Annons:
Etikettallmänt
Läst 1369 ggr
[vinterflinga]
2014-12-22 17:09

Vetenskapens värld ikväll !!

Någon som ska se Vetenskapens värld ikväll , ? det ska handla om homosexualitet .

Det står såhär "  Homosexualitetens ursprung. Är vissa människor födda homosexuella? Vi följer filmskaparen Bryce Sage i jakten på förklaringen bakom hans egen homosexualitet, som han upplever som djupt medfödd. Hur kan man förklara olika sorters sexualitet som en del av människans evolution? Följ med i jakten på homo-gener, homo-hjärnor och evolutionsbiologins försök att förstå en sexualitet som inte tycks främja mänsklighetens fortplantning "

Annons:
Kadoor
2014-12-22 17:53
#1

Vilken tid & kanal? :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[vinterflinga]
2014-12-22 18:09
#2

SVT2  :)   kl: 20.00 :)

Kadoor
2014-12-22 18:38
#3

Tack så mycket! :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[vinterflinga]
2014-12-22 18:47
#4

Det var så lite så :))

Vyer
2014-12-22 22:45
#5

Programmet ska ha innehållit transfobiska uttalanden, så triggervarning på det. 

Jag har inte sett det själv, men fick återberättat att det ska ha sagt saker som att "homosexuella inte kan få biologiska barn". Urk.


TicTac
2014-12-25 11:04
#6

#5 Vi kan inte få biologiska barn med varandra…

Jag är nyfiken på i vilket sammanhang just det uttalandet användes.


You'll never walk alone

Annons:
Wony
2014-12-25 17:41
#7

Finns programmet på webben?

[vinterflinga]
2014-12-25 22:20
Vyer
2014-12-26 08:49
#9

#6 Det finns män som har livmoder, det finns kvinnor som har kuk osv. Att säg att homosexuella inte kan få barn är transfobi.


TicTac
2014-12-26 15:00
#10

#9 Då är jag väl det…


You'll never walk alone

Ikajo
2015-01-03 22:22
#11

#9 Det går inte alltid att parera för allting när man säger något. Ibland så råkar något slinka förbi eller så är man omedveten. Att kalla det för transfobi kan då bli väldigt olyckligt. Risken finns att man får människor emot sig.

Jag såg programmet. De valde att fokusera på en väldigt minimal gren av hela HBT frågan. Varken kvinnlig homosexualitet eller bisexualitet togs upp. Det ändrar inte vikten av att ett sådant program sänts. Jag vet inte hur många gånger jag ser ignoranta och homofoba påståenden på en dag. De allra flesta raljerar fortfarande över att homosexualitet skulle vara ett val.
På den punkten har åtminstone transsexuella kommit längre även om det finns idioter även där.

Programmet är inte transfobiskt. Det är androcentriskt. Det vilja säga, det fokuserar på män. Begreppet går lite djupare än så… men som sagt. Det går inte att parera för allt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Vyer
2015-01-03 22:45
#12

#11 - Nej, transpersoner (för T:et inkluderar fler personer än transexuella, det är ett paraplybegrepp) har inte kommit längre på den punkten? Icke-binära existerar knappt i debatten, folk raljerar över "hen" och drar dåliga ordvitsar om det helt öppet (att det ens förs en debatt om Hen ska vara "ok" eller inte, urgh).  Det drivs fortfarande mycket med transexuella i media - "män som klär ut sig till kvinnor" och sådan skit. 

Jag vet inte hur många gånger jag stöter på transfobi varje dag - utan att folk ens förstår att det är transfobi. 

Om en får personer mot sig genom att call out bullshit och kalla transfobiska uttalanden för transfobiska så är jag "ok" med det. Jag får hellre människor mot mig än accepterar transfobiska uttalanden bara för att. 

Och det finns män som kan föda barn….


Ikajo
2015-01-03 23:35
#13

#12 Uh… det går bra att använda svenska istället för engelska.

Det är en sak att påpeka uppenbar transfobi. Det är en annan att kalla någon transfob. Som jag sa, man kan inte alltid parera för allt. Ibland säger man något i farten, ibland säger man något av okunskap.
Jag har blivit kallad för transfob när jag förde en diskussion. Ämnet handlade om stereotyper och jag påtalade att i vissa fall så bidrar transpersoner till att upprätthålla könsstereotyper i sin vilja att komma nära det kön de identifierar som. Ibland till en högre grad än cis-personer. Ungefär som transkvinnor som har långt hår och klänning dagligen. Något som en cis-kvinna inte nödvändigtvis gör. Jag är strukturalist och reflekterade också över hur många som skulle välja att göra en transiton om uppdelningen mellan könen inte var så snäv.
För detta blev jag alltså kallad för transfobisk eftersom jag tyckte personen uttryckte sig aggressivt mot cis-personer.

Det ligger nämligen någonstans där. Du kommer mycket längre på att vara informerande än att bli arg. Människor är mer villiga att lära sig då. Det är dessutom inte helt lätt att orientera sig i frågan då alla säger olika saker hela tiden.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Ikajo
2015-01-03 23:42
#14

Det var den här videon som fick mig att börja tänka i dem banorna.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Vyer
2015-01-04 09:09
#15

[Raderat. /Sajtvärden]


[WiresInABox]
2015-01-04 11:09
#16

Jag tycker det är viktigt att se skillnad på transfobiska uttalanden och cisnormativa uttalanden. Tycker det är väl hårt och kontraproduktivt att kalla alla som gör cisnormativa uttalanden för transfober. Transfrågor och att tänka i de banorna är inte alls etablerat i samhället i stort, det är väldigt utbredd okunskap och oinsatthet och normer om kön är så hårt inpräntade. Jag är själv transman och har blivit medveten och insatt på grund av att jag varit mitt i det (har även genomgått viss könskorrigerande behandling), men jag säger också ofta dumma saker av bara farten, eller kan tycka det är svårt att uttrycka mig så att så många som möjligt ska känna sig inkluderade av de ord jag väljer (vilket är en omöjlighet för övrigt). Och jag vet att jag INTE är transfob, då känner jag inte att jag kan börja spotta ut att folk är transfober till höger och vänster, så länge det inte är uppenbart kränkande, respektlöst, nedsättande osv. Håller med Ikajo om att det är bättre att informera än att bli arg. I min klass förekom en del cisnormativa uttalanden men de minskade när jag kom ut med att jag är transman och många verkar tänka en extra gång på vad de säger. Det tycker jag är ett stort steg och har ökat förståelsen hos dem mycket bättre än om jag blivit arg på dem. Jag ska fortsätta på det spåret, att vara öppen med vem jag är och även använda mig av konst och litteratur som jag ska försöka visa upp, för att minska osynligheten runt det.

Jag lyssnade på ett samtal i "Ligga med P3" som tog upp detta. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3940&artikel=5927780

För att inte vara alltför OT kan jag tillägga att jag inte sett TV-programmet denna tråd egentligen handlar om, men att det verkar tråkigt att det bara var fokus på homosexuella män.

Vyer
2015-01-04 11:34
#17

Jag tycker att det är asbra att förtryckta grupper får vara arga och ilska kan ge energi och leda till produktivitet. 👍


Wony
2015-01-04 12:06
#18

Visst kan ilska ge kraft, men samtidigt är det viktigt att inte själv bete sig illa eller ge en dålig bild av något. 

Sedan tycker jag att det är stor skillnad på transfobiska uttryck och cisnormativa uttryck.

Ikajo
2015-01-04 12:57
#19

#17 Vet du vad feminism är? Jag kan nog anta att du gör det. Det är en rörelse med en mängd olika riktningar och grenar. Jag är ofta inblandade i diskussioner om jämställdhet, kön, genus och hela alltihopa. Vet du när folk lyssnar på mig som mest? Det är när jag behåller mitt lugn och argumenterar för min sak istället för att bli arg och otrevlig. Även när jag blir arg och mina meningsmotståndare mer än bara otrevliga så vinner jag mer på att fortsätta argumentera och belägga mina argument.
Jag måste dessutom hantera bilden av feminism som manshatande och aggressiv, bevisa att jag är motsatsen.

Jag tycker att människor ska få ha rätten att vara sig själva så länge det inte betyder att någon annan kommer till skada. Men när en person blir otrevlig och attackerande så kan jag känna ett skarpt avståndstagande och en viss irritation.

Om du blir arg, använd den energin på ett positivt sätt. Blogga, starta en tidning, facebook-sida och tusen om tusen andra saker som kan göra verklig skillnad.

Det kan dessutom vara klokt att inte göra en skarp uppdelning mellan cis och trans. I ordet cis finns också idén om att man konformerar till traditionella könsuttryck utöver att man identifierar sig som det kön man föddes i. Det är bara det att saker är inte alltid så enkelt. Går att vara bekväm med det kön man föddes i men ha en mer flytande könsidentitet. Själv blir jag ofta misstagen för att vara man på nätet och när någon beskriver manliga och kvinnliga egenheter så passar oftast de manliga bättre in på mig. Även om jag är kvinna så är inte mitt kön en egentlig del av min identitet.
Är jag cis? Kanske. Men det är inte så jag identifierar mig. Ambivalent könsuppfattning är nog mer korrekt. Ändå blev jag kallad både cis och transfobisk. Förstår du att det kan göra att jag inte blir allt för vänligt inställd gentemot folk som blir arga det första de blir.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Vyer
2015-01-04 15:26
#20

Jaha? Jag håller inte med dig och utläggningar om dina personliga erfarenheter ändrar inte på det.


Annons:
Ikajo
2015-01-04 15:55
#21

#20 I så fall har du inte mycket att säga till om när människor blir ovänligt inställda till din kamp. Du antar en attityd som kan få folk att tycka att du och den grupp du representerar blir till själviska barn som vill ha allt serverat och inte kan vara nöjda med det de får. Som har hänt med så många andra rörelser. Jag tror inte att det är resultatet du vill sträva efter, eller hur?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Vyer
2015-01-04 15:59
#22

Du bör kanske läsa igenom vad du skriver och reflektera över hur dömande och mästrande du låter och hur du använder dig av härskartekniker, istället för att klaga på att jag inte håller god ton eller föröska förklara hur jag på bästa sätt ska föra min kamp.


Ikajo
2015-01-04 16:58
#23

#22 Härskartekniker? För att jag påpekar att en aggressiv attityd kan ligga dig i fatet utifrån vad du vill uppnå? Såvida inte någon kommer med en förolämpning så har jag svårt att se vad du tror dig kunna uppnå genom att bli arg. Är det att använda härskartekniker?
Jag tycker det är fel att bli arg och delar helt enkelt med mig av mina erfarenheter av att argumentera. Uppenbarligen så är jag ju inte den enda som tycker att det verkar kontraproduktivt att bli arg.

Precis i början av den här diskussionen kallade du någon för transfobisk för att Hen sade något i okunskap. Istället för att på ett pedagogiskt sätt berätta att det finns transmän som väljer att behålla sina reproduktiva organ och att de finns de som inte genomgår en operation alls men fortfarande identifierar som män.
I ditt fall så var din attityd uppenbart inte uppskattad. Vilket är inte konstigt. Det är inget fel på okunskap men just därför får man inte bli arg. Om man stöter på någon som uppenbarligen har kunskapen men skiter i den, då kan man börja se orsaker att bli arg. Jag blir ofta arg på homofoba och transfoba kristna, ursäkta "kristna", som använder religionen som en ursäkt för sitt beteende. Hur hanterar jag det? Jag för en diskussionen, påpekar bristerna i deras synsätt och bygger på mina argument med fakta.

Om att ge råd och dela med mig av mina erfarenheter är att använda härskartekniker, då får dem väl vara det.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Ikajo
2015-01-04 17:02
#24

Du kanske ska se programmet dessutom innan du kritiserar det. Reportern frågade sig hur homosexualitet överlevt evolutionen när de inte skulle vara troliga att reproducera sig. Vilket i sammanhanget var en fullt legitim fråga. Svaren forskning har kommit fram till är inte obetydliga heller. Trots sina brister så var det ett väldigt bra och vetenskapligt program.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Upp till toppen
Annons: