Annons:
Etikettallmänt
Läst 2035 ggr
Garm
2014-11-27 11:56

Vän kom ut. Jag tabbade mig rejält

Hoppas det är ok att jag skriver här.

Jag ber i förväg om ursäkt om jag uttrycker mig klumpigt och rent av använder fel ord. Jag är bara så ledsen och behöver lite hjälp och tankar.

För en tid sedan kom en vän till mig ut som lesbisk. Det var oerhört svårt för henne att komma ut då hon var livrädd för att förlora både familj och vänner på grund av sin läggning. Vi hade många gånger pratat om homosexualitet (och annat) och jag hade då mina aningar om att hon funderade på sin sexualitet. Jag har alltid uttryckt det som att jag "inte bryr mig om" andras läggning, vad det än månde vara. Jag har ju inte med det att göra och jag ser inget fel i någon läggning. Redan där har jag uttryckt mig lite knasigt och klumpigt, efter som det inte är så att jag inte bryr mig, det är ju bara så att jag inte lägger någon vikt vid det. Det är ju inte läggningen hos en person som gör att jag vill umgås med dem eller inte.

När hon berättade för mig att hon var lesbisk, satt och grät och sa att hon var rädd att jag skulle avsky henne nu, så sa jag något i stil med "..men det är ju mig du pratat med nu, du borde väl förstå efter allt vi pratat om att jag inte alls ser något fel i dig."

Ååhh, det känns ju så fruktansvärt klantigt sagt! Jag fick det ju till att typ handla om MIG när det skulle handla om HENNE och jag ville ju vara där för henne och ge henne stöd och försäkra henne om att hon fortfarande är min vän och att jag inte tänker något annorlunda om henne alls. Det låter ju som om jag klandrar henne för hennes rädsla. Usch, jag är väldens idiot! Ingen i min närhet har kommit ut förr, så jag har ingen vana av att hantera sånt, men jag vet att jag gjorde bort mig.

Vi har inte pratat sedan hon kom ut. Hon har inte svarat på mina sms eller samtal. Jag har dock inte skickat sms eller försökt ringa på ett tag nu, antar det är bäst att låta henne höra av sig till mig, om hon vill.

Hur ska jag göra nu? Finns det ens nåt jag kan göra? Skrämde jag bort henne totalt med mitt egocentriska uttalande? Har jag gjort irreparabel skada på vår vänskap? Gjorde jag rent av mer fel än jag anar?

(Visste inte vart jag skulle lägga detta inlägg, flytta det gärna till där det hör hemma)

Annons:
VildaVittra
2014-11-27 12:00
#1

Hur menar hon att du skulle svarat på hennes fråga om dig och din reaktion på hennes läggning? Jag ser faktiskt inte att ditt svar var felaktigt på något sätt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Garm
2014-11-27 12:04
#2

Jag vet inte hur hon menar, men det känns som om jag borde med andra ord visat mitt stöd.

VildaVittra
2014-11-27 12:11
#3

Jag tror att hon var överkänslig och istället för att inse att det är hon som mår dåligt, undermedvetet valde att tolka det som att du gjorde något fel.

Så ta inte åt dig, är hon en riktig vän så kommer hon att höra av sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Garm
2014-11-27 12:18
#4

Jo, det kan nog vara som du säger. Det är ju en känslig sak för henne.

Tack för din input.

Cindy S
2014-11-28 18:23
#5

Jag håller med VildaVittra.

Skicka ett till sms där du påminner henne om att du vill prata när hon är redo. Mer kan du inte göra. Det kan hända att hon inte vill prata med någon alls just nu. Kanske hennes familj eller någon annan vän reagerade på ett sådant sätt att hon stängt av helt. Vet du ifall hon har kontakt med andra vänner?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Tjeja
2014-11-28 22:35
#6

Jag förstår jag precis hur du tänker och känner att du gjorde bort dig med fokus på dig själv.. fast allt du vill är att visa henne så stort stöd som möjligt!

Skriv ett mess eller ring henne och tala om att du saknar henne, att du undrar hur hon mår och att du vill finnas där för henne när hon behöver och om hon vill! Visa att hon är din kära vän och kompis som du bryr dig om. Tänk dig hur det skulle varit om hon istället hade fått något annat svårt besked, tex att hon vore sjuk eller att någon i hennes familj dött eller något sådant..

Sorgen av att komma till en insikt som skrämmer kan vara precis lika djup som att förlora någon man älskar, även om det är helt annorlunda anledning till att man känner smärtan man känner.

Du är en jättefin vän som bryr dig så mycket om henne och vill så väl! Lyft nu fokuset till att tänka på vad hon känner och behöver istället för att gräma dig över vad du skulle ha gjort för fel! Det är så du hjälper henne bäst! 😉❤️

Hör av dig till henne snarast! Det är ju Hon som behöver känna att du fortfarande tycker om henne och bryr dig om henne nu. Det upplever hon inte om du bara väntar på att hon ska höra av sig.. Visa värme och omtanke, om hon sedan ber dig att ge henne utrymme och vänta tills hon känner att hon vill höra av sig … DÅ kan du visa respekt genom att vänta OM det nu skulle hända att hon vill vara ifred. :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
VildaVittra
2014-11-28 22:47
#7

#6 Du får hemskt gärna berätta hur man ska svara på TS väns fråga utan att prata om sig själv eller hur man upplever det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tjeja
2014-11-29 08:50
#8

Det går givetvis inte att svara utan att prata om sig själv alls, det är inte det som är frågan utan det är hur man säger det! Vart fokus i det man säger ligger!

TS har fokus på sig själv.. "det är ju mig du pratar med"… istället för att "men snälla du är ju samma person som alltid ändå, du är min vän och jag tycker inte annorlunda om dig för dethär"

Fokuset i andra exemplet är "du" (vännen) istället för vad "jag" tycker och tänker så är fokus på hur "du" (vännen) känner. 

Man kan till och med använda nästan samma mening men ge den helt olika innebörd beroende på vart man lägger betoningen eller vänder på det!

Tex:"Jag är din vän och jag bryr mig om dig" (fokus på hur bra vän jag är)

Jämfört med: "Du är min vän och jag bryr mig om dig " (fokus hur viktig du är)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Garm
2014-11-29 17:16
#9

Jag har skickat ett sms till henne nu där jag sa att jag saknar henne och att jag finns här närhelst hon behöver mig.

Har varit i kontakt med ett par gemensamma vänner och de rapporterar samma sak, hon hör inte av sig till dem heller. Hon verkar ha isolerat sig. Det är oroande.

Tjeja
2014-11-29 17:44
#10

aj då… visst behöver hon respekteras om hon vill vara ifred.. men samtidigt behöver du nog känna efter om det verkligen är det hon vill eller om hon bara behöver mer uppmuntran att komma tillbaka till gemenskapen med dig och sina andra vänner?

Fortsätt kontakta henne om hon inte säger ifrån. Fråga om det är ok att du fortsätter ringa och smsa henne när du pratar med henne om du känner dig osäker.❤️ Det bästa är ju om du ringer förstås, inte bara skickar sms. Det säger mer genuint att du faktiskt bryr dig så att säga. :) 🌺 Lycka till! och din vän är lyckligt lottad att ha en vän som du som verkligen bryr dig och vill stötta henne! 🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

monstermash
2014-12-05 17:20
#11

Vill bara skicka en kram till dig TS! Stort lycka till. 🌺

Wony
2014-12-11 19:14
#12

Hur har det gått?

Tjeja
2014-12-11 21:24
#13

Undrar jag med… 🌺 Hur har det gått?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Garm
2015-01-11 12:24
#14

Det har i slutändan gått jättebra!

Hon isolerade sig från ALLA efter att ett par personer i hennes familj inte tagit nyheten på ett så bra sätt. Hennes farmor fördömde henne nästan och hennes far satte sig först på tvären och tyckte att det bara var en "fånig fas". Hennes farmor har fortfarande inte ändrat upfattning, men hennes far är så stolt över sin dotter nu. Att hon vågar vara den hon är, så att säga.

Farmodern har hon beslutat att ignorera. Varför låta en endaste trångsynt person påverka ens liv och mående så mycket…

Hon är nu en mycket gladare indvid än hon varit innan. Det är så skönt att se henne så glad och liksom fri. Jag kan inte beskriva hur lättad jag blev när hon ringde och berättade allt och fick höra att hon mår bra. Hon sa att mitt stöd betydde mycket för henne, det var bara det att hon inte orkade prata med någon alls, varken via text eller annars.

Tack för ert stöd här. Det var verkligen guld värt.

AilyAdams
2015-01-11 14:18
#15

Underbart! Tack för att du kom tillbaka och berättade. ❤️

 **************************
Heter det De eller Dem?

Tjeja
2015-01-11 17:50
#16

Härligt! Skönt att hon mår så bra nu! ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: