Annons:
Etikettallmänt
Läst 1503 ggr
Salish
4/21/15, 4:58 PM

Namn?

Hej! Jag har en fråga. Jag har ganska nyligen bytt tilltalsnamn till ett mer könsneutralt eftersom det passar min könsidentitet bättre. Dock inte på papper, och jag vill helst använda mitt nya namn så ofta jag kan. Såklart går det inte alltid göra det, exempelvis juridiska dokument och när man söker skolor osv, men när brukar det generellt sätt vara okej att använda sitt tilltalsnamn respektive födelsenamn? Vet inte ens om detta hör hemma på det här forumet men det känns ju som fler borde ha bytt namn här, som är i liknande situationer.

Annons:
Wony
4/21/15, 6:57 PM
#1

Jag funderar själv en del på detta, men vet faktiskt inte riktigt hur det ligger till. Hoppas att någon annan har mer koll!

[WiresInABox]
4/22/15, 6:56 AM
#2

Jag sökte till skolor med mitt nya namn innan jag bytte officiellt, det gick bra! Även sommarjobb. Fast vad gäller en utbildning flyttade jag i samma veva och då skickade folkbokföringen min nya adress till skolan så då uppdaterades klasslistan med mitt juridiska namn, det var mindre bra… jag behövde bara gå till en ansvarig person på skolan och be henne ändra till det namn jag föredrog och det var inga problem, men tyvärr hade jag redan behövt genomlida ett upprop och skapat frågetecken så jag var inte tillräckligt snabb (passerade som kille och ville gärna fortsätta med det, och läraren ropade upp ett tjejnamn…). Anmälde mig även till konvent, föreningsträffar och dylikt med mitt nya namn utan problem. Och ett litet sidospår, att jag fortfarande har kvinnligt personnummer och har mitt gamla namn på betygsdokument har knappt någon reagerat på, den enda som reagerat var kontrollanten vid min första uppkörning när jag skulle ta körkort och han var cool med det när jag förklarade. Så jag tror inte, enbart baserat på egen erfarenhet, att folk nagelfar en så mycket som man kanske lätt kan inbilla sig. Och blir det problem har det räckt med att förklara så är de flesta medgörliga. Jag hoppas detta gäller i stort och inte bara jag som haft tur.

Salish
4/22/15, 3:19 PM
#3

Ah okej. Tror du att det är okej att maila skolan i förväg och be dom skriva ett annat namn om man redan har sökt med sitt juridiska? 

tack för ditt svar förresten!

[WiresInABox]
4/23/15, 4:20 PM
#4

Det tycker jag att du ska göra! Sedan finns det ju säkert också tyvärr oförstående och omedgörliga personer ute på skolorna men det är ju värt att mejla och fråga dem i alla fall!

Salish
4/23/15, 9:05 PM
#5

okej! tack så mycket! funderar om man kan beställa biljetter (konserter osv) i sitt nya namn, det är så förvirrande allting.

[WiresInABox]
4/24/15, 6:07 PM
#6

Jag beställde ofta biljetter i mitt icke-juridiska namn och det gick bra, men jag vågar inte go i god för att det alltid fungerar bara för att jag själv inte haft problem med det! Lycka till hur som helst! :)

Annons:
monstermash
4/26/15, 7:39 PM
#7

Jag tror inte du kan använda ditt "nya" namn så länge det inte är ditt nya namn juridiskt, vid till exempel beställningar och annat som ska hålla juridiskt. Faktum är att jag är rätt övertygad om att du borde låta bli det.

Varför byter du inte till det juridiskt istället?

Det kanske inte går att ändra på papper, men du kan alltid be lärarna att tilltala dig med ett annat namn, det vet jag flera vänner som gjort, beroende på om lärarna är förstående. Men då stod alltid det juridiska namnet kvar på pappret.

Salish
4/26/15, 9:38 PM
#8

Ahh okej! Då låter jag bli det. Anledningen är att jag inte är ute för speciellt många i min familj ännu och jag vill inte byta juridiskt förrän dess + en del andra anledningar.

[AnimeV4]
4/29/15, 11:30 PM
#9

Vilken cool idé med att använda ett annat tilltalsnamn i skolan! Det ska jag också försöka få ordnat eftersom jag inte bytt än..

Salish
4/30/15, 1:07 PM
#10

ja men precis, jag såg någon som hade mailat sin lärare (detta var visserligen inte i sverige) om just det och fått sitt nya namn använt. funderar på att göra det eller helt enkelt presentera mig med mitt nya namn istället.

[AnimeV4]
5/2/15, 9:35 PM
#11

Wow! Härligt att lärare har den förståelsen! Jag ska ta det med specialpedagog och SYV på nästa möte innan skolstarten, så får vi se sen! Jag hoppas verkligen att det går igenom, då jag läser om 3:e året på denna skolan nu och de känner mig genom mitt andra namn.. :/

Har skolan redan kännedom om ditt juridiska namn? Annars tror jag att det blir enkelt att få dem att säga rätt, men sedan är det ju klasslistan också..

Salish
5/4/15, 8:29 PM
#12

Ja alltså jag anmälde mig med mitt juridiska namn men jag kan säkert maila i förväg och säga att jag har ett annat tilltalsnamn eller något

AilyAdams
5/5/15, 11:02 AM
#13

Jag skulle använda det förnamn som jag vill bli kallad för även i juridiska situationer, men där kanske jag skulle sätta mitt "riktiga" namn inom parantes eller något.

När jag bytte namn satte jag bara mitt nya före de andra i folkbokföringen, så jag tog aldrig bort något. Tänkte att det var enklast så, men det är så klart valfritt.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
monstermash
5/9/15, 7:24 PM
#14

#12 - Som sagt, går alldeles utmärkt :)

Upp till toppen
Annons: