Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 1063 ggr
[Gudrun-Berit]
2014-09-22 07:29

Hjälp! Jag vet inte vad jag är!!

Hej! Jag vet inte vad min läggning är (?). Jag vet att man inte behöver sätta sig i ett fack, men jag vill ha ett fack, det finns en trygghet i det, om ni förstår hur jag menar. Jag vill ha en tjej. Inte en kille. Men samtidigt så har jag aldrig blivit förälskad i en tjej. Men jag är "kär" i en kille…. Tror jag. Fast att jag försöker intala mig om att jag älskar honom, så kommer ibland "panikattacker" där jag tänker: f*n jag är lesbisk, jag kan inte älska honom, fast att jag så gärna vill. Det tänker jag ibland. Jag tänker även: okej, detta är den enda killen, efter detta så MÅSTE jag få en tjej. När jag ska fantisera om en kille så känner jag ändå en tjejkropp, för det är vad som känns ämnat för min kropp. Men jag har inte varit kär i en tjej, fast jag är iof bara 13 år gammal ;-) Jag kallar mig för Pansexuell, men det känns inte rätt :-(

Annons:
molnflygare
2014-09-22 11:48
#1

Du är väldigt ung, och tänk på att sexualiteten och förälskelserna skiftar väldigt ofta när man är i din ålder. Du har säkert hört det till leda, men jag säger det igen; det är helt vanligt att man i tonåren är osäker både på sig själv och vilka relationer man vill ha. Det viktigaste är att inte stressa fram något. Här kommer i alla fall några begrepp med förenklade förklaringar som du kan tänka över;

Homosexuell; blir kär i och vill ha en relation med någon av samma kön
Bisexuell; blir kär i och vill ha en relation med båda könen
Pansexuell; blir kär i och vill ha en relation med alla kön (dvs, även personer som är genderqueer)
Asexuell; vill inte ha en sexuell relation med något kön (vissa asexuella beskriver sig dock som t.ex. biromantiska, att kunna ha en relation med båda könen utan att den är sexuell).
Demisexuell; känner endast sexuell dragning till personer de är förälskade i, kan vara homo-, bi- och heterosexuella i övrigt
Queer; samlingsbegrepp för allting "annat", en del som är osäkra väljer också att kalla sig queer i väntan på att bättre förstå det som pågår inom dem

Wony
2014-09-22 14:27
#2

Jag tänker att det mesta brukar ge sig med tiden. Försök att inte tänka så mycket på vilket fack du tillhör, tänk istället på att ge dig själv tid och utrymme att må bra och känna som du gör. För mig tog det ungefär sex-sju år innan jag helt och hållet "landat" i mitt egna fack, och klurat ut vem just jag är och vad jag vill.

Och ganska många gånger har jag tvivlat på mig själv, min könsidentitet, min sexualitet… Det tror jag på något sätt ingår i att klura ut vem man är.

Som #1 skriver är du fortfarande ung. Du har gott om tid på dig!

Jaiva
2014-10-05 13:45
#3

Jag tycker du skall kalla dig för vad du heter och sluta bry dig om vad andra vill sätta för stämpel på din sexualitet. Ha kärlek i hjärtat och agera alltid med kärlek, inte med rädsla. Allt som känn rent är bra!

Du är vacker som du är!

monstermash
2014-10-05 19:25
#4

Låter ju snarare som att du har fått någon tvångstanke om att du måste vara tillsammans med en tjej, och inte att det är din sexuella läggning, eventuellt en kombination av båda.

Du är förövrigt väldigt ung, ge det lite tid och några år att lista ut vad du har för sexuell läggning. Det är varken bråttom att ha sin första partner, ha sex eller veta sin sexuella läggning i din ålder. 🌺

Upp till toppen
Annons: