Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 1951 ggr
monstermash
2014-12-27 16:21

HBTQI

Är det någon här inne som säger "HBTQI" istället för HBTQ? "I" står för intersexuell. Så vitt jag vet är det inget begrepp som RFSL "godkänt" men verkar användas då och då.

Annons:
Vyer
2014-12-27 22:07
#1

Nej, men HBTQA använder jag  då och då. Det känns som att asexualitet är något som ofta exkluderas och som det sällan pratas om.


monstermash
2014-12-29 21:29
#2

Verkar finnas en del egna förkortningar, fdrågan är om så många olika begrepp är bra eller mestadels snurrigt. HBT är ju väl känt vid detta läget, men om många säger olika, blir det inte rörigt för cis/staratighhtvärlden att förstå oss då? *tänker högt*

Vyer
2014-12-30 10:44
#3

Jag tänker mer att cis/straight-världen faktiskt får ta och anpassa sig lite, och antingen googla eller fråga när de inte förstår viss förkortningar. De har redan så många privilegier, de borde inte ha rätten att tvinga människor som är HBTQ (+ andra förkortningar) att anpassa hur de ska uttrycka sig. 

Å andra sidan kan en ju anpassa jargongen utifrån kontexten och den nivå den en pratar med ligger på.


[WiresInABox]
2014-12-30 10:47
#4

Jag säger HBT eller HBTQ (lite beroende på vilka jag pratar med). Hur inkluderande man än försöker vara och hur många bokstäver man än lägger till förkortningen går det ändå inte att inkludera precis allt. De blir det ju jätterörigt tillslut om man ska säga HBTQIZDKLPNM eller nåt (retorisk överdrift). Sen vet jag att jag kanske inte har tolkningsföreträde i denna fråga då både H & T (som gäller för mig) redan är med i grundförkortningen, jag har aldrig känt mig exkluderad av den på samma sätt andra kanske gör.

Jag tycker grundförkortningen (HBT) visserligen är etablerad men att vissa bokstäver i den ignoreras helt. Tycker ofta jag stöter på sammanhang där folk tänker bara "homo- och bisexuella" (glömmer T:et) eller ännu värre: "HBT = bögar", dvs helt förbiser homosexuella kvinnor, bisexuella och transpersoner/transidentiteter.  Så just för att öka acceptans och att bli inkluderad tror jag inte det spelar någon roll vilka bokstäver som ingår i begreppen, det får man nog jobba hårt med på annan front!

Vyer
2014-12-31 09:35
#5

En del säger/skriver ju QTBH, just för att det ofta blir H:et som får mest fokus och uppmärksamhet i omvärlden. Till exempel att media ofta pratar om "antigaylagar" när det gäller lagstiftning som påverkar fler än bara homosexuella. 

För mig är det viktigt att Q:et är med, för även om jag hamnar in under både B och T så är det Q:et som jag känner att jag hör mest hemma i.


Upp till toppen
Annons: