Annons:
Etiketthbtq-inom-politiken
Läst 3126 ggr
monstermash
9/28/14, 2:22 PM

Rösta på SD som HBT

Jag la märke till att det var några som röstade på SD/SVP i tråden "Vad röstade du i valet?" Hur kommer det sig? Hur ser ni på deras ståndpunkter inom HBTQ?

Hur tänker ni andra om det hela?

Annons:
[Yllhilda]
9/28/14, 2:43 PM
#1

SD är ju lite av ett samlingparti där många som är missnöjda med hur invandringsfrågor(och saker i övrigt) hanterats.

Hbt är ju mer en mindre fråga som slinker med av bara farten eftersom de som är rasister i partiet ofta även är homofober. 🤫

molnflygare
9/28/14, 2:59 PM
#2

Tror som #1 att de röstar SD av bara farten; de är så förblindade av invandringen att det går att acceptera lite vad som helst när det gäller misogyni, jämställdhet och HBTQ-frågor. Vad folk glömmer (inte fattar…?) är att man röstar inte in en sakfråga i riksdagen, man röstar in ett helt partiprogram. Det är nästan så att jag hoppas att alla som röstat SD är homofobiska rasister som står för varenda ord i partiprogrammet, annars ser jag bara ett gäng högljudda barnungar som inte ser längre än näsan räcker.

AilyAdams
9/29/14, 11:28 AM
#3

Min dotter röstade för första gången i detta valet, och hon berättade att de intervjuat representanter för de olika partierna som del i ett skolprojekt.

De hade frågat om just det här med HBT till representanten de kommit i kontakt med. Enligt min dotter hade den här representanten sagt att SD inte har HBT på sin agenda alls, för de anser inte att det är en politisk fråga.

Och det säger väl allt?

Och som sagts tidigare och som jag har personlig erfarenhet av; Rasism och homoforbi bor oftast i en och samma kropp.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Vyer
9/30/14, 7:18 AM
#4

SD försöker låta HBTQ-vänliga och inkluderande, samtidigt så skriver de i sitt partiprogram:

"Bortsett från att vi inte anser det vara förenligt med barnens bästa att låta samkönade par och polyamorösa grupper adoptera och inseminera samt att det bör vara upp till de religiösa församlingarna själva att avgöra huruvida vigselakten skall utsträckas till att gälla även andra än två människor av olika kön […]"

Urk.


[Yllhilda]
9/30/14, 12:11 PM
#5

#4 Dem är med andra ord inte helt eniga om vad dem vill förbjuda och tillåta. 🤪 Skulle kunna orsaka splittringar i partiet på sikt.

AilyAdams
9/30/14, 12:35 PM
#6

#4 Det är människovidrigt. 🤢

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
monstermash
10/3/14, 1:39 PM
#7

#4 - Försöker låta hbtq-vänliga kan jag väl inte hålla med om att de gör. De är rätt öppna med vad de tycker om HBTQ, sedan att de alltid tar tillbaka det och inte minns det är en annan femma…

TicTac
10/3/14, 7:30 PM
#8

Spännande det här, med att heterosexuella par skulle vara bättre för barnen. Tur att inga barn i Sverige far illa, för då hade vi ju kunnat ifrågasätta den ståndpunkten… Eller hur var det nu??

Barn till homosexuella föräldrar har det bara svårare i ett samhälle där homofober får fritt spelrum.


You'll never walk alone

molam
10/3/14, 8:20 PM
#9

Jag kanske inte är tillåten att skriva här, eftersom jag röstade SD, men röstade dom för jag tycker invandringen har blivit för mycket jag vet att dom är emot HBTQ men jag tänkte nog inte på det just i Stridens hetta

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Sukram
10/4/14, 1:07 AM
#10

Känns väldigt främmande att rösta på ett parti som hatar mig även för min sexuella läggning utöver allt annat de vänder emot mig.

monstermash
10/4/14, 5:23 PM
#11

#9 - Alla är välkomna här inne oavsett parti tillhörighet. Jag kör inte på diktatur. ;)

Ångrar du dig nu?

molam
10/4/14, 6:04 PM
#12

Ja och nej, Tänkte inte på att dom är emot HBTQ men tycker ändå invandringen blivit för mycket ''/ Så Ja, jag ångrar mig, men på ett sätt nej Svårt att förklara o.e

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Twiggys]
10/7/14, 6:19 PM
#13

Finns väl många bögar inom KD's röstare med? Jag röstar på SD och kommer att göra det tills invandringspolitiken ändras, jag har inte ngt emot HBTQ personer alls (är dock själv straight) Jag vet att det finns HBTQ personer men det är inget jag tänker på för det finns inte i min vardag ( vad jag vet om iaf)

Annons:
monstermash
10/7/14, 8:14 PM
#14

#13 - Är du insatt i hur SD ser på HBTQ-personer? Delar du deras åsikter?

Det handlar inte bara om personer man har i sin vardag - det handlar om hela Sveriges befolkning, och att då bortse från en hel grupp med människor och därmed rösta på ett homofobiskt parti, är det verkligen försvarbart? I och med att rösten på SD bidrar till att HBTQ-människor får det sämre i Sverige?

Sukram
10/7/14, 11:57 PM
#15

Idag avvisas hbtq-personer som sökt asyl i Sverige till sina hemländer där de riskera dödsstraff. Om Sd skulle få inflytande över asylpolitiken skulle det förmodligen bli ännu hårdare i bedömningen av minoriteter.

molnflygare
10/9/14, 2:15 PM
#16

#15. Helt rätt. SD förespråkar ju en politik där alla i första hand ska få hjälp av sitt hemland, även HBTQ-personer. Känns ju briljant att personer lämnar sina hemländer för att slippa bli lynchade (av staten eller av grannen) ska gå och be om "hjälp" från samma personer som förföljer dem…

Thaeri
10/14/14, 7:41 PM
#17

För att kommentera #4 igen så är SD helt otroliga, för det är redan nu så att staten inte går in och bestämmer vilka de olika religiösa samfunden ska viga. De som inte vill viga Samkönade äktenskap slipper det.

Svenska kyrkan har själva bestämt att de ska viga även samkönade par. Sen att deras kyrkomöte (motsvarande typ riksdag) är en kvarleva från när den var en statskyrka och det därför är partipolitik inblandad är en annan historia. Fast hade det blivit en omröstning bland alla kyrkans medlemmar i frågan hade det blivit ett rungande ja, med tanke på att de flesta är medelsvenssons, och att stödet för Samkönade äktenskap i landet är mycket större än motståndet.

Bland folk som inte är medlemmar av något samfund är stödet förmodligen större, men vi är inte så väldigt många i det stora hela faktiskt. Utan de största grupperna som står utanför Svenska kyrkan är frikyrkomedlemmar, medlemmar av utländska kyrkor, samt de som i alla fall på pappret följer andra religioner än kristendomen, och där är motståndet mot Samkönade äktenskap stort. Så skulle Svenska kyrkan ha en omröstning bland precis alla medlemmar som är över 18 skulle svaret inte bli det SD försöker insinuera genom den formuleringen.

En grej till: faktum är att hade Svenska kyrkan fortfarande varit statskyrka – som SD vill – hade den inte haft något val alls, utan när riksdagen klubbade igenom ändringarna i äktenskapsbalken för några år sedan hade de lydigt fått hänga med istället för att besluta detta inom kyrkan.

Rafflan
10/14/14, 9:46 PM
#18

Detta hittade jag på SD sida

"Ingen människa väljer sin sexuella läggning. Trakasserier och diskriminering mot människor p.g.a. deras sexuella läggning är oacceptabelt och skall rättsligt beivras. Vidare anser Sverigedemokraterna att människors sexuella preferenser primärt är en privat fråga och ingenting partiet fäster någon vikt vid."

Och jag tycker det låter bra?

Thaeri
10/14/14, 10:08 PM
#19

#18, det låter absolut bra. Frågan är hur väl det går ihop med vad som står i partiprogrammet och principprogrammet i det stora hela?

Och även hur de ser på folk inom partiet som ändå trakasserar HBTQ-personer.

Titta på Kent Ekeroth, han blev "utesluten" på grund av att han var med på att attackera någon han och hans kompisar såg som icke-svensk med tillhygge, men nu sitter han ändå i riksdagen på ett SD-mandat. Och det trots att partiet har en nolltolerans mot rasism.

De har inte någon mot sexism, homofobi eller transfobi.

Edit: "Han bara filmade" är för övrigt det sämsta ursäkten någonsin. Antingen gillade han åsikterna och retoriken och filmade för att de med liknande åsikter skulle skratta åt "horan" och "babben", eller så var han undercover och gav filmen till media. Men om det var det senare så hade han inte fortfarande varit drivande inom SD!

Rafflan
10/14/14, 11:45 PM
#20

#19 vad är det som du tycker låter dåligt?
Dem säger ju att man inte kan påverka vem man blir kär i, att trakasserier och diskriminering är oacceptabelt, och att det är en privat fråga och ingen politik fråga?

Annons:
Thaeri
10/15/14, 12:03 AM
#21

#20, det jag funderar på är om de håller vad de lovar helt enkelt.

Den som idag sitter som andre vice talman i riksdagen för partiet har bland annat sagt detta om HBTQ, och inte tagit avstånd:

"Vad är det som säger att den s k normaliseringen slutar med att bi- homo- och transpersoner skall normaliseras? Varför inte personer som begår tidelag (sex med djur) eller pedofili? Dessa sexuella avarter är inte normala och kommer aldrig att vara normala."

Om Pride-festivalen:_
"Kännetecknande för ett samhälle i upplösning är hyllandet av perversioner och dekadens. Så har det varit genom historien och nu visar det sig med all tydlighet även i vårt land. Perversa tillställningar hyllas av etablissemanget som om de vore vilka nöjestillställningar som helst. Perversa och onaturliga läggningar lyfts fram av massmedierna och politikerna som normaliteter och de nästan slåss om att vara den som skriker högst till försvar av dessa sjukliga jippon."_

Edit: är lite trött nu, men försöker kolla med partiprogram och principprogram också. Hela, inte bara väl valda delar.

[Yllhilda]
10/15/14, 12:17 AM
#22

#21 Vad tråkigt att höra att han är så fruktansvärt rädd för det han inte förstår.

Thaeri
10/15/14, 12:22 AM
#23

#22, och han är inte så extrem inom partiet. Det som är förbjudet är rasism, inte homofobi.

Och det förbudet gör mest att folk är smarta och smyger med sin egen rasism, något som hyllas internt.

Rafflan
10/15/14, 12:33 AM
#24

#21 Förhoppningsvis är det en idiots egna åsikt och inget som partiet står för eller kommer försöka driva emot. Samma med invandringen, dem vill minska den men finns inge siffra på hur många dem vill ta in så svårt att säga bu eller bä på det då :/

#23 Om dem är rasister eller homofober som personer så är det ju förhoppningsvis deras egna privata idiot åsikter och inget som partiet står för eller kommer rösta för, skulle vara intressant att veta om SD verkligen är så hemska som deras medlemar får dem att framstå eller om dem är som det står på deras sida :/

Thaeri
10/15/14, 12:37 AM
#25

#24,  men det är en person som partiet valde att nominera till en av landets viktigaste poster.

Han är inte en ensam idiot, han hör till dem som styr riksdagens arbete!

Thaeri
10/15/14, 12:41 AM
#26

Och jo, jag har läst det SD skriver själva, och de är så hemska som folk säger att de är. De själva försöker förringa det som står i deras egna dokument däremot, de vågar helt enkelt inte stå för vad de själva tycker trots att alla som vill kan läsa😮

monstermash
10/17/14, 12:09 PM
#27

Det kanske är på tiden att publicera en artikel där man tar upp SD's bild av HBTQ (givetvis opartisk.) … Vore det av intresse?

Annons:
Rafflan
10/17/14, 2:52 PM
#28

#27 ja men då är et viktigt att det är det SD står för och inte en person i partiet, dock kan man ju ta  med att "anders karlsson som sitter i riskdagen sa i en intervju Vad är det som säger att den s k normaliseringen slutar med att bi- homo- och transpersoner skall normaliseras? …"

så att man säger att det är personer i SD som sagt sakerna, om man inte frågar personen i fråga "du sa detta, är det vad SD står för?" för då kan man säga att det är vad SD står för :)

AilyAdams
10/17/14, 6:28 PM
#29

#27 Hehe… kan någon av oss skriva en opartisk artikel  om SD's bild av HBTQ? 😉

 **************************
Heter det De eller Dem?

Sukram
10/19/14, 12:14 AM
#30

Willy Christiansson eller vad han hette som ledde SD Härryda var en i mängden homofober men värst är väl ändå andre vice talman Björn Söder? När det finns så många inom ett parti som SD (räcker att kolla på "Inte rasist men…" deras sajt samlar citat från SD) så förstår man ju att det inte är enskilda som råkar slinta med tungan utan homo och transfobi är genomgående i hela SD. Deras väljare är ju också de mest konservativa vid sidan av KDs och bland de väljarna  är ju sällan hbtq-frågor speciellt prioriterade.

monstermash
10/19/14, 12:30 PM
#31

#28 - Du verkar blanda ihop artikel och intervju.

Sukram
10/20/14, 6:04 PM
#32

"Homosexuella par skall givetvis inte få bilda familjer genom att adoptera barn. De har själva valt att frånsäga sig de naturliga möjligheterna att skaffa barn. Barn har rätt till en far och en mor!"

Citat från andre vice talman Björn Söder SD.

http://web.archive.org/web/20030327172425/http://www.bjornsoder.net/

Rafflan
10/20/14, 6:24 PM
#33

#31 jag gör skillnad på personlig åsikt och partiets åsikt

Bakom varje parti medlem finns en person, en individ, med känslor, hjärna och egna tankar.

Wony
10/20/14, 6:27 PM
#34

#32 Redan där bör man ju ana att något är fel. Man väljer inte att vara homosexuell. Man väljer inte vem man blir förälskad i. Man väljer varken att vara heterosexuell eller homo- eller Bisexuell. Ibland undrar jag hur folk tänker egentligen. Kanske man skulle fråga "Jaha, och när fattade du beslutet att vara heteosexuell då?"

Annons:
Rafflan
10/20/14, 6:36 PM
#35

#34 det är det som är så skumt med SD för det där är vad han säger men på deras sida skriver dem ""Ingen människa väljer sin sexuella läggning." så vad står dem egentligen för? vad är partiets åsikt och det dem driver och vad är en individs åsikt?

Wony
10/20/14, 6:39 PM
#36

#35 Kanske menar han att man inte valt att bli kär i samma kön, men valt bort att ha sex med motsatta könet? 🤔

Även om de försöker få HBT-frågor att vara "ickefrågor" är det, i alla fall i mina ögon, tydligt att det för åtminstone många i partiet, ÄR en fråga. Och att flertalet också uttallar sig illa om HBT-personer.

Thaeri
10/20/14, 7:44 PM
#37

#33, samtidigt är ett partis åsikter inte frikopplade från ledande medlemmars åsikter, för det är ju det politik til syvende og sidst är: åsikter. Och det är ledningens åsikter som bestämmer vad partiet ska syssla med och koncentrera sig på, och även vad som ska räknas som acceptabelt inom partiet i många fall.

Och om partiet inte står bakom en viss medlems åsikter alls, varför sätter man denna person på den högsta position någon i partiet kunde få?

Rafflan
10/20/14, 8:43 PM
#38

#36 ja dock undrar jag va f*n partierna har med människors kärlek att göra? det är väl en självklarhet att få älska vem man vill, gifta sig med vem man vill och bilda familj?

jag vet att det inte alltid ser ut på detta sätt, men visst borde det vara en själklarhet? det borde inte ens vara nåt att diskutera om…

Thaeri
10/20/14, 8:56 PM
#39

#38, läs SD:s principprogram, de motsätter sig att samkönade par ska få adoptera, för det är kärnfamiljen som enligt dem är det som är bäst för barn, en bestående av en far och en mor då.

Kapitel 10 (sidan 24-25) i den versionen jag just öppnade från deras hemsida.

Rafflan
10/20/14, 10:52 PM
#40

#38 läs vad jag skrev
jag ifrågasatte vad f*n politik har med kärlek att göra?

[Yllhilda]
10/20/14, 10:57 PM
#41

#40 Om det vill sig illa kan det påverka många människors kärlek och rättighet till den. I Ryssland där det gick så mycket framåt blev man i ett trollslag anti-hbt. Varför? Politiker tyckte det var ett bra maktmedel, alternativt att homofober kom till makten. Svårt att säga säkert.

Annons:
Rafflan
10/20/14, 11:17 PM
#42

#41 ja och det ska det inte, politik handlar om att styra landet, inte om att välja människors kärlek

Thaeri
10/21/14, 3:33 AM
#43

#42, men för auktoritära ideologier så handlar att styra landet om att även styra människors liv i stor utsträckning, inklusive vem man bildar familj med. Det kvittar var på den ekonomisk-ideologiska skalan man befinner sig, även om vilka mer personliga detaljer man koncentrerar sig på brukar skilja.

Auktoritära partier på högerkanten – såsom SD – är ofta ännu mer för att detaljstyra just samlivet, så att man inte får "fel" (samkönade i första hand, men även etniska enligt många företrädare) kombinationer.

Rafflan
10/21/14, 6:27 PM
#44

#43 som jag skrivit massor med gånger nu, jag fattar att det inte är så men visst borde det vara så? att politik inte har nåt med kärlek att göra, eller tycker du annorlunda?

och 2014 borde det inte ens finnas nåt i Sverige för politikerna att diskutera om när det kommer till kärlek… eller tycker du annorlunda?

[Yllhilda]
10/21/14, 6:44 PM
#45

#44 Men alla håller ju med dig om att politik och kärlek inte hör samman. Vad är det du vill få fram?

Rafflan
10/21/14, 6:50 PM
#46

#45 och undrar vad #44 vill få fram ;)

[Yllhilda]
10/21/14, 7:32 PM
#47

#46 Jag tycker det har framgått ganska tydligt att vi håller med dig, vi har bara påpekat att man historiskt sett har dragit in kärlek i politik och maktkamp, vare sig gemene man hållit med eller ej.

AilyAdams
10/21/14, 7:39 PM
#48

Jag tycker det är jätteviktigt att politiker och deras partier säger att alla former av sexualitet är okej. Ingen har med att göra vem jag är kär i, men så länge jag riskerar bli nerslagen  eller uppsagd från jobbet då jag förälskar mig i en person med "fel kön" måste vi ändra människors åsikiter och det gör vi via våra politiker och lagstiftning.

Att säga att sexualitet inte har med politik att gör är bara ignorant.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
TicTac
10/23/14, 10:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

#34 Haha… Det var riktigt roligt. Som om man satt där i tidiga tonåren och funderade; Hetero eller homo? Eller drog kronbladen av en blomma; Hetero, homo, hetero, homo, hetero… homo. 😃


You'll never walk alone

[[matvraket93]]
11/2/14, 11:23 PM
#50

Man röstar på SD pga av deras andra frågor. Hbt-frågor är ingeting SD lägger vikt vid.

Upp till toppen
Annons: