Annons:
Etiketttrans
Läst 1185 ggr
Bim
2014-08-09 23:46

Tips angående "pojkflicka"?

Hejsan!

Rubriken känns lite knasig men vet inte riktigt hur jag skulle kunna skriva annars.

Jag ska börja som assistent åt en tjej som ska börja i femman med ADHD, hon har väldigt svårt att fokusera på skolarbetet och mycket låg koncentration. Jag ska hjälpa henne att känna sig motiverad och hjälpa till med skolan. 

Hon går även igenom en identitetskris. När jag såg henne för första gången så trodde jag det var en kille. Hon beter sig och klär sig som en typisk elvaårig pojke. Jag känner henne inte så väl så jag vet inte riktigt hur läget är, men jag känner att jag vill bemöta henne på ett så bra sätt som möjligt! Jag vet också att mamman har någon form av diagnos och det är lite jobbigt i hemmet. Jag tror att hon skulle göra bättre ifrån sig i skolan också om hon inte behöver brottas så mycket med hennes identitet. 

Jag vet inte hur ni kan hjälpa mig men det skulle kännas bra att prata med någon som vet lite mer om detta än vad jag gör. Jag vet själv hur det är att inte gå enligt normen och det hade varit skönt att ha en vuxen som man kan säga allt till och som förstår. 

Skulle verkligen uppskatta om någon bara ville prata lite och ge mig tips om ni har några!

Annons:
VildaVittra
2014-08-09 23:52
#1

Kanske hjälper det dig att titta på den här?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bim
2014-08-09 23:55
#2

#1 Gjorde faktiskt det tidigare ikväll! :) Så himla fint.

Bim
2014-08-10 00:06
#3

Om du är/har varit i en liknande situation som de här barnet. Hur skulle du vilja bli bemött?

molnflygare
2014-08-10 17:47
#4

Hej! Vad kul att höra att du verkligen bryr dig om ditt nya assistentjobb, det värmer verkligen i hjärtat på mig. Jag är själv FtM, och även om jag "kommit på" detta nyligen påverkade det mig definitivt som mest när jag var i samma ålder som barnet du ska assistera åt.

Det första jag kan rekommendera är att faktiskt att fråga, barn har trots allt bäst koll själv. Det bästa kanske inte är att fråga om Hen känner sig som en pojke, utan istället fråga; "Tycker du att det är jobbigt att vara tjej?" eller "Önskar du att du inte var född som tjej?" om tillfället ger. Även om jag inte själv alltid vetat att jag är en man, har svaret på dessa frågor alltid varit ja. Var också öppen för att barnet kan vara genderqueer, dvs att Hen just nu känner att Hen varken är tjej eller kille, och att det är lika okej det. Att följa igenom och stötta Hen oavsett vad svaret är tror jag är det viktigaste, och att tydligt visa att om Hen har några tankar och bekymmer om kön och sexualitet att Hen alltid kan vända sig till dig. Mellanstadiet var den åldern när jag själv bankade in mig med mentalt våld i en kvinnlig social könsroll efter att ha levt som pojke genom hela lågstadiet; men om jag hade haft en förtroendeingivande vuxen att tala med och öppna mig för idén att född kvinna inte alltid betyder kvinna, hade jag nog sluppit depressionerna i mitt efterföljande tonårsliv.

Vad du mer konkret kan göra i vardagen, är att undvika saker som direkt eller indirekt ger barnet en specifik könstillhörighet. Exempel på detta är gumman (använd namn), dotter (säg barn) och syster (säg syskon). Säg inte "Gillar du att leka med att leka med de andra flickorna i klassen?", utan "Gillar du att leka med flickorna i klassen?" Det hela kan verka lite komplicerat då dessa uttryck är väldigt normativa, men desto mer man försöker ändra hur man uttrycker sig, desto lättare går det.

Hoppas att ditt nya jobb går bra! Skicka gärna ett personligt meddelande om det är något mer du undrar över. Din omtänksamhet gjorde min dag!

Bim
2014-11-05 12:45
#5

Tack så jättemycket för ditt svar, såg det först nu!

Vi har pratat mycket om detta och Hen vill vara en kille. Jag har börjat kalla Hen för Wille när vi är själva och snart ska jag, Wille och en specialpedagog berätta i klassen om att det är Wille nu, inte det tidigare namnet. 
När klassen har vant sig vid det så ska jag och specialpedagogen även ha en liten biologilektion och prata om HBTQ. Jag är själv Bisexuell så det har jag inga problem att prata om men känner mig lite nervös eftersom barnen kommer ha frågor om transsexualitet och eftersom jag själv inte är i den sitsen känns det lite svårt att svara på de frågorna. Det bästa vore om någon som själv vet hur det är kunde vara med och prata med klassen om det (någon här som skulle vilja?). 

Jag och specialpedagogen som hjälper mig försöker även göra skolan jag jobbar på till en HBTQ-skola! Och det känns så jävla kul, speciellt med tanke på att jag gick själv på den här skolan när jag var liten.  Alla lärare och assistenter ska gå på en föreläsning i HBTQ också, kan säga att det verkligen behövs på den här skolan!

Saga85
2014-11-07 17:35
#6

Vill bara flika in här med en sak - kom ihåg att du inte får gå ut med ett barns eller elevs riktiga namn. Det gäller både på forum och i det "verkliga" livet. Vare sig man jobbar som lärare, vikarie, praktikant eller personlig assistent har vi tystnadsplikt.

Det gäller inte bara när man har ett barn/elev med behov av stöd, utan för alla.

Men det låter jättebra annars. Skriv gärna mer om hur det går (utan att nämna namn), jag är inne på min första VFU på grundskolan och det låter som att du har hanterat det på ett väldigt bra sätt.

Annons:
VildaVittra
2014-11-07 18:45
#7

#6 Det är bara präster och telefonister som har absolut tystnadsplikt, hos övriga yrkesgrupper gäller att man inte får uppge härledande information. Det finns väldigt många barn som kallas för Wille.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bim
2014-11-08 00:07
#8

#6 Eftersom Wille bara är smeknamnet så tänkte jag att det är okej, har inte gått ut med det biologiska namnet eller namnet Hen troligtvis ska byta till. Men jag förstår precis hur du tänker, tvekade innan jag skrev det men med tanke på att ni inte vet stad eller skola så tänkte jag att det var ok att skriva ut smeknamnet.

Ja jag fortsätter gärna skriva om hur det går! Känns skönt att prata ut lite med någon annan den något transfobiska handledare som bara tycker allt är jävligt knäppt och jobbigt.

Saga85
2014-11-08 02:05
#9

#7 Ja, men det är en skillnad på "absolut tystnadsplikt" och tystnadsplikt. Jag har varit timvikarie på en förskola och går nu på VFU på en grundskola - i bägge fallen krävdes det att man visade utdrag från brottsregister samt skrev på ett papper om tystnadsplikt innan man ens fick sätta foten in i verksamheten.

När det gäller känslig information, såsom i enskilt bedriven förskola, fritidshem och skolhälsovård, får man inte föra vidare det till obehöriga.

I den allmänna skolverksamheten är det istället offentlighets - och  sekretesslagen som gäller. (Skollagen, 29 kap, 14§).

Visst kanske Wille inte är det ovanligaste namnet, men TS gav en hel del personlig beskrivning, även runt familjeförhållande, och då hade det känts bäst med ett fingerat smeknamn om det nu är vad Hen vill bli kallad (även om det inte är vad Hen vill byta till.

#8 Som sagt, det hade varit bättre om du skrivit ett annat namn än det eleven vill kalla sig. Men skriv gärna hur det går med det. Känns skumt med skolor som inte verkar för värdegrunder och likabehandling, men det är nog för att jag håller på att gotta ner mig i läroplaner, allmänna råd och skollagen 😉

VildaVittra
2014-11-08 02:34
#10

#9 Du har fel, man får visst diskutera så länge den man pratar med inte vet vem man pratar om eller kan lista ut det och nej, inget av det TS skrev kan få en att räkna ut vem det är. Hon skriver sådan information som passar in på de flesta familjer i Sverige. 

Skola och omsorg har en lägre grad av sekretess än vad hälso- och sjukvård har. 

Brottsregistret har absolut ingenting med tystnadsplikten att göra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saga85
2014-11-12 18:46
#11

#10 Ja, och nej. Man får diskutera men ska vara väldigt försiktig med att gå ut såhär öppet med såpass känslig information. En 11-årig flicka (biologiskt), som genomgår identitetskris, med ADHD, som i behov med extra stöd, vars mamma har någon diagnos, som kallar sig själv Wille. Om TS bara skrivit att hon var stödperson för en person i grundskolan, som vill benämnas "Olle" hade det varit generaliserande, och varit ok. Möjligtvis. Man ska vara försiktig vad man skriver på ett öppet forum där vem som helst kan läsa.

Sedan är det ju ett problem att läraryrket inte har samma status som hälso- och sjukvård, trots att man inom skolan får tillgång till väldigt känslig information. Detsamma gäller poliser, jurister/advokater, mm. som alla har en likvärdig tystnadsplikt enligt Offentlighets- och sekretesslagen och man ska vara försiktig med att gå ut med information "om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men" (O&S-lagen). Detta citat står i slutet av olika paragrafer i både kaptitel som gäller skolan samt hälso- och sjukvården (och säkerligen inom de flesta andra yrkesgrupper).

Sen menade jag inte att brottsregistret och tystnadsplikt hade med varandra att göra, skrev bara att det är vad man är skyldig att visa upp/skriva under för att få jobba i skolan.

Det finns även andra lagbrott som t.ex. PUL, dvs att det krävs ett samtycke från personen det handlar om att lägga ut känsliga uppgifter, brott mot sekretessavtal (om Hen har skrivit på ett sådant).

VildaVittra
2014-11-12 18:50
#12

#11 Status? Status har lika lite med tystnadsplikt att göra som utdrag ur brottsregistret.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saga85
2014-11-12 19:16
#13

#12 Då ber jag om ursäkt, jag tolkade ditt uttalande angående att det är lägre grad av sekretess inom skola och omsorg än hälso- och sjukvård som att skolsekretessen inte är värd lika mycket, och påpekade därför att de går under samma lag.

Men du har fel. De har inte lägre grad av sekretess.

Annons:
VildaVittra
2014-11-12 19:40
#14

#13 Nej, jag har inte fel. Det finns tre grader av vad tystnadsplikt innebär, dessa grader avgör när du får bryta tystnadsplikten och vad tystnadsplikten innebär.

En präst får ju inte berätta ett dugg ens om det begåtts ett mord, en anställd inom sjukvården får inte berätta för föräldrarna till 13-åringen om dennes abort, medan en lärare visst får göra det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bim
2014-11-17 12:32
#15

Okej jag borde ha skrivit ett annat namn, tänkte inte efter så noga som jag borde ha gjort. Men nu är skadan skedd och vad jag ser så går det inte att redigera inläggen?

Vi berättade för klassen om det nya namnet och det gick jättebra. Alla i den här klassen är så fina och accepterar det fullt ut!
 Alla lärare gör sitt bästa också fast några tycker det är jobbigt. Själv så stör jag mig sjukt mycket på att barnen inte ifrågasätter det medan de vuxna minsann gör det och tycker det är "onödigt".

Upp till toppen
Annons: