Annons:
Etikettallmänt
Läst 1021 ggr
Tanjis
2014-06-25 23:07

märkvärdigt med att vara bi, homo o.s.v.

Dagens sverige är väldigt accepterande vad gäller alla läggningar. Visst det finns motståndare men finns det inte motståndare för det mesta? Jag började i dag på en kurs och i vanlig ordning skulle man pressentera sig för gruppen. Han som pressenterade sig före mig rabbla upp en del om sig sj och rundade av med "och jag är homosexuell"………. jaha?! Jag var allvarligt sugen på att sj följa i samma spår och avrunda med "jag är heterosexuell" ungefär lika intressant att dela med sig av det liksom :S. Detta väkte lite tankar om pride festivalen, skit kul med festival liksom, men om det nu ska finnas en pride festival för homl o.s.v kan det väl lika gjärna finnas en pride festival för heterosexuella. sverige i dag är väldigt tolerant, detvär få som bryr sig överhuvudtaget om vad den andre har för läggning. Det finns heterosexuella som tycker att homosexualitet är onaturligt och äckligt. Men en homo kille ex. tycker ju att det är minst lika äckligt att ha sex med en tjej. Nej, jag förstår inte grejen med att flagga med sin sexuella läggning :s . Det här är min åsikt och jag hoppas på en intressant diakution utan onödiga påhopp :)

Annons:
monstermash
2014-06-25 23:32
#1

"Dagens sverige är väldigt accepterande vad gäller alla läggningar."

Visst är Sverige överlag väldigt accepterande mot HBTQ-människor men Sverige har fortfarande en lång väg att gå. Vi har bland annat straight-normen som ställer till mycket problem, och mycket fördomar.

"Visst det finns motståndare men finns det inte motståndare för det mesta?"

Jo.

"Jag var allvarligt sugen på att sj följa i samma spår och avrunda med "jag är heterosexuell" ungefär lika intressant att dela med sig av det liksom :S"

Om man som HBTQ-person är stolt och väljer att gå ut med det, så är det oehört irriterande med straighta människor som förminskar en. Jag är glad att du inte valde att fälla den kommentaren, det kanske är ointressant för dig men i grupper tycker jag det är allt vanligare att berätta om man har en 'avvikande' sexuell läggning. Dessutom, det kanske inte betyder någonting för dig, men för någon kan det betyda hur mycket som helst…

"Detta väkte lite tankar om pride festivalen, skit kul med festival liksom, men om det nu ska finnas en pride festival för homl o.s.v kan det väl lika gjärna finnas en pride festival för heterosexuella."

Varför startar du inte en sådan festival då? 🙂 Festivalen finns för att få bort alla fördomar om HBTQ, för att inkludera alla i vårat samhälle och för att det fortfarande finns en tydlig "vi och dem" känsla.

"sverige i dag är väldigt tolerant, detvär få som bryr sig överhuvudtaget om vad den andre har för läggning. Det finns heterosexuella som tycker att homosexualitet är onaturligt och äckligt. Men en homo kille ex. tycker ju att det är minst lika äckligt att ha sex med en tjej."

Bögar får ofta stå ut med misshandel för att dem är bögar. Är det okej enligt dig? Är det okej att spöa upp en människa, att håna denna och förtrycka, vandalisera människans tomt och mordhota en människa endast pågrund av sin sexuella läggning? Om du svarar nej nu, varför är du då motståndare till att avdramatisera hela HBTQ-grejen? Det är precis vad vi gör när vi pratar om HBTQ, både offentligt och i våra vänskapsgrupper. Vi pratar om ämnet, vi är precis som er men med en annan läggning och ska vi någonsin få samma respekt som straighta får, måste vi våga prata om det. 

Sverige har bra saker när det gäller HBTQ, men du målar ut Sverige som världens enklaste land att vara HBTQ-människa i och det stämmer definitivt inte. Självklart är det enklare än i många andra länder (Ryssland t.ex) men vi har mycket längre väg kvar att gå.

"Nej, jag förstår inte grejen med att flagga med sin sexuella läggning :s . Det här är min åsikt och jag hoppas på en intressant diakution utan onödiga påhopp :)"

Jag är förövrigt Sajtvärd för detta forum och kan garantera dig att påhopp inte förekommer här inne, och skulle det göra det raderas dem omedelbart. Vi tolererar inte sånt här inne! Så du kan känna dig trygg att diskutera här inne. :)

Tanjis
2014-06-25 23:50
#2

Jag tycker absolut inte att det är oki att misshandla bögar. Men jag förstår inte grejen med att stoltsera med det. Jag är hetro men hur konstigt det än låter har jag Också en "avvikand läggning"(ogillar uttrycket) , jag är assexuell, har inget sexuellt intresse, men om jag ska ha sex är det med en karl. Ska jag gå och stoltsera med att jag är assexuell? Om jag gjorde det skulle det ju skapa frågor och det skulle nog vara några som rent utav är kränkande och ifrågasättande då. Men det är kanske pågrund utav min brist på intresse för sex som får mig att inte förstå grejen

[zendaimimon]
2014-06-26 05:36
#3

#2 att folk talar om sin läggning är för att folk annars tar för givet att de är heterosexuella. Antingen talar man om det från början så alla vet eller så får det komma fram av sig själv vilket kan vara väldigt mycket mer obekvämt.

Och vem säger att du inte kan tala om att du är asexuell? Är det de homosexuella som berättar att de är homosexuella eller är det du själv? Du kan tala om det hur mycket du vill så att andra vet om du inte vill diskutera sex , och får du kränkande frågor (vilket både homo, bi, trans och andra under HBTQ ofta får) så är det såklart inte okej vilket du också kan säga till de som kränker dig.

Wony
2014-06-26 11:12
#4

Jag kan egentligen bara instämma med #1. Det inlägget sammanfattade rätt bra mina åsikter i frågan.

Sedan, måste jag få ta upp trans-sidan av det hela. Jag är Genderfluid. Ibland identifierar jag mig som kille, men fysiskt är jag en tjej. Vill jag att folk ska förstå detta och få chansen att lära känna den jag verkligen är, då måste jag komma ut för dem. För tyvärr, finns det fortfarande normer och förutfattade meningar om att alla identifierar sig med det fysiska kön de har.

Och samhället är tyvärr inte alls lika "vänligt" inställt till trans som till homo- och bisexualitet, eftersom vi som är trans på något sätt är så mycket färre. Det sker framsteg, sakta, sakta. Men eftersom man FÖRUTSÄTTS vara heterosexuell cisperson om man inte säger annorlunda, så är det så att många mer eller mindre MÅSTE komma ut.

Tanjis
2014-06-26 12:24
#5

Men måste man berätta om sin läggning det första man gör? Kan man liksom inte slinka in på ämnet mer naturligt med dom man känner sig bekväm med. Jag känner absolut inte något behov utav att alla ska veta vad jag har för sexuell avvikelse

Wony
2014-06-26 12:28
#6

Fast det får väl vara något som man själv väljer? Du kanske inte vill dela med dig av din läggning, medan andra vill.

Då får man respektera individens val. 🙂

Annons:
JustRobin
2014-06-26 13:49
#7

Jag kan börja med att säga att #1 summerar vad jag tycker väldigt bra! Hade inte kunnat skriva det bättre själv 😉

Sen, visst, i en optimal värld hade man kanske inte känt behovet av att nämna sin läggning/identitet det första man gör. Men nu är det tyvärr inte så att vi lever i en perfekt värld, utan människor behöver konstant förklara sig pga samhällets normer. Man vill bli sedd så som man är.  Så därav känner väl vissa det behovet 🙂

[zendaimimon]
2014-06-26 13:51
#8

5# Hur folk väljer att berätta om sin läggning har du ingenting med att göra och det är inte din sak att besluta hur eller när de ska göra det om de nu vill göra det.

Att du ens irriterar dig på det visar väldigt tydligt hur otroligt världsfrånvänd du är. medan du stör dig på att de talar om vad de är på ett sätt du inte gillar har hbt-personer ett liv bakom sig av ångest för att vara fel och rädslor för hur de ska bli bemötta av vänner, familj, att de ska bli misshandlade, utstötta eller mobbade.

monstermash
2014-06-29 17:29
#9

Det är inte överdrivet socialt accepterat att vara asexuell heller. Tro mig, du kommer säkert få höra ett och annat om du väljer att gå ut med det offentligt, "du har bara inte hittat rätt partner än!" "inte är du väl asexuell, sånt kan man söka vård för!" "om du tror på Gud tillräckligt mycket kommer det försvinna, det gäller bara att tro!"

Föreställ dig nu att du får höra detta av många i din omgivning. Skulle du inte bli ledsen då? Vore det inte kränkande att höra? Speciellt när du äntligen arbetat upp självförtroendet nog att berätta det inför en hel grupp med människor du kommer umgås med en tid framöver(kanske bli vän med!) - så är det någon som drygt svarar, "jaha, och jag gillar att ha sex."

Nej. Jag tror inte du hade uppskattat det alls. Så varför skulle en hbtq-person behöva höra det, när du mest garanterat inte skulle vilja höra det själv? Det är rent ut sagt oförskämt.

Du behöver inte berätta att du är asexuell, de behöver inte berätta hur dig definerar sig. Men så länge du inte tolererar dem att säga åt dig att du ska berätta vad din läggning är, tysta dem inte, håna dem inte.  Alla människor har ett eget val, så om du ska ha rätten att om du vill berätta att du är asexuell, borde det vara självklart för dig att du ger dem rätten att komma ut som hbqt-personer hur lite du än bryr dig. 

Du kom ut i denna tråden som asexuell bara genom att nämna det, men det är inte okej att någon nämner det i en presentation om sig själv för att personen är homosexuell? ;) Dina argument faller. 

#5 - "Jag känner absolut inte något behov utav att alla ska veta vad jag har för sexuell avvikelse"

Det handlar inte om dig, eller vad du vill berätta för folk. Det handlar om vad dem känner sig bekväma att berätta om sig själva!

Upp till toppen
Annons: