Annons:
Etikettallmänt
Läst 7301 ggr
Hymra
2015-01-04 15:07

Hjälp! Könfrågeställning i enkät

Hej! Jag studerar just nu sociologi och håller på med en uppgift där jag ska göra en enkät. Min handlar om alkoholkonsumtion på julafton och för att se hur de skiljer sig mellan könen så "måste" jag ställa en fråga om vilket kön de anser sig tillhöra. Jag vill inte ha bara Man och Kvinna som alternativ men jag vet inte riktigt vilka alternativ jag ska ha? Har just nu Man, Kvinna, Vill ej svara. Har kollat runt lite hur andra gjort, vissa har haft "annat" som alternativ men jag tänker då kanske att man då fortfarande "glömmer" en grupp, samtidigt som jag inte heller tycker att man ska behöva svara "vill ej svara" bara för att man inte vill svara just man eller kvinna. Hur skulle ni ha gjort?  🙂

Annons:
Halvdansken
2015-01-04 15:30
#1

Ha båda delar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[trazy]
2015-01-04 15:30
#2

tansevsit lebisk könlös finns faktisk

iWontBite
2015-01-04 15:30
#3

"Annat" hade inte jag haft något problem med, men "Ickebinär" kanske passar bättre? Det räknas ju som en samlingsterm :)

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Stephanie
2015-01-04 15:33
#4

Ja, varför inte ha Man, Kvinna, Annat, Vill ej svara? 🙂 Så länge du inte önskar att kartlägga just annat-kategorin så borde väl det täcka allt.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

tlover
2015-01-04 15:36
#5

Jag hade en undersökning inne på te i fokus där jag hade alternativet "Tredje kön" och förklarade vad jag menade med det ovanför. Jag hade även "annat" som svarsalternativ också (mest för folk som vill läsa men inte svara)

http://te.ifokus.se/discussions/530f31d48e0e740f6500319f-ar-du-man-el-kvinna

Tyvärr blev det en diskussion om att det inte finns några fler kön än man och kvinna i tråden 😕

Jag vet inte om det är något som passar men det är ju ett alternativ.

l'm back

Hymra
2015-01-04 16:21
#6