Annons:
Etikettallmänt
Läst 1265 ggr
[vinterflinga]
11/12/14, 7:10 AM

Tycker det är svårt att vara öppen ...

Igår träffade jag min stödperson , hon känner mig inte så jättebra än och jag är inte särskilt öppen med min läggning . Några få vet och jag får hela tiden träna på att berätta för andra , försöker välja ut såna jag kan lita på och så . Igår var jag och stödpersoner ute och gick en promenad på stan i biltrafik med massa ljud , i snabb takt . Hon frågade mig om jag hade " någon dröm om man och barn och familj " jag hör mig själv säga " ja……….typ…" på ett tveksamt sätt . Sedan frågade hon om jag dejta något på nätet och så , jag svarade bara " ja, ibland " Hon frågade mig om det finns några snygga killar som kan vara något på min praktik, att killarna där borde vara glada om det kommer en tjej och sånt….. sedan pratade vi inte så mycket mera kring det . Men jag kände hur känslan inuti mig växte att " varför var jag inte uppriktig när jag hade chansen , det var precis i det här läget jag skulle sagt precis som det var, varför varför " sedan kom vi in på massa annat prat . När jag kom hem kände jag mig som en stor lögnare som ljugit henne rakt upp i ansiktet och arg på mig själv som inte kunde vara ärlig .

 Pratade lite med en vän , hon sa att " jag ljög inte , jag sa bara inte sanningen " känslorna av att jag var en hemsk lögnare fortsatte så jag ringde min mamma , hon såg det heller inte som en lögn, mera att jag höll inne med sanningen bara . Jag sa till henne att jag måste träna på att berätta för andra , att det är ett STORT steg för mig att våga göra det , hon sa att " det är en sån privat sak att ingen egentligen har med det att göra " men att jag kunde skicka ett sms till min stödperson om det var lättare så hon vet , känner jag min stödperson rätt kommer hon bli intresserad av att veta mera och det får henne att tänka endel kring det :) jag sa också till mamma att jag funderar på att säga det till en vän jag jag men som jag inte känt så jättelänge än , som svar fick jag " du ska nog tänka på vem du säger det till , det kan tolkas som fel också , då kanske din vän tror att du är kär i henne " men då sa jag faktiskt åt henne att jag hoppas min väns tänk inte är så :) vi är båda vuxna så jag tror inte ( hoppas inte) att hennes första reaktion blir så . I morgon träffar jag min stödperson igen eftersom jag ska ha ett möte med henne och en till , det är enbart ett möte , snabbast blir att säga det på sms antingen så hon vet innan vi ska ses eller efteråt , eller vänta 2 veckor till tills vi ses igen . Jag vill iallafall att hon ska veta , sen hur hon får veta kanske spelar mindre roll .. :)

Annons:
Wony
11/12/14, 12:32 PM
#1

Tror att det för många känns svårt att vara öppen, även om man vill det. Dels för att man kanske är rädd för negativt bemötande, dels för att det oftast är något som känns väldigt ovant och svårt. Jag har själv flera personer jag verkligen vill berätta för, men jag har inte kommit på hur jag på bästa sätt ska göra det.

Jag tycker i alla fall att du ska berätta så som du själv vill berätta. Hur du gör det är i sig inte viktigt, bara det känns rätt för just dig! 🙂

[vinterflinga]
11/12/14, 2:22 PM
#2

Tack för dina ord wony :) det känns genast lite bättre :) skönt att jag inte är ensam om att känna så :) någon sa till mig att det är fegt och inte vuxet att ta något sådan på sms till någon , även att jag tycker det känns bäst så kanske det är fel sätt . :)

TatsuOni
11/12/14, 2:56 PM
#3

Förstår inte vad som skulle vara fel med att ta det i ett sms. Att du väljer att berätta är ditt val som du ska göra för din egen skull. Då ska också metoden vara den som känns bäst för dig! Starkt av dig att berätta!🙂

Jag har inte kommit ut för min familj och tänker inte göra det (är bisexuell), men jag kom ut för mina vänner för några år sedan. Funderade länge på hur jag skulle göra det och det blev tillslut ett blogginlägg. Så sms är ju helt klart mer personligt och modigt🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[vinterflinga]
11/12/14, 3:08 PM
#4

TatsuOni Det känns verkligen bra :)) blev uppmanad av en vän dag att som jag skrev INTE ta det genom sms , att det är fegt och inte vuxet , men hon kan ju få tycka men alla är ju olika :) personen jag ska berätta det för är ju inte en person jag umgås med privat utan hon är en stödperson inom psykiatrin :) Tack för ditt inlägg :)

Wony
11/13/14, 6:39 PM
#5

Kan känna igen lite i att många tycker att det är omoget eller oseriöst att säga viktiga saker via SMS. Men jag tycker nog att komma ut är en sak som är mer "okej" än t ex att göra slut med någon eller så. Hellre positiva saker än negativa, tänker jag.

[vinterflinga]
11/13/14, 7:15 PM
#6

Wony

Det känns bra att du säger så, idag var det sagt =) har haft hjärtklappning sen i tisdags och sovit dåligt och varit nervös men jag fick ett svar på mitt sms :

**
" Hej, det gör absolut ingenting vet du att jag tänkte att det var fel av mig att utgå från att du är intresserad av killar. Vi kan fortsätta prata nästa gång vi ses om du vill alltså.  Vi ses om en stund"

**

Annons:
Wony
11/13/14, 7:23 PM
#7

Vad kul! Det var ju ett jättebra svar, så skönt det måste kännas för dig nu! 🙂

[vinterflinga]
11/13/14, 7:25 PM
#8

Wony 

Jag vet :D har varit glad hela kvällen :D känns som en STOR lättnad :) bara hon inte tänker om och byter bort mig som klient och jag inte får vara där mera…😭 men det är nog mina hjärnspöken som får för sig sånt :D

Kadoor
11/13/14, 9:21 PM
#9

Så skönt att få ett så bra svar! 🙂
Önskar att jag vore mer modig och kom ut, till mina kompisar i alla fall… Vet att de skulle acceptera det, men jag är så himla feg och när jag väl känner att jag vill säga det så fastnar orden i halsen och vill inte riktigt forma sig. Det är verkligen skitjobbigt och varje gång de snackar om killar vill jag alltid säga "men om jag inte vill ha en kille då..?" typ.
Nu ska vi inte glida från ämnet för mycket, men grattis! Måste verkligen vara en lättnad att få det sagt(eller ja, skrivet hehe). 🌺

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[vinterflinga]
11/14/14, 7:50 AM
#10

Kadoor

Det känns som en stor lättnad, nu har hjärtklappningen släppt och sömnen blivit bättre :) nu är det bara mina hjärnspöken jag ska skrämma iväg också och inte få för mig så mycket dumt :P 

Jag var verkligen rädd för att berätta, det känns som man måste "komma ut" hela tiden, det är ju inte bara en gång utan typ hela livet känns det som.  Det är bara familjen som vet och några få vänner, men inte flera i min omgivning. Jag vågade inte förrän igår då,men mycket har nog att göra med att hon får veta det i sin yrkesroll och att hon dessutom har tystnadsplikt . . typ.  

Det är alltid jobbigt med alla man möter och alla killar man drar på sig som tror en massa och flirtar med än som man inte vet hur man ska bli av med på ett vänligt men bestämt sätt.  Jag är inte beredd på att riskera att ALLA ska få veta där jag är om dagarna.  :)  det måste vara väldigt jobbigt för dig också.  Nu är jag ju i 30'års åldern så hon började undra varför jag inte skaffat mig en familj typ :P

Cindy S
11/18/14, 12:00 AM
#11

Jag tycker det barnsliga är att din vän använde ordet "feg". Man ska inte jämföra sig med folk som är fria från rädsla, som inte behöver mod för att säga sådant. I ditt fall var det modigt att skicka sms, så är det bara. Att säga åt folk att de är fegare än andra hjälper väääldigt sällan. Och kän ingen skuldkänsla när du håller tyst om din läggning. Det är ju farligt om det blir en vana att vara tyst för att det är lätt, men ifall din stödperson visat sig vara homofob hade du fått det svårt. Du hade kanske varit tvungen att träffa henne igen. Det är annorlunda med folk du inte måste träffa.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[vinterflinga]
11/25/14, 6:51 PM
#12

Vi har pratat om det idag, hon tog det väldigt bra och var förstående :) hon tyckte det var synd att jag skulle hålla inne med det eftersom det är en del av mig själv.  :) Hon undrade om jag inte kunde berätta det för hennes kollega också , den andra tjejen i stödteamet som också träffar mig, så dom båda vet ….så nu blir det svårt igen,men hon har ju också rätt att få veta ju. :)

Wony
11/25/14, 7:01 PM
#13

Skönt med ett bra bemötande! 🙂

Annons:
monstermash
12/18/14, 3:14 PM
#14

#12 - Har du berättat för kollegan nu eller väljer du att hålla det för dig själv? Skönt att det gick bra i vilket fall som helst 🌺

[vinterflinga]
12/18/14, 5:22 PM
#15

monstermash 

Tack för du frågar, grejen är att varje gång vi skulle ha setts har hon ställt in, först var hon sjuk, sedan hennes barn sjuka så jag har inte fått något tillfälle ännu, eller om jag väljer att hålla det för mig själv.  På hennes kollega lät det som att det är väldigt viktigt att de delar på all info om mig om de ska kunna samarbeta bra..men jag tycker ju också att de borde kunna vara tyst om det om man vill det , men vi får väl se , får väl återkomma om läget :)

Upp till toppen
Annons: