Annons:
Etikettallmänt
Läst 5953 ggr
monstermash
2015-01-07 17:00

Pansexuell

Många hävdar att pansexualitet är en bredare form av bisexualitet, där man istället är intresserad av personligheten och inte könet, medans andra benämner det som en sexuell läggning.

En pansexuell person kan vara intresserad av vem som helst, det biologiska könet och sexualiteten har ingen betydelse. Här innefattas även FtM, MtF och andra som är mellan man och kvinna.

Annons:
Wellcraft
2015-01-07 17:01
#1

Är själv panna och okunskapen är skrattretande. Skönt att du redde ut begreppet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

mieeow
2015-01-07 17:04
#2

Intressant! Har själv aldrig hört talas om detta förut, tack för att du berättade! :)

Calcifer
2015-01-07 17:05
#3

Samma här. Jag brukar oftast säga att jag är bi, mest för att jag inte alltid orkar förklara för folk vad pann menar, men egentligen är jag pansexuell. Men det är en sån där sak… alltså, ingen skulle ju någonsin tvinga en hetero person att förklara vad det betyder att vara hetero, varför måste jag varje jäkla gång förklara MIN sexualitet bara för att den inte är hetero? Jag skäms inte eller nåt, men jag orkar bara inte ta diskussionen en miljon gånger.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
2015-01-07 17:12
#4

Förklara gärna skillnaden mellan PAN och Bi för mig som inte är så insatt. Trots förklaringen ovan förstår jag inte skillnaden.

#3 Det är väldigt synd att du inte vill förklara vad Pan står för då detta inte är ett begrepp som alla känner till. Det handlar inte om att ifrågasätta utan att förstå. Att man inte behöver förklara vad hetro eller homo står för beror ju på att dessa begrepp är något man känner till mer. Får man inget veta är det lätt att det bildas fördomar.

monstermash
2015-01-07 17:13
#5

#4 - Om du har tålamod i några minuter kommer det ett inlägg om vad Bisexualitet är för någonting snart. 🙂

Calcifer
2015-01-07 17:14
#6

#4 Fast varför utmärker du MIG som personen som MÅSTE förklara vad det betyder? Min sexualitet berör faktiskt inte dig om man ska vara strikt och jag har inga tvång att förklara något för dig. Är du inte nöjd så googla.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Wellcraft
2015-01-07 17:18
#7

#4 Googla, jag förstår precis varför inte bellatrix vill vara din privata frågelåda.
Som pan eller annat som anses "avvikande" får man oftast en massa frågor oombett, det är inte vårt ansvar att skola folk.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

mieeow
2015-01-07 17:19
#8

#6 jag förstår helt och hållet att du blir trött på att förklara. Visst, genom att förklara så sprids information som Anonym tänker, men det blir jobbigt om man gång på gång måste förklara något. Speciellt känsligt blir det ju när begreppet är kopplat till en själv på ett personligt plan.

Calcifer
2015-01-07 17:21
#9

TACK! Dessutom när man fått frågan ställd hur många gånger som helst med svaret "haha, men det finns ju inte" så orkar man inte mer. Därför jag oftare säger att jag är bi, för det har folk blivit informerade om i de flesta sammanhang fast det inte stämmer. Och jag hatar att jag inte kan vara helt ärlig om min sexualitet men folk beter sig ju som svin när man erkänner.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

monstermash
2015-01-07 17:21
#10

Nu finns det även en tråd om bisexualitet vid namn Bisexuell :) #6

Nu kan ni hänvisa till lexikonet om någon undrar i fortsättningen, åtminstone här på forumet, så behöver vi inte oss gång på gång! :)

Nu ska jag laga mat, tipsa gärna i "Information: Lexikon" eller så om det är något mer begrepp ni vill att jag ska lägga in senare ikväll.

Anonym
Anonym
2015-01-07 18:45
#11

Förlåt! 🤐Det var inte alls min mening att  peka ut någon. Jag är genuint intresserad men har svårt att se skillnaden och hade hoppats på att ni som vet kunde förklara skillnaden. Att googla på det ena och det andra har jag redan gjort men ser ändå inte skillnaden.

#3 Jag har inte menat att peka ut dig att svara på min fråga. Jag ville bara säga att det är synd att du inte orkar förklara för folk som inte förstår. Inget annat. 

Jag hoppas fortfarande att någon vänlig själ här inne skulle kunna förklara skillnaden. 

Än en gång: Jag är verkligen ledsen om jag har gjort er illa på något sätt men det är bara min okunskap och min vilja att förstå. Förlåt.😕

AilyAdams
2015-01-07 20:15
#12

#11 Jag tror det mest har med den egna inställning att göra, huruvida man är bi- eller pansexuell. Den inre känslan så att säga. För en lekman kan det nog ses som samma sak, även om det inte är det för personen i fråga.

 **************************
Heter det De eller Dem?

monstermash
2015-01-08 12:46
#13

#11 - Har du läst tråden om Bisexuell också? 

Det finns många som anser att pansexuell är en djupare form av bisexualitet, eftersom man kan bli kär i alla "mellan de två könen". Det finns människor som kan bli det, men ändå kallar sig att kalla Bisexuell, alla är inte överens om hur begreppen ska användas helt enkelt. Om det är rätt eller fel är givetvis bara upp till personen i fråga, men om vi hårdrar så är bisexualitet två kön, pansexualitet alla kön. 

Det ÄR inte lätt att förstå, så du behöver verkligen inte skämmas.

Annons:
Anonym
Anonym
2015-01-08 13:38
#14

#12 och #13 Tack för förklaringen även om jag själv inte fattar allt ni skriver så tror jag att jag förstår vad ni menar i det stora hela.

Mitt fel är väl att jag är hetrosexuell och försöker förstå något jag aldrig varit med om. Men jag är jättetacksam för era svar.❤️

monstermash
2015-01-08 14:00
#15

#14 - Det är ändå en fin tanke att du som hetero försöker förstå sig på detta. Det ska du ha all respekt för, och du är varmt välkommen här inne med dina frågor, anonym eller inte. 🌺

Malone
2015-01-24 11:17
#16

Anonym, såhär sa jag till min heterosexuella och minst sagt träiga mamma om att jag är pansexuell:

Jag: Tänk dig en jättesnygg, trevlig, omtänksam och helt fantastisk man som du känner dig intresserad av. Tänk dig honom med skägg. Tänk dig honom utan skägget. Spelar skägget någon roll? 

Mamma: Nej, självklart inte. 

Jag: För mig är skägget könet på personen.

Anonym
Anonym
2015-01-24 14:58
#17

#16 Tänker inte en Bisexuell likadant.  De blir ju också kära i en person och inte ett kön.

Hoseok
2015-01-24 19:16
#18

Min kompis brukar förklara det såhär:
En Bisexuell bryr sig om vad en person har mellan benen.
En pansexuell gör inte det. 

Är inte säker på hur bra jämförelse det är. Någon här som kan bekräfta/omformulera?

Wony
2015-01-24 19:22
#19

#18 Av de jag pratat med och det jag läst, så är det lite så som jag tolkat det hela.

Wellcraft
2015-01-24 20:08
#20

#18 Stämmer. En Bisexuell tänder på cismän och ciskvinnor, en panna kan tända på dessa samt allt däremellan.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
AilyAdams
2015-01-24 20:32
#21

#18 Nu fattar jag också! Tusen tack för den enkla beskrivningen. 👍

 **************************
Heter det De eller Dem?

Anonym
Anonym
2015-01-24 23:16
#22

Vad står "cis" för?

AilyAdams
2015-01-24 23:50
#23

#22 Cis- är latin för "på samma sida". Motsatsen är trans. En cisperson är någon som juridiskt, biologiskt, socialt och kulturellt definieras med det kön denne identifierar sig med. Till skillnad från en transperson som har ett annat kön än det juridiska.

 **************************
Heter det De eller Dem?

mieeow
2015-01-25 11:59
#24

Efter att ha läst den här tråden känner jag att jag mer passar som pansexuell än Bisexuell som jag förut trott. Överlag har jag inte haft så stort behov av att definiera min sexuella läggning, men om jag skulle göra det så är det nog pansexuell som  passar.

Anonym
Anonym
2015-01-25 19:18
#25

#24 Tycker nog som du att det är lite för stor fixering på att namnge folks sexuella läggningar. Rätt ointressant egentligen så länge var och en får och kan älska. 
"Love is all we need"

mieeow
2015-01-25 22:25
#26

#25 jo, fast om en person har behov av att definiera sig själv och sin läggning så är jag helt okej med det. Främst att jag inte har något behov av att definiera min egen. :) Men jag förstår hur du tänker.

Aleya
2015-10-04 13:35
#27

Mycket bra förklarat. 👍

Blev själv inte så klok då jag googlade ordet. Men med #18 förklaring blev det glasklart.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Fenix_Chicci
2015-10-04 18:12
#28

Min kompis identifierar sig som pan, vi hade faktiskt en diskussion om det här om dagen, skillnaden mellan pan och bi. Då var en annan kompis med som hade lite svårt att förstå skillnaden så vi kom in på det. Men han förklarade det så att han inte ser könet på personen utan det är liksom en intressant människa och inte en intressant kille/tjej.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Lukretia
2016-01-13 01:35
#29

Jag är själv Bisexuell. Jag har en vän som är transkvinna och om jag skulle bli kär i henne så blir jag ju kär i henne som kvinna. Det var nån här som skrev att bisexuella blir kär i cismän eller ciskvinnor.. Absolut inte sant, det finns bisexuella som gillar kvinnor mer än män och tvärtom. Jag gillar butchar och feminina män.. Jag tycker väl att man inte ska lägga så stor vikt på att ge folk etiketter.. Sexuality is fluid.

Afturelding
2016-01-13 21:44
#30

Jag identifierar mig som pan för att jag är icke-binär transperson. Bi känns väldigt cisnormativt som term, även om det inte behöver vara det. Men det känns som att en spär på idén om att jag skulle vara kvinna om jag kallar mig för bi, när jag i själva verket är agender.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: