Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2117 ggr
[MikeW]
2015-04-18 01:54

Vad ska barnen kalla oss?

Jag har en fråga.. Jag och min pojkvän håller på och diskuterar  om ifall vi hade barn i framtiden vad dom ska kalla oss för. Liksom, man kan ju så klart kalla båda för "pappa" men det blir ju lite förvirrande ibland ifall barnet vill en av  oss något men då vet vi inte vem Hen menar.  Vi har suttit och tänkt på Hen kan kalla mig för pappa och min pojkvän för dad eller något.. Men vi kommer inte på några bra förslag. Vi läste på internet lite att man kan kalla oss för pappa sedan namnet.. Fast det var lite långt och vi vill inte att vårat barn ska kalla oss för våra namn.

Så har ni några förslag? har ni barn? och vad kallar dom er i så fall? :)

Annons:
Lizelda
2015-04-18 02:24
#1

Gulligt att ni snackar barn ^^ Nä men dad, daddy, pappa på andra språk, typ japanska, är ju alternativ. Eller något speciellt smeknamn som bara Hen använder till dig eller din kille typ? Kanske inte något vanligt som anspelar på namnet utan något lite random typ!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Yukionna15
2015-04-18 02:32
#2

Några förslag kunde vara pappsen, daddy, padre, papi, otosan

Jag och min föredetta flickvän tänkte på samma fråga, och vi fick fram några förslag som oka-sama, hahaoya (sista två är okika sätt att säga mamma på japanska då min flickvän var japanska) 

Hoppas att detta hjälper 🙂

VildaVittra
2015-04-18 02:38
#3

Farsan och pappa? Annars brukar barn själva komma på vad man ska kallas.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Nelley
2015-04-18 02:58
#4

Mina fasters vänner har en 5-årig dotter och jag frågade henne vad hon kallade sina föräldrar. Hon sa "mamma", jag - "båda två?" hon - "jaa" jag - gjorde ett skämt att hon ropa och båda svara jaa (ingen lyssnade)😃Ja, jag vet inte. För dem var det tydligen inga problem, haha men annars hittar väl barnen(som nämnt) ofta på själv.🙂

vallhund
2015-04-18 06:48
#5

Som barn lärde vi oss att tilltala våra föräldrar med förnamn, mamma/pappa fick ingen respons.

Min son har alltid tilltalat mig med mitt namn, enstaka gånger "mor" när han velat smöra. Mina barnbarn o bonus barnbarn tilltalar mig med namn. Vad lillknodden kommer att titulera mig återstår att se.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[MikeW]
2015-04-18 14:41
#6

tack för alla era svar :D

Annons:
ChristineL
2015-04-22 13:21
#7

Jag är själv mamma i ett heterosexuellt förhållande, och att bli kallad för mitt namn av mina barn skulle faktiskt såra mig. Jag vill inte vara ett namn för dom, jag vill vara mamma. Så jag tycker att pappa och daddy är utmärkta förslag :) Daddy är ju också väldigt likt de första dadda-ljuden som kan komma så lätt att utveckla därifrån.

[MikeW]
2015-04-22 23:22
#8

#7 Ja vad bra tänkt! tänkte inte alls på att dom gör dada ljuden xp så gulligt ändå x3 och ja jag håller med dig jag skulle nog också bli sårad ifall mitt barn kallade mig för mitt namn. Jag gjorde det när jag var mindre till mina föräldrar och det gjorde jag bara när jag var väldigt arg på dom och inte ansåg att det var mina föräldrar längre.. Så ifall mitt barn kallade mig för mitt namn då skulle jag se dom som att dom typ hatar mig..

Fenix_Chicci
2015-05-02 00:41
#9

I serien "The L Word" så är det två kvinnor som har en dotter som kallar dem för Mamma B och Mamma T som står för första bokstaven i deras namn, det tycker jag är gulligt och låter bra :)

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

ChristineL
2015-05-05 08:11
#10

Mapa gillar jag också. För mig är det ett relativt nytt uttryck men det har gått ett program på barnkanalen som heter Pipi, Pupu och Rosemari, tre figurer som letar efter sin mapa, någon som är lite som mamma och lite som pappa :) Här kan man se det http://www.svt.se/barnkanalen/barnplay/pipi-pupu-och-rosmari

Ett av få väldigt könsneutrala barnprogram 👍

Cochon
2015-05-07 18:03
#11

Jag har alltid kallat min far för just far, vilket kanske inte är så vanligt längre, men ja, poängen var:

pappa och far 🙂

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[MikeW]
2015-05-08 13:11
#12

Pappa och far är något jag verkligen kan tänka mig.. fast problemet är att både jag och min pojkvän vill bli kallad för pappa xD

Lizelda
2015-05-08 15:10
#13

#12 Haha, vilka problem ni kommer ha xD Men jag skulle nog säga att om jag var kille så hade jag inte velat bli kallad far, i mina öron så känns det väldigt strikt typ..

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Nelley
2015-05-08 16:29
#14

Jag tycker far låter ganska ballt!😃

Loris M
2015-05-08 19:35
#15

Min erfarenhet är att barnet kommer att välja åt er. 😉Jag är mamma till fyra barn och fast både min man och jag bara tog för givet att de kommer att kalla oss för mamma och pappa och även var konsekventa med att använda de orden och förmedla det till barnen så valde alla våra barn att kalla mig för mamma men  min man vid förnamn. Det är bara när de pratar om honom med någon annan som de säger pappa. Så det är bara att gilla läget. 

Så mitt råd är att inte grubbla över det här nu, ditt framtida barn kommer att hjälpa dig! 🙂

Cochon
2015-05-08 20:44
#16

#12 Haha, då får ni slåss om det! ;) ;)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Saga85
2015-05-25 23:36
#17

Min väns barn kallar henne mamma-A***. Fick höra att Hen fått det ifrån sin förskola där det går barn med samkönade föräldrar (och de säger så om sina mammor). 

Fast när jag var hemma hos dem senast så ville hon ha "mamman" skulle läsa godnattsaga - och sedan sa hon mamma-Saga. Sötnos (men så var jag trots allt med när Hen blev till).

Upp till toppen
Annons: