Annons:
Etikettkomma-ut-historier
Läst 2786 ggr
Wony
2015-02-17 10:33

Komma ut, ibland går det så bra

Jag har nyligen kommit ut för några klasskamrater på universitetet. Och det gick över förväntan, i själva verket inga reaktioner över huvud taget. Jag får vara den jag är och ingen verkar just ha något emot det. Så himla skönt! 🙂

Annons:
Vyer
2015-02-17 16:43
#1

Åh, skönt att det gick bra!


[vinterflinga]
2015-02-17 20:23
#2

Ooo så bra, är glad för din skull :D

Wony
2015-02-17 21:11
#3

Ja, jag är så glad. Varje person som jag kommer ut för som tar det på ett bra sätt är så himla trevligt. Blir liksom enklare när man inte behöver bry sig om att verka "normal" i alla sammanhang.

Zaphix
2015-02-18 19:37
#4

Härligt! :)

Universitet brukar av min erfarenhet vara en öppen plats där folk accepterar folk för vilka de är. Men kan iofs bero på vad för kurser man läser.

På min utbildning generaliserar man inte ens verkar det som, utan jag har flera gånger fått frågan om jag träffar någon eller om jag har en pojk- eller flickvän. Alltså utan att de vetat om jag varit straight eller inte. Sånt är mysigt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Wony
2015-02-18 20:16
#5

Ja, det verkar vara en väldigt tillåtande miljö i allmänhet. Känner mig trygg med flera i klassen också, och det har varit enkelt att umgås med de flesta.

Läser mycket sociologi och liknande ämnen, så jag vet inte om vi allmänt är mer öppna kanske. Har inte tänkt så mycket på det. :)

Zaphix
2015-02-18 20:47
#6

Kan nog vara så. Jag läser på en av de två konsthögskolorna och det är väl iofs inte  helt som den genomsnittliga studiemiljön. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
molnflygare
2015-02-18 21:56
#7

Åh vad roligt 🙂 Blir alltid så glad av att höra att fler är öppna på sina universitet och att det går bra för dem. Är också öppen, och nu för tiden är jag chef i ett spex utan att det bekymrar någon. Tror att universitetsvärlden är generellt väldigt öppna, även om det finns lite förlegade cis- och heteronormstraditioner (men de kan man ju få folk att ändra på!).

Wony
2015-02-18 21:59
#8

Ja, jag försöker vara öppen i fler sammanhang än innan. Mest för att det underlättar för mig, det känns inte som att jag måste gömma mig bakom en fasad då.

Hittills är det väl lite mindre än ett tiotal i klassen som jag kommit ut för men som jag ser det så är varje person som vet en seger på något vis. En anledning mindre att "gömma" sig. 🙂

[VGN]
2015-02-19 00:10
#9

Åh, vad underbart! Roligt att höra 😃Hoppas det fortsätter så och att du känner att det blir lättare med tiden ^^

Puminmumin
2015-02-19 20:03
#10

Skönt att det gick så bra. Synd att det ska behöva vara så att folk ''kommer ut'' med något som egentligen borde vara en så naturlig sak. Har haft praktikanter som kommit ut på vårat jobb och varit sjukt nervösa. Aldrig någon som känt sig illa behandlad där. Synd att inte alla kan vara öppna

Wony
2015-02-22 18:29
#11

#10 Ja, det är synd. Men samhället är fortfarande så, och det enda som egentligen har någon effekt är att komma ut, att sprida kunskap, att lära människor om det. Men det är definitivt ingen enkal sak och jag är rädd för vad vissa ska tycka och tänka, även om jag har precis lika mycket rätt att få vara Genderfluid som de har rätt att vara man eller kvinna (eller vilken annan könsidentitet som helst!).

Jag hoppas att jag kommer att fortsätta kunna stå för den jag är, och inte gömma mig bakom fasader.

Puminmumin
2015-02-22 19:39
#12

Starkt att våga. Hoppas verkligen att du fortsätter så:).

TillTHEAow
2015-03-02 20:02
#13

Åhh va kul att höra! Skönt att det gick så bra för dig! <3 Alla har det inte så

Annons:
Wony
2015-03-04 10:52
#14

#13 Nä, det är många som inte vågar komma ut, än mindre får positiva reaktioner. Det är så himla synd att det ska behöva vara på det sättet…

BeccaTilda
2015-03-10 08:21
#15

Har aldrig förstått grejen med att komma ut?

Wony
2015-03-10 10:03
#16

#15 För mig handlar det om att få landa i vetskapen att andra vet att jag inte alltid identifierar mig som tjej. Det handlar om att få bli sedd för den jag är, att rätta de som säger fel och att få vara stolt om mig själv och min könsidentitet.

BeccaTilda
2015-03-10 12:02
#17

Okej! Tycker det är spännande hur andra ser på det! Jag är själv tillsammans med en kvinna men har aldrig kommit ut, utan jag har bara varit liksom!

Wony
2015-03-10 13:51
#18

Javisst, det finns ju olika sätt att se på det. Själv funderar jag på om det kanske är viktigare för mig för att det rör min könsidentitet, inte min sexualitet.

[VGN]
2015-03-10 18:17
#19

Jag vill att andra ska veta vem jag är för att det känns skönt att slippa vara hemlig med vem jag är. Det känns befriande på något sätt och handlar väldigt lite om att få andras godkännande 🙂

Wony
2015-03-23 18:23
#20

Kan hålla med dig där, #19. Just frihetskänslan är riktigt härlig och det är jobbigt att dölja vem man är.

Annons:
monstermash
2015-04-12 21:34
#21

Stark du är, bra jobbat!! 🌺

Wony
2015-04-18 18:49
#22

#21 Jag försöker så gott jag kan. Fortfarande är det en del personer jag vill komma ut för men som jag inte vågar, och eftersom nästan ingen vet vad Genderfluid betyder får jag ju "undervisa" alla hela tiden. Det blir tröttsamt, men samtidigt är det ju egentligen enda sättet att sprida kunskap om det…

[VGN]
2015-04-18 22:27
#23

#22 Samtidigt är det tråkigt varför vissa saker inte tar mer plats i skolan m.m. Är liksom inte hbtq-människors ansvar jämt att undervisa andra. Tycker mer hbtq-kunskap borde finnas med i skolundervisningen m.m.

Wony
2015-04-19 09:56
#24

#23 Helt klart borde det finnas mer i skolan! När jag själv gick i grundskolan var det knappast något alls om det. Det nämndes i alla fall i gymnasiet, men även där var fokuset "skydda er, använd kondom" vilket i sig är en jätteviktig sak att lära ut, men HBTQ-frågor var det sämre med. Det ena ämnesområdet utesluter inte det andra, liksom.

Nu har jag ju turen att ha ett par förstående klasskamrater på universitetet, som tagit det på ett bra sätt. Samt stöttande sambo och nära vänner. Utan stödet skulle jag nog inte orka med det.

Upp till toppen
Annons: