Annons:
Etikettallmänt
Läst 2697 ggr
XxKimxX
8/30/14, 11:42 AM

Varför anses det vara dåligt?

Hej, jag vet inte riktigt vart jag ska vända den här frågan så jag provar här.
Jag fick precis frågan "varför anses det inte bra att vara homosexuell?" Och jag kunde inte komma på ett vettigt svar.
Jag vet hela bibelgrejen men varför skrevs det in där? När började vi som människor bry oss om det och när blev det någonting dåligt och varför?

Om det finns någon som vet så blir jag väldigt glad. Tack! :)

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Annons:
ChristineL
8/30/14, 11:50 AM
#1

Jag anser det inte vara bättre eller sämre än att vara heterosexuell :)

RobinEH
8/30/14, 12:07 PM
#2

Det är avvikande beteende. Majoriteten av människor har varit heterosexuella och därtill har homosexuallitet avvikit från normalt. Detta är även anledningen till att det var en psykisk sjukdom fram till -79. Dessutom ansågs det nog onaturligt då samlag mellan man och kvinna var en nödvändighet för reproduktion, något som ej samlag mellan man och man eller kvinna och kvinna är. Således fanns en anledning till guds skapande av just kvinna och man och behovet av sexuella relationer dem emellan.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

XxKimxX
9/2/14, 8:58 PM
#3

#1 haha, nej, inte jag heller men det var inte riktigt det jag undrade

#2 Jag förståg dagens annledning till varför "vi" (samhället) ser på det som vi gör. Det är samma sak med "icke vita personer" och kvinnor men min fråga var snarare, jag är väl medveten om att det kanske inte finns ett svar på min fråga men, innan dagens religioner, innan dagens sett att se på saker och ting:
Varför la man in det i religionen?
Varför blev det så från början?
Under en tid var det tillochmed bättre för en man att ha sex med en man för att kvinnor sågs som andra klassens invånare och dom var man bara med för att ha barn.
När det kommer till normen så finns det än massa saker som går utanför normen som vi inte bryr oss om, folk som inte gillar choklad tex eller folk som älskar att klättra omkring i skittrånga utrymmen som grottor. Det är utanför normen men anses inte som något dåligt bara för att dom flesta inte gör det. Kanske är det för att det har med sex att göra, vilket har blivit ett känsligt ämne, men det har det inte heller alltid varit?
Vartifrån kommer dagens verderingar från början?
Jag undrade snarare om någon här viste när det började ses som något dåligt. Vilken punkt i våran evolution när vi blivit människor och börjat värdera saker på ett eller annat sätt bestämde vi, dom eller den att det inte längre var okej?

Åter igen, det kanske inte finns svar på den här frågan, eller så vet bara inte vi men jag lämnade bara frågan öppen utifall att någon gör det.

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

TicTac
9/3/14, 10:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Jag tror du är inne på det lite här. Sex har ju varit väldigt tabu-belagt under mycket lång tid. All form av sex har varit något fult och till och med i det heterosexuella äktenskapet fanns det regler för hur man skulle ha det.

Jag har följt debatten i USA lite i år, då det hänt mycket fram och tillbaka med rätten till Samkönade äktenskap i de olika delstaterna. Argumenten emot får mig att tro att många människor helt enkelt ser det som ett hot, men fråga mig inte hur de tänker.

Bildkälla: http://www.deseretnews.com/


You'll never walk alone

molnflygare
9/3/14, 6:22 PM
#5

Jag antar att TS menar med "Varifrån kommer dagens värderingar från början?" tänker på hur värderingarna ser ut i det västerländska samhället? Personligen tror jag att #4 är inne på en väldigt viktig och spännande poäng, nämligen hur tabubelagt sex är och har varit.

Ju mer man i olika tidsperioder försökt skapa begrepp, normer och lagar för hur sex, sexualitet och Partnerskap ska gå till (t.ex. inget sex innan äktenskapet, kvinnor som ligger runt är prostituerade medan promiskuösa män är hingstar, oskulden, att masturbera ger dig håriga handflator, monogami, etc), desto mer främmande har alla typer av "avvikande" umgänge blivit. Folk föredrar helt enkelt det som de känner igen och har begrepp samt normer för, oavsett om det handlar om sexualitet eller hudfärg, och i vissa tidsperioder har homosexualitet blivit så märkligt och avvikande att föreställningar om att det ska vara onaturligt eller till och med skadligt uppkommit. Det är i dessa perioder av mänsklighetens historia som folk börjar hänvisa tillbaka till gamla texter när kulturen varit inne i en liknande svacka för att rättfärdiga sin egen obehags- och främmandekänslor, tror jag.

adan 34
9/8/14, 7:12 PM
#6

kanske inte vad du frågade men jag anser inte att det är sämre att vara homosexuell.ja det är till och med så att den jag avskyr mest kan jag bara inte avsky mest för jag avskyr människor som är homofober (stavas det så ) mer för du har all rätt till att vara homosexuell.  hoppas någon förstår vad jag menade.

 //AVSKYR

Annons:
XxKimxX
9/12/14, 2:07 PM
#7

kul med respons, intresannt och tankeväckande

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Thaeri
9/18/14, 3:27 PM
#8

Det har funnits en ganska stark föreställning om att det är syndigt att ha sex för njutnings skull, utan det ska man bara ha för att göra barn.

TicTac
9/18/14, 8:00 PM
#9

#8 Och hur kul är det då? Inte kul. 😉😃


You'll never walk alone

XxKimxX
9/23/14, 7:53 PM
#10

#8 Ja, det är just det. Varför och när började det anses som syndigt? I samband med kyrkan? Och om det var kyrkan, varför kände dom att det var viktigt?

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Jaiva
10/5/14, 1:41 PM
#11

Homosexualitet fungerar bra i liten skala, det krävs inte mycket för att förstå att det hade lett till viss problematik med reproduktionen om det var mer utbrett. P=å en samhällsnivå måste vi dock lösa det med konstgjord befruktning. Bra skit!!!

Det är väl egentligen det..Tänk om man kunde genmanipulera alla bebisar till att vara omnisexuella och bara älska allt. Sen kunde vi dela ut shrooms till folket varje fredag och prata med varandra?

Ni är bäst!

TicTac
10/6/14, 9:20 PM
#12

#11 Hah! Många problem, som till exempel överbefolkning, hade lätt åtgärdats om fler fick vara homosexuella!


You'll never walk alone

Upp till toppen
Annons: