Annons:
Etiketttrans
Läst 3384 ggr
Anonym
Anonym
2014-07-02 13:16

Vilket omklädningsrum

När ni har haft gympa vilket om klädningsrum går ni in i skriv också vad ni är mtf eller ftm

Annons:
molnflygare
2014-07-02 16:50
#1

Är FtM, går in på kvinnornas då jag inte tycker jag passerar som man. Dock försöker jag fokusera på min sak där inne, eftersom att jag känner mig som en smygtittare.

[AnimeV4]
2014-07-03 16:25
#2

Intressant fråga som jag varit intresserad av tidigare! Följer 😃

JustRobin
2014-07-03 20:10
#3

Samma som #1. Eller ja, jag har ju inte gympa är för gammal men tänkte i allmänhet haha

monstermash
2014-07-03 20:13
#4

#3 Förlåt om jag är creepy nu, men har du flyttat tillbaka till Göteborg? *s*

[WiresInABox]
2014-07-04 11:23
#5

Jag är ftm, gick alltid till kvinnornas på den tiden jag fortfarande gick till omklädningsrum. Nu för tiden undviker jag ställen som kräver omklädningsrum för jag känner  mig inte bekväm med något av alternativen. Passerar som man men vill inte gå till herrarnas för jag har ej gjort alla operationer + att jag känner mig obekväm i miljöer där cis-män dominerar. Tror inte det skulle bli så populärt om jag gick in på damernas heller för bortsett från en kroppsdel ser jag mest ut som en kille.

JustRobin
2014-07-04 18:34
#6

#4 Creep away! Haha nej, men var där nyligen! Hur så? 🙂

Annons:
monstermash
2014-07-04 20:21
#7

#6 - Då var det inte dig jag tänkte på :)

CupcakeGod
2014-07-09 09:17
#8

Är inte mtf eler ftm men jag var aldrig med på gympan, och när jag var deltog i nånting så bytte jag om på toaletten.

cactux
2014-09-25 18:56
#9

Under hela högstadiet så hade jag möjlighet att byta om i ett enskilt omklädningrum med tillhörande dusch. Det var inga problem. Sedan kom gymnasiet.

Jag är ftm och har extremt svårt med min kropp. Som tur är går jag i en underbar klass (majoriteten tjejer) med 9 stycken. Jag kom ut till dem två veckor efter att gymnasiet börjat. 

Jag frågade lite försiktigt första gången om det var okej att jag bytte om med dem, och det var det. Så nu byter jag om i tjejernas omklädningsrum, dock "duschar" jag inne på toaletten och byter om där efter idrottslektionen.

Stolt hundägareHund

Wony
2014-09-25 20:35
#10

Jag är Genderfluid, och byter för det mesta om på damernas, alternativt i enskildhet om det finns möjlighet. För mig är det väl en annorlunda situation antar jag, men egentligen bryr jag mig inte så mycket om vilket omklädningsrum jag är i.

[zendaimimon]
2014-10-09 01:23
#11

Nu är det ju ett tag sedan jag gick i grundskolan men jag krävde helt enkelt ett eget omklädningsrum . Om du är trans eller av någon annan anledning inte vill byta om bland alla så kräv det, du ska kunna vara med på lektionerna utan att må dåligt eller ha ångest inför att gå in i omklädningsrummet!

monstermash
2014-10-09 16:38
#12

#11 - Hur gick det till? Fick du byta om i ett eget rum alltså?

[zendaimimon]
2014-10-09 17:52
#13

#12 Ja.
Nu använde jag dock inte trans som anledning  (jag är tyvärr inte säker på att det skulle fungera) utan att jag hade svårt att byta om bland andra.
Man har alltid rätt att få vara med på lektionen och har man svårigheter ska skolan anpassa sig efter det. Så (om det nu är aktuellt för dig, eller andra som läser här) säg att ni inte kan vara med utan en egen plats att byta om på och kräv att gympaläraren ordnar det.

Annons:
BlackSpiritWolf
2014-11-23 17:24
#14

Jag slutade vara med på gympan i högstadiet. Stod inte ut med att behöva byta om i fel omklädningsrum (är FtM). Visste inte då att jag är FtM, mådde skit under en 10årsperiod innan jag insåg att jag är trans. Nu undviker jag dom som pesten. Blir jag tvungen byter jag om på en toalett, men annars… nej, vill helst inte gå in i nåt omklädningsrum.

Bim
2014-11-25 12:07
#15

Så ett barn kan alltså kräva att skolan fixar ett eget litet ställe att byta om på? Barnet jag jobbar men är biologiskt en tjej men känner sig som en kille, och Hen tycker att det är jobbigt att byta om bland tjejerna. Vore så skönt om det gick igenom men har så svårt att tro att det skulle gå.

[zendaimimon]
2014-11-25 13:38
#16

#15 Använd helst inte ord som biologiskt kön eller 'känner sig som' när du talar om transpersoner och kalla inte en transkille Hen (om personen nu inte faktiskt är icke-binär). Det är väldigt bra att veta också när du pratar om eller kommer i kontakt med andra transpersoner :) Använd hellre tilldelat kön (alltså det kön man tilldelas vid födseln) och säg inte att personen känner sig som utan är det kön denne säger att den är.

Alla elever ska ju ha rätt att vara med på lektionerna på sina egna villkor så har de svårigheter med något (som att byta om) ska de ju ha rätt till en egen plats att byta om. Att han ska må dåligt under en lektion för att han tvingas byta om på en plats där han inte känner sig bekväm är ju totalt oacceptabelt.

Bim
2014-11-26 09:34
#17

#16 Okej, tack för att du rättar mig ! Tyckte själv att "biologiskt kön" lät knäppt men kom inte på något annat. Men nu vet jag :)
Barnet jag jobbar med är inte så säker själv än, det är därför jag skriver Hen och inte säger att Hen är kille än eftersom barnet själv har sagt att Hen inte vill bli kallad för han. Det måste nog ske i ett ganska långsamt tempo, för nu när Hen känner att det faktiskt är accepterat och okej så testar Hen sig fram med vad som känns rätt :)

Idag sa klassens mentor att en tjej i klassen känner sig obekväm när Hen är med i omklädningsrummet och ville att jag skulle prata med barnet i fråga om att Hen inte skulle "titta så mycket"…  För det skulle ju verkligen vara jätteroligt att höra och göra allt så mycket lättare! 
Ska prata med rektorn om det och se vad hon säger.

[zendaimimon]
2014-11-26 19:15
#18

#17 Då förstår jag :) Du kanske redan har gjort det, men fråga barnet vad Hen vill bli kallad?

… Det låter ju som en bra lärare som lägger ansvaret på barnet. Det är absolut inte okej, Hen ska kunna känna sig trygg i skolan och det är lärarnas ansvar att se till att Hen kan det.
En annan sak du kan göra (om barnet nu vill det) är att be lärare att aldrig dela upp klassen i kill-och tjejgrupper då det kan vara väldigt jobbigt för transbarn och över huvud taget inte bör förekomma i skolan :)

Bim
2014-11-27 10:10
#19

#18 Ja det har jag gjort, har också sagt att det bara är att säga till om/när Hen vill att vi ska börja säga han :)

Ja den här läraren har uttryckt sig väldigt klumpigt om både invandrarbarnen och barnet jag jobbar med och hon är inte den lättaste att prata med.
Har pratat med henne om det men det är inte mycket som går in tyvärr. Men ska ta hjälp av en specialpedagog som hon kanske tar lite mer seriöst!

crimson
2015-01-21 22:33
#20

Jag var aldrig någon som gick på idrotten frequently när jag hade skolplikt, men när jag väl var på idrotten böt jag om på skoltoan innan idrotten. I gymnasiet så började jag som kille, var pre-T och pre-op och pratade med min mentor om saken, slutade med att jag inte behövde gå på idrotten. Planerar på att börja simma till sommaren, och då tänker jag använda herrarnas. Jag har opererat bort mina chesticles nyligen och passerar oftast som kille, så så länge jag inte viftar runt mina könsdelar tror jag inte det borde vara några problem.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Annons:
Upp till toppen
Annons: