Annons:
Etikettallmänt
Läst 1007 ggr
ChristineL
3/2/15, 7:22 AM

Barns könsidentitet

Jag såg ett program förra veckan eller något, kan ha varit det där vardagspuls. Dom pratade bland annat om filmen Något måste gå sönder, Saga Becker och en annan kvinna var där. Den här kvinnan hade börjat föreläsa om just barn, könsidentitet, genus, hbtq-frågor mm efter att hennes ena dotter sa rakt ut "Mamma, titta mig i ögonen, jag är inte en flicka". Hon var bara fyra år men visste redan då. Jag tyckte det var så otroligt starkt ögonblick, hon berättade också att barn mellan 4-8 år blir medvetna om sin könsidentitet. Jag tycker detta är så intressant och skulle egentligen vilja läsa och höra mer om det.

Så en fråga, kan du säga vid vilken ålder du blev medveten om din könsidentitet? Klargjorde du det från början eller har du försökt följa normen ändå? När bestämde du dig för att leva som den du är?

Annons:
Cahira
3/2/15, 7:31 AM
#1

Jag var ofta ledsen över att jag inte var född pojke sedan mycket ung ålder. Hur gammal vet jag inte. Jag kände att mitt namn inte tillhörde mig och känner så fortfarande. 

Jag känner mig rent av som fel ras/färg men det är en annan femma.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
3/2/15, 7:47 AM
#2

-

-

molnflygare
3/2/15, 2:51 PM
#3

Jag visste sedan jag cirka 7 år att om jag fått välja, skulle jag väldigt gärna varit född som kille. Dock tror jag inte att jag någonsin sagt detta rakt ut, och om jag har gjort det så har någon förklarat att det var fullständigt "normalt", för detta var åtminstone vad jag trodde genom hela tonåren fram tills 20-årsåldern då jag blev upplyst om att det faktiskt inte är helt "normalt"… När jag blev 21 accepterade jag det, och nu vid 22 lever jag helt öppet med nytt namn 🙂

horribleatnames
3/2/15, 3:51 PM
#4

Var typ 4 när jag sa det till mina föräldrar. Fick då höra av pappa: "Då måste du stå upp och kissa". Ahahaa nope.

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Wony
3/2/15, 4:56 PM
#5

Tja, helt medveten blev jag nog inte förrän från 14 års åder och framåt eftersom jag nog hade försökt trycka undan det innan dess.

Däremot minns jag att jag sällan kände att jag passade in med de andra barnen, jag visste att jag var annorlunda på något vis men kunde aldrig sätta ord på det förrän jag blev lite äldre.

Upp till toppen
Annons: