Annons:
Etikettallmänt
Läst 1305 ggr
monstermash
2014-07-23 16:52

Har du någonsin dejtat?

Ja, har du någonsin dejtat? I filmer, serier och USA är det väldigt populärt att dejta, det fenomenet upplever jag inte i Sverige. Här anser vi oss snarare vara "På G" och därefter ett par.

Vad anser du är att dejta, räknas det att vara på G eller är dejta någonting man måste "vara överens om" att man gör om ni förstår vad jag menar? 🙂 Har du någonsin dejtat? 😃

Annons:
Honestyisdead
2014-07-23 17:06
#1

Dejta är för mig tiden då man träffas, känner av varandra, innan man ser sig vara i ett förhållande.  Vi gick på någon dejt innan vi blev ett par.

ChristineL
2014-07-23 17:11
#2

Det där med att "vara på g" har jag inte förstått, jag säger dejta. Och det gör man ju första tiden innan man liksom är tillsammans "officiellt". jag och min man blev nog däremot tillsammans nästan på en gång, jag kan inte förklara det, det bara var vi :)

[WiresInABox]
2014-07-24 19:29
#3

Det finns en kille som jag brukar säga att jag dejtade men jag vet inte om det var det vi egentligen gjorde, jag har bara svårt att komma på ett bra ord att definiera vår relation. Vi träffades några få gånger (det var på distans så det blev inte så ofta) under två månader och typ gick på promenader, såg på film och hånglade. Fast det blev inget mer sedan. Det kändes inte som om vi "dejtade" då, det är mest en efterkonstruktion jag kommit på i brist på annat.

[velvetmorning]1
2014-07-27 22:36
#4

Jag har dejtat, eller jag ser det som det iallafall! 🤪
Men jag vet inte alls hur jag ska förklara skillnaden mellan att dejta och att vara på G..

Tex. träffade jag en person på en fest en gång som verkade kul och var söt och jag tänkte att "hmm.. undrar om vi skulle kunna bli något annat än vänner..",  ja så vi bestämde oss för att laga pannkakor ihop en dag, och så gjorde vi det och det var trevligt och fint, men det räckte med en pannkaksmiddag och lite smsande för att inse att nja det blir nog inte vi ändå. Och då var vi ju alltså aldrig på G, utan vi hade en dejt!
Tror jag.. eller enligt mig iallafall.. hahaha nä vad svårt! Nu i skrivandets stund har jag ingen aning, vi kanske bara var hungriga.

Wony
2014-07-29 20:13
#5

Tja, jag har väl dejtat på sätt och vis. Jag och min sambo träffades online, snackade via chat några veckor. Sedan sågs vi på stan, och sedan åkte jag och hälsade på honom ett par gånger och sov över. Någon vecka senare bestämde vi oss att vi var ihop.

Kimji
2014-08-13 12:49
#6

Det  känns som att det hänger mycket på hur man själv definierar ordet. För mig innebär att dejta att man träffar någon för att man är intresserad av att inleda en relation. Då kan man ju egentligen göra vad som helst, umgås, gå ut och äta, ha sex.

Jag har iaf dejtat en hel del det senaste året. Dvs jag har träffat på trevliga killar i olika sociala sammanhang , vi har bytt nummer/addat varandra på Fb och därefter bokat in en dejt, oftast i form av en fika på stan. Ganska mycket efter den amerikanska modellen antar jag. Någon har jag sedan fortsatt dejta några veckor för att se om det funnits potential till att leda till ett förhållande, någon har jag inlett en kk relation med. Men då tycker jag inte att det kallas dejta längre. Jag tycker att "ha något på g" är samma sak som att dejta någon förutsatt att man gjort det ett tag.

Annons:
Kimji
2014-08-13 12:50
#7

Kan tilläggas att det för mig är något som kommit med åldern. Nu när jag är 27 känns en dejt naturlig. När jag var yngre skedde det oftast på annat sätt.

Castiel.
2014-08-14 21:02
#8

Jag har aldrig haft en "real life" dejt förut, men jag har dejtat en del på Internet, en del har varit seriösa, en del har inte varit seriösa. Dejtar på Internet med den enkla anledningen att jag inte känner mig bekväm nog att dejta någon IRL.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

monstermash
2014-08-17 21:18
#9

#8 - Hur dejtar man på internet? :)

Själva idén med internetdejting är väl att själva dejten inte sker förren man träffas IRL, eller har jag fått det helt om bakfoten?

Castiel.
2014-08-18 09:25
#10

#9 - Lite svårt att förklara. För mig så är Internetdejting inte att ha en profil på en dejtingsida, utan det är att prata med någon man verkligen tycker om (som man kan tänka sig ha ett distansförhållande med) och visa webbkamera på Skype, så har jag gjort med de förhållanden jag har haft på Internet.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Thaeri
2014-10-14 18:42
#11

"På G" tycker jag man är med folk man typ känner innan men sen utvecklat känslor för, eller har träffat i något vanligt socialt sammanhang, det blir liksom ett slags mellanting mellan att vara kompisar/bekanta och  att vara ihop. Det var nog vanligare (i mina kretsar i alla fall) att säga när man var lite yngre, typ på gymnasiet och fram till några år efter 20 (jag är 29 nu), efter det har det mest blivit att man säger att man gillar någon men att man inte riktigt vet var man står.

"Dejta", det känns mer som att man redan från början träffas med syftet att se om man kan tänka sig att bli tillsammans med den här personen. Typ någon man hittat genom en dejtingsajt.

Och det senare är ju relativt nytt, visserligen fanns kontaktannonser förr, men folk som träffades genom sådana var väldigt få i jämförelse.

Edit: "att gå på en dejt" är något annat, det kan man ju göra med någon man är i ett förhållande med redan🙂

Upp till toppen
Annons: