Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 2506 ggr
monstermash
2015-01-03 21:53

HBT-certifierat med könsuppdelade toaletter

Jag bytte nyligen arbetsplats till en hbt-certifierad verksamhet, en sak som förvånade mig var att dem fortfarande hade könsuppdelade toaletter. Det finns sex tjejtoaletter och sex killtoaletter, och tre för båda könen. 

Jag vetefan, men hbt-certifierar man, borde man inte ta bort könsuppdelade toaletter också då? Annars tydliggör man det ju fortfarande, att någon är annorlunda som aldrig använder varken killarnas eller tjejernas toaletter. Å andra sidan finns det ju icke-könsuppdelade toaletter också. Håll till minne att detta rör tre våningar, ena våningen har bara könsuppdelade toaletter, de andra två har endast icke-könsuppdelade.

Vad tycker ni?

Annons:
KastKatt
2015-01-03 21:56
#1

Detta är något jag vill veta mer om, följer!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Facie
2015-01-03 21:57
#2

Jag tycker inte de har någon större betydelse. Jag kan uppskatta "tjejtoaletter" då de oftast är lite renare men och andra sidan drar jag mig inte för att använda "killtoaletter" då dessa oftast har mindre kö :)

Pretty wise //

Ikajo
2015-01-03 22:14
#3

Jag tänker att respekt kan gå åt två håll. Det kan finnas en poäng att ha just tre stycken olika. Eller så har de bara inte hunnit med. Kanske finns det pissoarer på herrtoaletterna. Då är det nog inte så kul att komma in som tjej.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

monstermash
2015-01-03 22:16
#4

#2 - Får jag fråga hur du själv definierar dig?

#3 - Nej, det finns inga pissoarer på killtoaletterna, det är samma bås som hos tjejerna.

Ikajo
2015-01-03 22:24
#5

#4 Då är väl det troliga att de inte hunnit med? Det är väl skyltar och annat som ska ner. Det är sånt som kostar pengar och tid.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

monstermash
2015-01-03 22:26
#6

#5 - Tvivlar på att det är någonting dem har i åtanke att fixa överhuvudtaget faktiskt, men visst skulle det kunna vara något de inte hunnit med… 

Vilka skyltar är det som skulle behöva tas ner?

Annons:
Ikajo
2015-01-03 22:28
#7

#6 Ja, de det står "Herrtoalett" och "Damtoalett" på. Eller om det är figurer på dem. Vad är det annars som talar om att det är herrarnas eller damernas?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

monstermash
2015-01-03 22:29
#8

#7 - Ah, tänkte eftersom du skrev "kostar pengar och tid". Två skyltar tvivlar jag nämligen på kan vara särskilt svårt att ta bort.

KastKatt
2015-01-03 22:46
#9

Räcker det inte med en "toalett-symbol" istället? Aldrig förstått grejen med att dela in efter kön om det inte beror på att det finns speciella behållare för mensrelaterade produkter samt pissoarer.

Men trots detta, alla män kan inte använda pissoar och alla kvinnor har inte mens.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Vyer
2015-01-03 22:49
#10

Det känns lite "meh" att vara HBT-certifierad och ha toaletter för "båda" könen. De som inte är binära, vart ska de skita?


monstermash
2015-01-03 23:19
#11

#9 - Det finns egentligen ingenting som säger att man inte skulle kunna ha sanitetsbehållare på alla toaletter. Visserligen kommer det kosta lite mer att lägga in, men det är nog någonting de flesta företag som är HBT-certifierade har råd med.

KastKatt
2015-01-04 16:54
#12

#11 Nej, det är klart! Menade mer att det är enda anledningarna jag kan komma på som skiljer toaletter åt :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Ikajo
2015-01-04 17:04
#13

Jag menar bara att de kanske inte kommit så långt än. Det är liksom inte bara gå ut i första bästa affär och köpa grejerna utan de ska beställas, levereras och sättas upp. Ibland tar sådana saker tid.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
AilyAdams
2015-01-07 01:53
#14

Galet om du frågar mig. Ta bort skyltarna…

 **************************
Heter det De eller Dem?

monstermash
2015-01-07 11:37
#15

Jag kan förstå att dem har skyltar dock, det är en stor byggnad och jag kan förstå att dem behöver märka ut toaletterna med någon skylt. Jag tycker däremot det är onödigt med könsuppdelade toaletter, det hade gott och väl räckt med en "WC" skylt.

tarantass
2015-01-07 17:26
#16

Det finns ju de som inte tycker det är onödigt med könsuppdelade toaletter. Som får svårt att uträtta det de ska om de ser personer av annat kön än det de identifierar sig med på toan. Sådant beror inte nödvändigtvis på fördomar heller, det kan vara så att redan ens kropp säger ifrån. Vissa saker kan man inte förändra helt och hållet i ett huj, och man kan ju tycka det är bättre med för många uppdelningar, så länge de behövs, än för få.

Personligen bryr jag mig inte, och naturligtvis uppstår det problem med att folk betraktar transpersoner på olika sätt och så vidare, men man kan ju ändå titta litet längre än till sig själv. Från ömse håll.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Facie
2015-01-07 20:06
#17

#4 Vad menar du nu och vad skulle det ha för betydelse? :)

Egentligen håller jag med #9, varför inte bara ha en toalett-symbol? Hemma, hos bekanta osv finns de ju alltid inte "tjej och killtoaletter" så varför ska det egentligen finnas ute?

Pretty wise //

tarantass
2015-01-07 20:10
#18

#17

Som jag försökte få fram: därför att alla inte fungerar som vi som inte bryr oss.

Det här är ett väl inrotat kulturmönster och sådana tar tid att ändra. Under tiden kanske man kan försöka undvika att ersätta en diskriminering med en annan.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Ikajo
2015-01-08 00:57
#19

#15 Varför tar du inte bara och frågar din chef? Det är väl det allra enklaste. Beroende på när de genomförde certifiering så kan det mycket väl vara så, precis som jag sa, att de inte har hunnit än. När såg du senast en WC skylt i en vanlig affär?

Som sagt. Ställ frågan!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

monstermash
2015-01-08 12:38
#20

#17 Du behöver inte svara på det. Det var av ren nyfikenhet jag frågade, ursäkta om du tog illa upp. 

#18 - "Det här är ett väl inrotat kulturmönster och sådana tar tid att ändra. Under tiden kanske man kan försöka undvika att ersätta en diskriminering med en annan."
Vilka skulle vi diskriminera om vi tog bort könsuppdelade toaletter? Eller missförstår jag dig nu?

#19 Av den enkla anledningen att chefen för företaget inte är min chef, och jag har ingen kontakt med denna. Jag är inhyrd hos ett företag som är inhyrt hos detta företaget, och när vi är på plats är inte ordinarie företaget med sin personal på arbetsplatsen.

Annons:
TicTac
2015-01-10 02:07
#21

#20 Jag tror att #18 menar att det finns kvinnor som känner obehag av att gå på samma toaletter som män och vise versa. Har man gemensam toalett skulle det diskriminera de här personerna då de måste hålla sig hela dagen…


You'll never walk alone

Upp till toppen
Annons: