Annons:
Etikettallmänt
Läst 10568 ggr
Skorpion76
2014-09-21 07:38

Vad betyder egentligen queer?

Nu kanske jag ställer en väldigt konstig fråga, men vad betyder egentligen queer? Jag har förgäves försökt läsa mig till det, men de artiklar verkar inte kunna ge något rakt och bra svar. Hjälp mig.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Maria
2014-09-21 09:00
#1

Wikipedia har en ganska bra förklaring.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2014-09-21 09:02
#2

#1 Det var där jag läste, men jag blev inte ett dugg klokare. Fattade 0!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2014-09-21 09:04
#3

En del av Rfsl:s definition " "Ett brett begrepp som kan betyda flera olika saker men i grunden är ett ifrågasättande av Heteronormen."

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2014-09-21 09:08
#4

Suck…


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2014-09-21 09:09
#5

?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

molnflygare
2014-09-21 10:13
#6

Queer är helt enkelt ett samlingsbegrepp för alla könsidentiteter och sexualiteter som inte är cis eller heterosexuella. Engelska Wikipedia är mycket bättre än den svenska på att definiera queer, då de skriver att; "Queer is an umbrella term for sexual and gender minorities that are not heterosexual, or gender-binary." Med andra ord är Genderfluid, transgender, homosexualitet, asexualitet, Hen,  fetish, etc, queer. Man kunna kalla HBTQ-rörelsen för enbart Q-rörelsen och ändå täcka in HBT under Q. Nu är det dock så att queer är ett betydligt nyare begrepp än HBT, varvid det lags till på slutet för att alla könsidentiter och sexuella läggningar som inte är normativa ska hitta en gemenskap under HBTQ-begreppet.

Hoppas att det blev något tydligare? 🙂 Annars försöker jag gärna förtydliga.

Annons:
Skorpion76
2014-09-21 11:06
#7

Okej, tack så mycket. Det är just det där att queer är ett samlingsbegrepp som gör mig förvirrad. I mitt huvud räcker det med att säga HBT eftersom:

H = homosexualitet
B = Bisexualitet
T = Transsexualitet (eller transvestit)

Det är ju knappast någon som säger queersexuell.  Förlåt om jag har en knasig formulering, men jag står för den!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

molnflygare
2014-09-21 12:55
#8

Det är ingen fara, det är lätt att förstå hur du tänker. Man kan säga att samhället med åren fått en större förståelse för fler nyanser av sexualitet och kön än de tre "stora" som du räknar upp. Därför har det uppkommit ett behov av att lägga till queer i definitionen när man talar om sexuella minoriteter, istället för att vi skulle sitta på en jättelång och komplicerad förkortning där allt ickenormativt har en egen bokstav. Sedan är ju queer ett kontroversiellt begrepp då det betyder "konstig" eller "udda", och det är inte alla HBT-personer som känner sig som queer heller. Det är, kort sagt, rena rama begreppsdjungeln.

monstermash
2014-09-21 13:00
#9

#7 - Jodå, det är faktiskt folk som definierar sig som queer också och därmed bör det vara med. ;)

Skorpion76
2014-09-21 13:00
#10

#8  Sedan är ju queer ett kontroversiellt begrepp då det betyder "konstig" eller "udda", och det är inte alla HBT-personer som känner sig som queer heller. Det är, kort sagt, rena rama begreppsdjungeln. 

Tack, det tycker jag också!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Vyer
2014-09-21 17:52
#11

Om du vill kan jag, som identifierar mig som queer, förklara varför jag gör det? Det kanske kan ge en liten inblick till vad queer kan innebära?


Skorpion76
2014-09-21 18:11
#12

#11 Ja, gör det, tack!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Vyer
2014-09-21 18:44
#13

#12 
Queer som sexuell läggning: 
Jag är inte inte homosexuell, jag är inte heterosexuell. Bisexuell är för mig för kopplat till den binära könsindelningen, hela "en kan bli kär i både tjejer och killar"-blabla. Könstillhörigheten är inte så värst relevant för mig, när det kommer till vem jag blir attraherad av.  Möjligtvis skulle jag kunna definiera mig som Pansexuell men… näe. Det är queer jag känner mig bekväm med att kalla mig.  

Queer som könstillhörighet: 
Jag reflekterar mycket över min könstillhörighet och känner pendlar mellan att vara bekväm med min tilldelade könstillhörighet och att vara jävligt obekvämt. Queer är för mig ett begrepp som gör att jag slipper definiera och bara kan acceptera att jag är som jag är, typ.


Annons:
Jaiva
2014-10-05 13:33
#14

Err..vad tråkiga ni är…

Sluta tycka vad andra skall tycka så löser det sig.

Queer är människor som känner sig utanför, har kompisar som är hbt och tycker det är koolt. De får för sig att bara för att de har öppna värderingar kan de få ett q.

Sen vill de definiera ihjäl sexualiteten så att allt låter konstigt "i  hopp om att normaliera" . Var människor istället.

Denna kommentar har tagits bort.
Skorpion76
2014-10-05 13:42
#16

HBT skulle kunna räcka eller enbart Q om man prompt vill ha med alla udda sexuella läggningar, men att blanda ihop hbt och queer gör mig förvirrad.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Vyer
2014-10-05 17:10
#17

#14 - Inser du hur förtryckande och fördömande du uttrycker dig? 

#16 - Och varför skulle inte queer passa ihop med HBT? Om du blir förvirrad kanske du ska sätta dig in mer, inte påstå att queer inte hör hemma där.


monstermash
2014-10-05 19:14
#18

#16 - Jag tror inte du har förstått vad queer innebär om du fortfarande inte förstår kopplingen mellan queer och hbt.

Alla "udda" (vem är du att bestämma vad som är udda förresten? skulle uppskatta att slippa se mer kommentarer där du benämner folks sexuella läggningar som udda på ett hbtq-forum i framtiden) läggningar finns inte med, det finns otroligt många sexuella läggningar. Pansexuell är tillexempel inte med i "HBTQ" men inkluderas fortfarande. Jag skulle dock vilja ha en förklaring till varför Q inte får vara med? Vad är det som säger att den läggningen inte passar in, enligt dig?

monstermash
2014-10-05 19:16
#19

#14 - "Var människor istället." och "vad tråkiga ni är" bidrar inte till en bättre och seriös diskussion. Alla har rätt att ha sin åsikt, men tänk på hur du uttrycker den!

vallhund
2014-10-05 19:50
#20

#7 Transsexualitet är inte det samma som att vara Transvestit?.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Jaiva
2014-10-06 01:45
#21

#17 - Ja men jag menar det i all välvilja. Ingen behöver en bokstav för att bli sedd och respekterad. Vi är ta mig tusan besatta av att sätta bokstavskombinationer när någon avviker från normerna i det här landet.

Att kalla allas sexualitet avvikande och sätta etiketter på hur människor känner för att få dem att bli "avvikande". Kan det leda till att ungdomar söker sig till subkulturer istället för att  utvecklas på individnivå och känna efter vad man egentligen tycker och känner? 

Om man slutar med Q och istället fokuserar på att sprida gemenskap över "blockgränserna" får vi en mjukare värld. S-människor (sträjta) blir fienden i en Q-värld där man t.o.m. kallar dem nedsättande för CIS… Inte vackert.

Jag tycker det är fantastiskt fint med alla former av sexualitet, tror dock det är dags att fokusera på individer. Massrörelsernas tid är över. Nu slipper vi bunta ihop människor och sälja paketlösningar av sexualitet.

Vyer
2014-10-06 07:04
#22

#21 - Du kanske ska sluta bete dig förtryckande i så kallad "välvilja"? Det får motsatt effekt och det är väldigt respektlöst. 

Jag behöver kategorisera mig. Det har hjälpt mig extremt mycket i att förstå att jag inte är ensam att känna som jag gör och finna gemenskap hos likasinnade. Det är inte upp till dig att avgöra huruvida det ska vara ok eller inte. 

Att kalla människor för cis är inte nedvärderande? 

Saknar du helt strukturtänk? Tror du verkligen att det är så enkelt som att "nä, nu tar vi och fokuserar på individer så löser sig allt!"?


Skorpion76
2014-10-06 07:11
#23

Ursäkta, men vad honken betyder CIS?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Vyer
2014-10-06 07:31
#24

#23 - När det är sådan grundläggande information så kan du enkelt googla och få många bra svar, men visst.

Cis är latin och betyder "på samma sida" (trans är latin och betyder "på andra sidan". Cis och trans används bland annat inom kemi, goolga på "cis-trans-isomeri" om du vill läsa mer om det). 

Kortfattat: en cisperson är en vars tilldelade och juridiska kön stämmer överens med personens könstillhörighet och könsuttryck.

Du kan läsa mer på: http://www.transformering.se/vad-ar-trans/ordlista


Skorpion76
2014-10-06 15:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

🤔


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Vyer
2014-10-06 15:49
#26

Vad är det som du inte förstår?


TicTac
2014-10-06 17:46
#27

#25 Biologiskt kön och socialt kön stämmer inte överrens för alla. Hos en cis-person sammanfaller biologiskt kön och socialt kön. En helt vanlig kille känner sig också som en helt vanlig kille och en helt vanlig tjej känner sig som en helt vanlig tjej. Lagen säger också att de är kille resp. tjej, precis så som de känner.

Hos en trans-person stämmer biologiskt kön och socialt kön inte ihop. Killen känner sig som en tjej, trots att lagen säger att hon är en kille och tjejen känner sig som en kille, trots att lagen säger att han när en tjej.
Vad är viktigast? Hur en person känner eller hur den ser ut mellan benen?

Homosexuell, Bi-sexuell eller Transexuell - Vi är alla queer och "konstiga", för vi faller inte inom normen för vad som är traditionellt och socialt accepterat överallt. Queer är ingen egen sexualitet, utan ett samlingsbegrepp för alla tre. Udda, konstigt och lite farligt om du frågar homofoben. För vem vet? Det kanske smittar.


You'll never walk alone

Annons:
Vyer
2014-10-06 18:02
#28

#27 - Fast jag är queer utan att vara homo/bi/trans, så… eh.


Vyer
2014-10-06 19:56
#29

Och eftersom vissa i tråden inte verkar veta det: T står inte för "transsexuell/transvestit" utan "transpersoner". Väldigt stor skillnad…


TicTac
2014-10-06 21:18
#30

#28 #29 Jag försökte bara hålla mig till termer TS redan använt, för att inte förvirra mer.  Det är möjligt att gå i stort sett hur djupt som helst utan att någon blir klokare för det.


You'll never walk alone

Vyer
2014-10-06 22:14
#31

#30 - så för att "inte förvirra" så uttrycker du dig felaktigt och förtryckande? Eh. Tack för att du förminskar mig :) :) :) :) :)


Skorpion76
2014-10-07 06:40
#32

#27 Precis! Det är ju det jag menar och d'rför skulle det gott och väl kunna räcka med att bara säga queer.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

TicTac
2014-10-07 08:44
#33

#31 Det var inte min avsikt. Ber om ursäkt.


You'll never walk alone

TicTac
2014-10-07 08:46
#34

#32 Mycket förenklat, ja.

Men jag kallar inte mig själv för queer. Använder inte uttrycket alls faktiskt.


You'll never walk alone

Annons:
Skorpion76
2014-10-07 14:38
#35

Inte jag heller. Jag säger bara hbt.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Vyer
2014-10-07 17:20
#36

Genom att ta bort Q-et så exkluderar och osynliggör ni queerpersoner. 

Som queerperson (som dessutom är öppen med det i den här tråden) vill jag bara göra er medvetna om hur svinigt ni beter er. Hoppas att ni kan ta till er det och att ni lämnar tolkningsföreträde och försöker att förstå och bli mer inkluderande. Läs på, lyssna på vad jag säger och kom inte med något "buhu jag förstår inte queer därför är det ok för mig att förminska och förtrycka queerpersoner", tack. 

Nu orkar jag verkligen inte försöka förklara eller vara trevlig mer, ni verkar inte ens vilja förstå och det gör mig genuint ledsen.


Vyer
2014-10-07 17:41
#37

Eller allra helst så kan ni bara sluta diskutera queerpersoners rätt att finnas och inkluderas i HBTQ-rörelsen utan bara tänka: "vissa personer är queer, de tillhör HBTQ" och sen släppa det.

Att diskutera huruvida queerpersoner ska vara är del av HTBQ är en icke-diskussion som jag inte borde behöva ta del i det här forumet, jag får min existens ifrågasatt tillräckligt i resten av min vardag, vill inte behöva stå ut med det i forum som borde vara en trygg plats för mig.


monstermash
2014-10-07 18:00
#38

#35 - Så eftersom du inte kallar dig queer, behöver ingen annan göra det heller? Är inte det lite fördömande, tycker du?

AilyAdams
2014-10-07 22:24
#39

Jag måste erkänna att jag inte heller riktigt förstår, även om jag gör det bättre nu. Kan man säga att queer är alla som inte har en heteronormativ sexualitet?

 **************************
Heter det De eller Dem?

Upp till toppen
Annons: