Annons:
Etiketthbtq-i-media
Läst 624 ggr
monstermash
2014-06-30 18:33

Samkönade äktenskap och nazism hänger ihop

"Riskerar bli nazister"

Han tar upp att fler tjejer tar studenten och att det främst är tjejer som flyr glesbygden.

– Unga män håller i princip på att gå under. Risken är att de blir nazister och hamnar i motorcykelgäng.

Förklara gärna mer pedagogiskt, vad konkret är du rädd för ska utplånas i könsrollerna?

– Jag tycker att jag förklarade rätt pedagogiskt. Jag tror inte på Samkönade äktenskap till exempel. Jag tror inte på det utifrån livsprincipen. Jag tror inte det är en förebild för samhället. Om samhället överhuvudtaget ska finnas kvar är det inte så dumt med mamma, pappa, barn. Säger man det går hela feministkåren i taket, men det är väl positivt för det visar att man berört något känsligt.

"Ingrepp på naturen"

Så det är främst Samkönade äktenskap du är emot?

– Jag talar om manligt och kvinnligt. Vad händer med våra unga pojkar om man inte ger mannen en identitet, och om man då fullföljer det med Samkönade äktenskap och att inget har någon betydelse. Då har vi det här med risk för nazism.

Men vad är det som är så farligt med Samkönade äktenskap?

– Faran ligger över tiden. Vad ska de göra då om de ska skaffa barn? Då måste man acceptera surrogatmödraskap och insemineringar. Vilka typer av ingrepp på naturen ska vi göra?

Hela artikeln hittar ni här.

Annons:
[zendaimimon]
2014-06-30 18:54
#1

En vit, heterosexuell, medelålders cis-man som har massor av åsikter… om saker som inte påverkar honom. Varför låter man ens folk skriva debattartiklar om saker som på intet sätt påverkar dem och som de vet så otroligt lite om? Deras åsikt bör inte spela någon roll.

monstermash
2014-06-30 19:08
#2

Jag tycker det är bra att de får tillfälle att få en egen debattartikel… Tänk så mycket man får veta om personerna bakom partierna på det sättet. ;)

[zendaimimon]
2014-06-30 19:20
#3

#3 Jag tycker att det är problematiskt att man ger människor en plattform att uttala sina sexistiska/transfobiska/homofobiska åsikter på. Jag tycker mig se artiklar/intervjuer liknande den här i stora tidningar väldigt mycket oftare än sådana där hbtq-personer (särskilt transpersoner) kan ta upp de problem som finns i samhället för dem.
Även om den här intervjun var för att visa upp att han är fördomsfull så ger man honom bara ännu en chans att sprida sina åsikter.

[zendaimimon]
2014-06-30 19:25
#4

Dock är ju Siewert Öholm (som intervjuades) inte politiker utan journalist

monstermash
2014-06-30 19:27
#5

#4 - Det har du helt rätt i :)

#3 "Jo, men samtidigt tycker jag att det är problematiskt att man ger människor en plattform att uttala sina sexistiska/transfobiska/homofobiska åsikter på."

Personligen ser jag hellre att människor får yttra sig negativt, än att man går runt och tror att dem har någon positiv bild om ett ämne de uppenbarligen inte gillar.

[zendaimimon]
2014-06-30 19:45
#6

När man tillåter folk att yttra sig så i media så visar man att det faktiskt är ganska okej att ha de åsikterna. Eftersom att de får synas mer än de vars liv de försöker påverka negativt. Medan folk läser den finns det säkert massor som tycker att han är helknäpp men också ytterligare människor som tycker han har rätt och sedan de som börjar fundera över om han inte har rätt ändå. Däremot låter man nästan aldrig hbtq-personer synas och tala för sig. Om de nu inte råkar vara kända, vita, homosexuella män.

Annons:
monstermash
2014-06-30 19:56
#7

Så censur skulle lösa ett problem, menar du? Lite så som Ryssland tänker fast omvänt?

Att tysta ner en obekväm sanning gör det inte till en lögn. Bättre att åsikterna kommer fram så man får chans att bemöta dem.

[zendaimimon]
2014-06-30 20:14
#8

Det skulle utan tvekan kunna påverka positivt om man gav mindre plats åt folk med hans åsikter och mer åt de som påverkas av hans åsikter. I Ryssland står myndigheterna för censuren, det är inte detsamma som om tidningar skulle försöka ge hbt-personer mer plats och homofober/transfober betydligt mindre. Och hur skulle de åsikterna förresten tystas ner om hbt-personer var de som fick en chans att tala om hur de här åsikterna påverkar deras vardag? Skillnaden skulle bli att de som åsikterna faktiskt gäller skulle få tala för sig själva.

monstermash
2014-06-30 20:42
#9

Det är klart att jag som Sajtvärd står bakom att HBTQ-personer bör få mer plats i media. Och är man intresserad borde man definitivt kontakta media om att ställa upp i en intervju.

Men jag tror inte på censur för det.

Wony
2014-06-30 21:02
#10

Alla måste ju ha rätt att uttrycka sin personliga uppfattning i frågor. Sedan kan jag tycka att man till viss del bör jämna ut mängden positivt/negativt, för att ge en så objektiv och saklig bild som möjligt av hur samhället ser ut.

Jenny49
2014-07-01 13:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Hej!

Jag tycker det var ett konstigt uttalande att man skulle förbjuda Samkönade äktenskap för att inte mänskligheten ska dö ut. För det finns väl tillräckligt med heterosexuella ändå på vår jord som ser till att uppehålla tillväxten. Sen förstår jag inte hur man kan koppla ihop samkönade par med nazism? Det tycker jag är helt barockt, då skulle många av mina vänner vara nazister och jag som är väldigt mycket antirasist och antinazist som jag någonsin kan bli. Nej den som uttalar sig så är het enkelt homofob.

Jag älskar mina HBTQ vänner.   

Puss och Kram

Jenny Gärdsell 

Skanetos_49@hotmail.se gardsell.se@gmail.com www.gardsell.se Södergatan 12a 275 75 Lövestad Skåne Sverige 076-779 57 43









Upp till toppen
Annons: