Annons:
Etikettallmänt
Läst 2116 ggr
monstermash
2015-01-07 17:19

Bisexuell

Bisexuell är en sexuell läggning och en bisexuell person kan vara förälskad och sexuellt attraherad av både män och kvinnor. Det finns bisexuella som har sexuella relationer med personer oavsett kön men däremot bara blir kära i en person av ett annat kön, inte heller behöver man vara lika intresserad utav båda könen. 

Det är viktigt att komma ihåg att en bisexuell person som blir tillsammans med en person av sitt egna kön inte är homosexuell, och inte heller straight när personen blir tillsammans med en av motsatt kön.

Annons:
Vyer
2015-01-07 18:05
#1

Många bisexuella - inklusive mig själv - definierar det som att vi kan blir kära/intresserad av personer av "samma kön och andra kön". 

Det är ett begrepp som är bredare än bara man/kvinna och som inkluderar andra könstillhörigheter.


AilyAdams
2015-01-07 18:23
#2

#2 Men var inte det Pansexuell? Jag tror jag börjar bli förvirrad trots att det är skrivet mig på näsan.

Jag blir kär i andra människor, oavsett kön, vad nu kön är. Gör det mig bi eller pan?

 **************************
Heter det De eller Dem?

Vyer
2015-01-07 18:36
#3

#2 - Det finns folk som definierar olika och det är svårt att säga vad som är "rätt" och vad som är "fel", det handlar mest om olika perspektiv antar jag. En del kanske vill säga att jag är Pansexuell, men jag tycker att det är upp till mig att själv bestämma vad jag väljer att kalla min sexuella läggning. 

Jag är icke-binär och bisexuell, jag blir kär i/vill ligga med/ha relationer med folk av alla könstillhörigheter - att jag ser mig som bi och inte pan är för att jag lägger vikt vid könstillhörigheten, den påverkar mig och relationen. 

Jag ser inte "bara en person", utan jag ser en person med en könstillhörighet, där könstillhörigheten spelar roll. 

Om du är bisexuell är Pansexuell kan bara du avgöra, du kan testa att googla runt, läsa olika definitioner och känna efter vilket av begreppen du känner dig mest bekväm med? :)


AilyAdams
2015-01-07 20:08
#4

#3 Cheers! 👍

 **************************
Heter det De eller Dem?

Ikajo
2015-01-08 01:00
#5

Jag är bisexuell men jag har aldrig träffat en transperson eller någon som är intersexuell. Jag är inte sorten som förälskar mig i kändisar heller. Eftersom jag aldrig har träffat någon som är trans eller inter så kan jag helt enkelt inte veta om jag skulle bli tilltalad eller inte.

Något som kan vara bra att tillägga är att bisexuella inte är attraherade av alla kvinnor och män. Sexualitet är inte samma sak som attraktion.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[WiresInABox]
2015-01-08 09:04
#6

Jag trodde jag var bi/pan ett tag men insåg sedan att jag bara attraheras/blir kär i män trots allt, hittills har det bara varit cismän men jag är öppen för transmän också, är transman själv så jag vet hur sexiga vi är, heh ;). Förutom att jag tycker det är skönt att veta var jag har mig själv så är det ganska skönt att ha en läggning som är lätt att förklara för andra och som jag själv fattar vad den innebär. För jag är jätteförvirrad över skillnaderna mellan bi och pan. Kan det ha varit samma sak just när icke-binära kön/könsidentiteter blev mer känt, liksom att vissa tyckte det var bäst med ett helt nytt begrepp medan andra tyckte det var bäst att vidga betydelsen av det som redan fanns? Och att när båda började användas för samma företeelse så kom någon på skillnaderna i efterhand? Jag har ingen aning, det är bara en tanke.

Annons:
monstermash
2015-01-08 12:42
#7

#1 - Jag utgår från RFSL's benämning på begreppen när jag gör lexikonet. 

#5 "Något som kan vara bra att tillägga är att bisexuella inte är attraherade av alla kvinnor och män. Sexualitet är inte samma sak som attraktion."

Blev det bättre med mitt tillägg?

Upp till toppen
Annons: