Annons:
Etikettallmänt
Läst 7301 ggr
Hymra
2015-01-04 15:07

Hjälp! Könfrågeställning i enkät

Hej! Jag studerar just nu sociologi och håller på med en uppgift där jag ska göra en enkät. Min handlar om alkoholkonsumtion på julafton och för att se hur de skiljer sig mellan könen så "måste" jag ställa en fråga om vilket kön de anser sig tillhöra. Jag vill inte ha bara Man och Kvinna som alternativ men jag vet inte riktigt vilka alternativ jag ska ha? Har just nu Man, Kvinna, Vill ej svara. Har kollat runt lite hur andra gjort, vissa har haft "annat" som alternativ men jag tänker då kanske att man då fortfarande "glömmer" en grupp, samtidigt som jag inte heller tycker att man ska behöva svara "vill ej svara" bara för att man inte vill svara just man eller kvinna. Hur skulle ni ha gjort?  🙂

Annons:
Halvdansken
2015-01-04 15:30
#1

Ha båda delar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[trazy]
2015-01-04 15:30
#2

tansevsit lebisk könlös finns faktisk

iWontBite
2015-01-04 15:30
#3

"Annat" hade inte jag haft något problem med, men "Ickebinär" kanske passar bättre? Det räknas ju som en samlingsterm :)

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Stephanie
2015-01-04 15:33
#4

Ja, varför inte ha Man, Kvinna, Annat, Vill ej svara? 🙂 Så länge du inte önskar att kartlägga just annat-kategorin så borde väl det täcka allt.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

tlover
2015-01-04 15:36
#5

Jag hade en undersökning inne på te i fokus där jag hade alternativet "Tredje kön" och förklarade vad jag menade med det ovanför. Jag hade även "annat" som svarsalternativ också (mest för folk som vill läsa men inte svara)

http://te.ifokus.se/discussions/530f31d48e0e740f6500319f-ar-du-man-el-kvinna

Tyvärr blev det en diskussion om att det inte finns några fler kön än man och kvinna i tråden 😕

Jag vet inte om det är något som passar men det är ju ett alternativ.

l'm back

Hymra
2015-01-04 16:21
#6

Tack för svar! Det blir nog att jag har kvinna, man, annat, vill ej svara :) Känner inte att jag har något behov av att kartlägga de som svarar annat, känner faktiskt inte så stort behov av att veta kön alls men frågan är mer eller mindre obligatorisk.. :)

Annons:
KastKatt
2015-01-04 16:58
#7

Är den online eller på papper? Du kan ju skriva något i stil med:

Övrigt/annat: _________

Eller bara ha ett tredje tomt alternativ typ så här:

  • Man
  • Kvinna
  • ________

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Hymra
2015-01-04 17:36
#8

Den är på papper :) Såg att en annan i klassen skrivit "han"  "hon"   "hen" som man skulle ringa in :) Men jag tar nog de fyra alternativ jag tänkte :)

molnflygare
2015-01-06 17:40
#9

Jag forskar själv, och tycker att din uppdelning är mycket bättre än han/hon/hen som din klasskamrat gjorde. Frågan är tyvärr "obligatorisk" även inom mitt fält, fastän det är helt icke-relevant. Ett litet tips bara är att skriva "Annan" istället för "Annat", så låter det inte som att man pratar om kategorier ur ett objekt-perspektiv, men det är helt upp till dig 🙂

Hymra
2015-01-06 19:23
#10

Tack! Tänkte inte på det ändrar det :)

monstermash
2015-01-07 11:35
#11

#5 - Vad fint gjort att ta in ett tredje alternativ så! ❤️ Hemskt tråkigt att det ska behöva bli en diskussion om det, men det är ett riktigt fint intiativ allt för få iFokus sajter gör. 

#6 - Det låter jätte bra! Vad fint gjort att du vill involvera ett tredje kön i frågeställningen som du har gjort. 🌺

tarantass
2015-01-07 17:47
#12

Ska man vara noga så kan det ju just i en undersökning om vanor i relation till kön vara intressant att kartlägga både fysiskt kön från början, fysiskt kön nu och psykiskt kön. Kanske också intressen och personlighet. Annars får man ingen klarhet i exakt om och hur vanorna skiljer sig i relation till vilken aspekt av de många olika saker som hör till eller tillskrivs kön.

Men det beror ju naturligtvis på hur omfattande undersökning man gör. För en liten anspråkslös tycker även jag det kan räcka med "man, kvinna, annat, vill ej svara".

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Vyer
2015-01-07 18:12
#13

#12 Hur menar du med "fysiskt kön"? Det känns som en väldigt problematiskt begrepp, är det inte bättre att fråga om tilldelat kön eller juridiskt kön?

En kvinna med kuk har liksom en kvinnokropp, en icke-binär med fitta har en icke-binär kropp.


Annons:
Hymra
2015-01-07 18:16
#14

#12 Nog skulle det vara lite intressant men jag tror att det blir väldigt komplicerat, tyvärr.  Just i min enkät så är det iallafall inget jag tänker gå in på, men jag förstår hur du menar :) 

De kommer att diskutera min enkät nästa vecka på seminarium, skall bli spännande att se om de har några kommentarer över detta. :)

tarantass
2015-01-07 18:24
#15

#14: anade det. Lycka till!

#13: var skrev jag något om att det bara finns två kön eller att det inte kan finnas motsägande könskarakteristika? Var skrev jag att det bara måste finnas två förvalda svarsalternativ på varje fråga? Att det finns tilldelade könsaspekter nämnde jag.

Juridiskt kön däremot, visst. Kan spela en viss roll. Men undersöker man folks vanor är också biologiska storheter relevanta.

Ett par saker jag faktiskt missade i hastigheten (men förhoppningsvis inte skulle ha missat i en undersökning) är sexuell läggning samt grad av "transskap" och liknande.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Vyer
2015-01-07 18:40
#16

# - Det sa jag inte att du sa, jag undrade vad du menade med "fysiskt kön", eftersom jag inte förstod vad du menade - och det gör jag fortfarande inte.


tarantass
2015-01-07 18:51
#17

Okej. Tja, det finns ju olika kombinationer av livmoder, snopp, kroppsform, kromosomer, hormoner och annat. Som faktiskt gör skillnad för många, på ena, andra eller tredje sättet, och så länge de ens kan tänkas göra det måste man också ta med dem i en undersökning av vanor i relation till kön.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

AilyAdams
2015-01-07 20:28
#18

När jag skrev uppsats på universitetet inom genus, fick jag vara jättetydlig med att göra skillnad på biologiskt kön och socialt kön. Jag ville bara använda ordet kön, då jag ansåg att det var orelavant om det var biologiskt eller socialt, men aj vad jag bedrog mig. Genusforskning i all ära, men de är fruktansvärt konservativa. I varje fall den äldre mannen som var min handledare…

Han, Hon, Hen hade jag nog haft. Alternativet att inte vilja svara hade jag inte haft med. Jag hade heller inte lagt någon vikt vid huruvida det är biologiskt kön eller uppfattat kön då det är sociologi. Om det hanldade om biologi kan det haft betydelse.

 **************************
Heter det De eller Dem?

tarantass
2015-01-07 20:31
#19

#18: konservativt? I sammanhang där biologiskt kön kan spela roll måste man ju ha med det. Annars kan man inte bedöma (eller i förekommande fall utesluta) den rollen. Gäller även sociologi. Man kan inte utgå från en förutfattad mening att det inte spelar roll. En öppen fråga om det är inte detsamma som en massa förutfattade meningar om vilken roll det spelar.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

AilyAdams
2015-01-07 22:15
#20

#19 Det var irrelavant då det handlade om det uppfattade könet.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
tarantass
2015-01-07 22:30
#21

Om det också var irrelevant hur det uppfattade könet förhöll sig till det (i någon mening) fysiska så okej. (Ursäkta om det lät grälsjukt, men det finns säkert läsare som inte hade tänkt på det.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: