Annons:
Etiketttrans
Läst 850 ggr
Hanintehon
1/26/15, 6:06 PM

Får skolsjuksköterskan säga?

Hej! 

Vi svarade frågor på en enkät i skolan idag, och då kom frågan "Har du frågor om din könsidentitet?" upp, och jag vet inte om jag tolkade frågan rätt eller fel, men eftersom att jag vet att jag är Transsexuell kryssade jag i "Ja". 

Kommer/får skolsjuksköterskan berätta detta för mina föräldrar eller annan personal på skolan? 

Tror du hon kommer fråga saker om det till mig när vi ska väga och mäta nästa gång? Har du något tips på hur jag kan förklara det? Jag vet ungefär hur jag kan förklara det, men jag brukar oftast bli så nervös att jag inte klarar av att berätta hur det verkligen är. 

(Jag har förresten inte berättat detta för någon, att jag är trans, inte ens mina bästa vänner vet så det är därför jag är så orolig)

Är just nu väldigt orolig över att mamma och pappa ska få reda på det, var tidigare idag så rädd att jag skakade. Min föräldrar är dom bästa, men jag vet inte om dom kommer acceptera mig för det här..

Annons:
[JeanetteK]
1/26/15, 6:09 PM
#1

Goa du. ❤️Så stor och tung sak att bära på själv. Jag är själv mamma till en tonåring och jag skulle verkligen vilja att han berättade för mig om han skulle känna som du. Jag tror att dina föräldrar vill detsamma. 🤗

Honestyisdead
1/26/15, 6:10 PM
#2

Eftersom det inte innebär fara för ditt liv ska hon inte berätta det.

Men du skrev ju aldrig vad du är, bara att du hade frågor.

Wony
1/26/15, 6:12 PM
#3

Jag tror att du kan ta det lugnt. Du skrev ju inte något om att du är Transsexuell, om jag förstått ditt inlägg rätt. Bara att du hade frågor kring det, och det är det nog rätt många som har. 

Det kanske tas upp nästa gång du går dit, men jag skulle nog inte oroa mig.

molnflygare
1/27/15, 10:46 AM
#4

Sjuksköterskor och andra som arbetar inom vården och skolan har tystnadsplikt, vilket innebär att de inte får berätta något om elever eller patienter om man inte misstänker att brott begåtts. Det är inget brott att vara Transsexuell eller vara osäker på sin könsidentitet så sjuksköterskan får inte berätta för någon utan ditt godkännande.

Upp till toppen
Annons: