Annons:
Etikettdiskriminering
Läst 2474 ggr
[zendaimimon]
6/25/14, 5:38 AM

Dåliga erfarenheter som transsexuell i vården?

Det är ju ingen nyhet att man som Transsexuell diskrimineras och bemöts dåligt i vården. Ofta för att folk sätter sin egna nyfikenhet framför patientens bästa eller helt enkelt inte vet bättre vilket i sig inte är någon ursäkt men också inom vården för transsexuella där många känner att de pressas av utredarna att vara så 'cis' som möjligt (exempelvis läkare/psykologer som hintar om att de tycker att man ska sterilisera sig trots att steriliseringskravet är borta eftersom män absolut inte ska vara gravida).

Själv har jag varit med om en hel del och ibland inte insett det förrän efteråt.
Transsexuella har en tendens att ställa oerhört låga krav på vad som är okej eller inte, något som såklart måste ändras på. Vi har tolkningsföreträde när det gäller vad som är diskriminering mot oss men gränserna som finns nu utgår väldigt mycket från cis-personers perspektiv där vi ska visa förståelse när vi blir illa bemötta.

Så vad har just du råkat ut för inom vården som Transsexuell? Det kan vara hos psykvården, på vårdcentralen, kliniken som utreder din transsexualism, akuten etc.
Det spelar ingen roll hur litet de verkar, dela med er :)
(Nu hoppas jag att många vill svara på det här!)

Annons:
JustRobin
6/25/14, 5:06 PM
#1

Jag har inte påbörjat utredning ännu så jag har faktiskt inga direkt erfarenheter. Har inte heller behövt vård i övrigt så jag har klarat mig so far :P

[zendaimimon]
6/25/14, 8:07 PM
#2

1# Du behöver inte ha påbörjat din utredning för att svara på den här frågan :) Vården du sökt behöver inte heller ha något med att du är Transsexuell att göra, du kan ju ha sökt hjälp för en bruten arm och läkare av ren nyfikenhet börjat fråga varför du inte ser ut som könet du står som. Vilket folk ibland gör för att få bekräftat att de verkligen har en Transsexuell framför sig.

[zendaimimon]
6/25/14, 8:47 PM
#3

Ett annat vanligt scenario är när man söker hjälp för depression som också har andra orsaker än att man är Transsexuell men kuratorn/psykologen blir så nyfiken på faktumet att man är Transsexuell att det blir allt samtalen handlar om.

Ofta börjar det med att de vill bli undervisade i vad transsexualism innebär för att sedan ställa frågor mellan himmel och jord som kanske inte hjälper patienten över huvud taget utan snarare tvärtom då de kanske frågar saker som hur patientens kropp (ingen vettig psykolog skulle väl få för sig att fråga en cis-person om hur hans eller hennes könsorgan ser ut) ser ut, varför den vill 'bli' det andra könet och undrar vad denne hette tidigare etc.

JustRobin
6/25/14, 9:40 PM
#4

#2 Jo jag vet, därav att jag la till att jag inte behövt vård i övrigt heller 😉Sen har man ju tyvärr hört från så många som varit med om exakt det som beskrivs i #3.  Tragiskt

molnflygare
6/25/14, 10:13 PM
#5

Även om tråden verkar fokusera på negativa erfarenheter, skulle jag gärna vilja dela med mig av något positivt som hände mig så att folk inte ska bli rädda 🙂 Jag uppsökte akutpsykiatrin för att jag var deprimerad, och fick bara två dagar efteråt träffa en kurator som stöd fram tills dess att min remiss till öppenvården skulle gå igenom. Under mitt andra möte med kuratorn nämnde jag väldigt löst att jag tänkt mycket på att jag kanske är transgender.

Detta slutade inte i korsförhör om varken sexuella preferenser eller klädstil, utan nästa gång vi träffades hade hon både hittat information till en RFSL stödgrupp för trans i mitt område, och tipsade om en föreläsning om transsexualism som hölls av könsutredarteamet i min region. Hon följde med mig till föreläsningen, och satt med mig en halvtimme efteråt när jag bröt ihop på grund av mycket känslor och tankar.

Idag har hon hjälpt mig igenom depressionen (fortsatte gå hos henne och struntade i remissen till öppenvård, då hon insåg att jag har svårt att öppna mig om mina problem), fått mig att acceptera mer av vem jag är, och lovat att stödja mig under den vänteperiod som är fram tills man får träffa ett könsutredningsteam om jag behöver det. Hon är en ängel och aldrig "nyfiken", även fast jag verkar vara den första transperson hon träffat i sitt yrke. Så det finns bra historier också!

[zendaimimon]
6/26/14, 5:22 AM
#6

5# Vad härligt att du träffade en så bra kurator :)

Dock hade det varit bättre om du startade en tråd som tar upp det positiva istället för att skriva här då tanken med tråden är att lyfta fram alla de brister som finns hur små de än verkar eftersom väldigt många transsexuella är så pass vana vid dålig behandling att de inte ens inser när det händer eftersom man lär sig att man ständigt ska ha förståelse för andras nyfikenhet och okunskap.

Annons:
Upp till toppen
Annons: