Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 3165 ggr
Josse5233
2014-09-21 22:46

Hur kommer man ut?

Hej! :) Det är första gången som jag skriver i HBT iFokus. Jag har nyligen insett att jag är Bisexuell efter lång tvekan och jag har inte vågat gå ut med det ännu men har berättat för några nära vänner och de har tagit det bra. :) Jag är bara så himla rädd. Vill berätta för mina föräldrar men vågar inte. :/ De är underbara människor och jag älskar dem men jag vågar inte. :/

Ha en trevlig dag! 

Annons:
molnflygare
2014-09-21 23:02
#1

Det beror nog helt på vad du själv är bekväm med. En del väntar med att komma ut för sina föräldrar eller andra närstående tills man har någon fysisk person att visa upp som sin flickvän/pojkvän. Personligen är jag inte sådan, så jag passade  på att påpeka när min mor undrade om jag inte träffat någon kille än att jag lika gärna kunde träffa en tjej (vilket i mitt fall blev märkligt i efterhand då jag är transgender, men det gick utmärkt då) 🙂

Annars kan du kanske passa på när du äter middag med din familj eller sätta dem ned någon annan kväll när alla verkar haft en bra dag, och helt enkelt säga; "Det är något jag måste berätta, och det är att jag gillar killar och tjejer lika mycket" eller "Jag är bisexuell". Förhoppningsvis blir  dina föräldrar glada för din skull, och framförallt att du vill dela med dig till dem!

[Yllhilda]
2014-09-21 23:05
#2

Se det såhär, du behöver inte om du inte vill. Ditt sex- eoch kärleksliv är din ensak och något dem inte har något att göra med. Om du verkligen vill, ta det när det känns rätt. 

Det som kanske kan vara nödvändigt är att presentera din partner då dina föräldrar vill träffa denne, oavsett kön. 🙂

Cindy S
2014-09-21 23:12
#3

Gör det när du känner dig redo. Eller, när hemligheten känns för svår att hålla. Jag kan inte komma ihåg hur min homofobiske pappa(det är såklart bara bögar han klagat på, inte lesbiska) reagerade, det tog ett tag att vänja sig, men sen gick det bra. Så om han kan bli ok med det kan nog dina föräldrar :)

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Wony
2014-09-22 14:28
#4

Jag tycker du har fått bra tips och tankar redan. Jag själv har tyvärr fått avstå från att komma ut för vissa personer, då konsekvenserna inte vore de bästa. Det känns hemskt. Men man ska veta att man inte behöver berätta om man vill, och väljer man att berätta är det bästa att göra det på ett sätt som känns bra för dig.

Josse5233
2014-09-24 23:01
#5

Tack så jättemycket för alla svar! :) Jag funderar på att lägga ett litet brev under mammas kudde någon dag innan jag går till skolan så att hon kan få läsa det i lugn och ro. Jag är inte tillräckligt modig för att säga det öga mot öga. :)

Ha en trevlig dag! 

AilyAdams
2014-09-25 10:39
#6

Min mamma och pappa har inte en aning om att jag är bi. Det har aldrig varit aktuellt då jag inte tog hem den enda tjejen jag varit med och träffade min nuvarande man strax därefter och vi är fortfarande tillsammans.

Jag skulle vänta med att komma ut som bi till jag faktiskt hade en fysisk person att visa upp för mina föräldrar. Innan dess är det ju liksom inte aktuellt. 

Lycka till med hur du än väljer att göra.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
monstermash
2014-09-30 14:31
#7

Välkommen hit! ❤️

Hur har du valt att göra?

TicTac
2014-10-03 19:50
#8

Jag håller med några av de andra i tråden. Finns ingen anledning att komma ut innan du har en fysisk person att faktiskt visa upp. Om du förälskar dig i en kille som du sen väljer att leva med resten av livet med kan hela det här med att komma ut bara vara onödig ångest.


You'll never walk alone

[WiresInABox]
2014-10-04 08:18
#9

Jag tycker ABSOLUT INTE att man ska behöva ha en fysiskt person att visa upp för att komma ut.  Som att det bara är viktigt att vara ärlig och sann mot sig själv gentemot andra när man är tillsammans med någon? Jag har aldrig fattat det där. Jag har aldrig haft någon att visa upp och om jag inte kommit ut ändå skulle jag må skitkasst. För mig är det jätteviktigt att kunna vara öppen och ärlig mot mig själv gentemot andra. Att folk antar att jag är en vanlig hetero-cis-kille är jobbigt. Jag går i en klass med mest tjejer (+ en kille förutom mig ) och de drar heteronormativa/cisnormativa skämt eller gör hetero/cisnormativa antydningar HELA tiden med mig. Jag vill komma ut med att jag är homo/bisexuell (vacklar lite, heh) transkille för jag pallar snart inte mer. Jag tänker inte vänta tills jag har "någon att visa upp".

TicTac
2014-10-04 14:59
#10

#9 Håller helt och fullt med dig. Jag kom själv ut till mina föräldrar utan någon fysisk person. Jag är homosexuell och inget annat. Men för mig verkade det som att det skapar mycket ångest hos TS att hon till och med överväger att skriva en lapp. Då tror inte jag hon är redo, och som bi kan jag känna det mindre viktigt, men det är kanske fördomsfullt… 😞


You'll never walk alone

Josse5233
2014-10-09 21:16
#11

#7 Tack så mycket! :D 

Tack så mycket för alla tips allihop! :) Jag väljer att vänta ett tag. :) Berättat för några vänner via sms. :)

Ha en trevlig dag! 

BeccaTilda
2014-10-25 22:26
#12

Tycker inte man behöver "komma ut". Det gjorde aldrig jag! Utan jag bara tog hem min tjej och mina föräldrar fattade ganska snabbt vad vi hade för relation. Konstigt att man skulle behöva komma ut bara för att man inte är hetero.. Aldrig hört om någon som kommit ut som hetero.

Kadoor
2014-10-26 13:27
#13

Tycker som #12 att det är så konstigt att man ska behöva komma ut bara för att man råkar ha en annan läggning än just hetero. Sedan är det ens eget val om man vill komma ut eller inte, ingen annan kan tvinga dig eller säga om det är rätt eller fel. Om du vill komma ut, så kör på!

Själv är jag bi och är fortfarande osäker på om jag kommer komma ut eller inte. En av mina kompisar vet om det, men ingen annan. Har inget jättebehov av det egentligen, men det vore skönt så att man slipper alla frågor om jag kommer skaffa pojkvän snart, jag kanske vill ha en flickvän också? Sådant är så himla tungt, och jag tror att det känns som en frihet att komma ut oavsett om man har en fysisk person att visa upp eller inte!

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
Fenix_Chicci
2014-10-28 01:03
#14

Jag typ hintade om det för min familj. Sa att någon tjej var snygg och sen frågade mina systrar mig och då sa jag som det var. Så på så sätt fick mina föräldrar också reda på det. Egentligen är det väl inte så viktigt att alla måste veta om ens sexuella läggning men jag kände det som att jag gick och bar på en stor hemlighet och var även rädd att min familj skulle ta det negativt (vilket var en obefogad rädsla). Även om det var lite jobbigt när de fick reda på det och frågor kring det så kändes det som att en sten lättat från mina axlar. Om jag i framtiden träffar en tjej kan mina föräldrar och systrar få veta det utan att vi behöver dra hela "oj, gillar du tjejer?"-visan och det känns skönt. 
Absolut, det är konstigt att man ens ska behöva komma ut men det kan kännas skönt att ändå ens närmaste vet om det.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Wony
2014-10-28 08:40
#15

#14 Kan hålla med om att det kan vara skönt att ha hela "komma ut"-grejen avklarad när man väl träffar någon. Lite därför som jag kom ut som Genderfluid för min sambo innan vi ens blev ihop. Ville inte att det skulle bli några problem längre fram.

monstermash
2015-08-03 16:11
#16

Puffar upp denna tråden med bra tips, ifall någon går i samma funderingar :)

Yukionna15
2015-08-04 07:35
#17

Gör det som känns bäst för dig. Jag "kom själv ut" till min mamma för inte allt för länge sedan, hade fyllt i en blanket tidigare under dagen där man skulle beskriva sin hälsa och sexuallitet m.m och har alltid automatiskt skrivit att jag varit bi, så när jag pratade om blanketten med henne  så kom jag på att jag inte sagt något om min lägning till henne, så jag sa bara helt naturligt "jo mamma, har jag nämt att jag är bisexuel?" Hennes komentar var då "Men det har vi väl vetat ett tag nu, du har ju alltid gillat personer som man måste gissa sig till ifall de är en kille eller tjej, och varje gång du kollar på draman så tjatar du alltid om den där Brunetten med dom gröna/bruna ögonen, vare sig det är en kille eller tjej." Jag blev helt paff, men hon har alltid sagt, jag har ingenting som hällst med din sexualitet att göra, men om du nu skaffar någon så får du i alla fall komma och presentera henne/honom för mig. 

Så ja, kanske inte hjälper så mycket, men ta den tid du behöver, du vet själv när tiden är rätt för dig att berätta, så så länge du inte vill berätta och inte mår dåligt av att inte berätta så behöver du nog inte stressa upp dig allt för mycket över att "komma ut" 😉😃 Men lycka till med vilket beslut du en tar 👍

Upp till toppen
Annons: