Annons:
Etikettreligion-och-hbtq
Läst 1442 ggr
Anonym
Anonym
8/29/14, 12:37 PM

religioner

Vad säger dom olika religionerna om hbt?

Annons:
molnflygare
8/29/14, 9:04 PM
#1

Jag tror att det beror på vem du frågar. Frågar du en bokstavstroende kristen kanske de påstår att homosexualitet är en synd, och hänvisar till en passage i Tredje Mosebok där Gud straffar ett samhälle där män och kvinnor (bland annat) har samkönat umgänge. Detta kunde man otroligt nog höra lite om i debatten inom svenska kyrkan när de skulle tillåta samkönat äktenskap (!).

Eftersom att judarna delar det gamla testamentet med kristendomen (Torah), kan en bokstavstroende jude hänvisa till samma sak. Hinduism, buddism och islam har jag sämre koll på, men jag är övertygad om att det finns berättelser inom de religionerna med som kan kopplas till att vara pro/anti HBTQ.

Men. Ett budskap som i alla religioners skrifter är viktigare än sexualitet eller kön, är att man ska älska och respektera sina medmänniskor, och vara en god och öppensinnad människa. Det kommer alltid finnas inskränkta människor som skyller sitt hat för det som är lite "annorlunda", i detta fall HBTQ, på en egentlig meningslös passage i sin religiösa skrift. Det finns öppet lesbiska präster i Sverige, en iman i Frankrike som viger samkönade par, och Dalai Lama (tibertansk buddism) har stöttat samkönat äktenskap i media.

Ska slutligen tillägga att jag själv inte tillhör någon religion, utan detta är bara mina åsikter och kunskaper som jag fått som utomstående 🙂 Uppmuntrar dig att läsa på om religionerna och skaffa dig en egen uppfattning!

Upp till toppen
Annons: