Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1104 ggr
BronzeMoon
1/21/15, 10:28 PM

HBTQ Satir

Okej så. I skolan på lektionen Estetisk Kommunikation så ska vi skapa en satirisk gestaltning av valfritt ämne och vi ska utgå från definitionen av satir. "Satir är en litterär uttrycks form, vars syfte är att förlöjliga eller håna någon eller något, ofta på ett elegant och träffande sätt". Min lärare fortsatte med "Humor är en väsentlig del av uttrycket" och att "Ni ska ta upp något ni tycker är viktigt. Håna, kritisera eller upplysa om det." HBT frågor är viktigt för mig för jag, personligen, förstår inte vad som är problemet med att vara något av det. Jag vill gärna upplysa om de här frågorna, typ håna/kritisera Ryssland för vad de håller på med, eller bara något gulligt. Men jag vill inte att det ska kunna tas på fel sätt. 
Jag har funderat mycket på det här men kan ändå inte komma på något att göra. Jag undrar om ni har några tips? Eller bara förslag om vad ni tycker är viktigt att ta upp och visa. 

Jag är dålig på att formulera mig ibland. Men vad jag vill är helt enkelt att göra en satir och upplysa om att HBTQ är kanon för de som vill och andra kan dra åt helvetet (förlåt ordvalet? Men ändå) Sade jag att jag är dålig på att formulera? Det blir inte bättre.. Men om ni bortser från det och inte lägger märke till mitt fumlande så blir det nog rätt så ok. 

Men som sagt. Om ni har några förslag på hur man skulle kunna lägga fram det utan att man kan ta det på fel/ett dåligt sätt så skulle jag vara otroligt tacksam!

Annons:
TicTac
1/22/15, 2:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det farligaste med satir är att någon alltid kommer att bli upprörd därför att humorn är förlorad på dem.

Men du kan ju vända på det också, och göra satir på homofob-rörelsen. De är ju ofta rasister också, så då kan du slå två flugor i en smäll.

När jag var i USA för ett par år sedan på en pridfestival var där en kille som klätt ut sig till Jesus. Han hade en stor skylt där det stod: I'm not with them! och han ställde sig bakom en samling religösa (mot)demonstranter…  Inte så populärt i gruppen… Satir i verklig form… 😃

Ryssland är ju helt klart ett tacksamt ämne just nu när det kommer till HBTQ. Det senaste var ju att trans-personer inte anses lämpliga att köra bil…

Inte så mycket konkreta förslag kanske, men lycka till!

Bild: https://www.moviezine.se/nyheter/disney-gor-animerad-film-om-homosexuella-prinsar


You'll never walk alone

BronzeMoon
1/26/15, 4:09 PM
#2

Haha ja jag känner igen Jesus som ställer sig framför dem ^^
Tack för dina förslag x) Vi får se vad som händer 😉 har några idéer nu ❤️

Upp till toppen
Annons: