Annons:
Etikettallmänt
Läst 1730 ggr
LillaSötaJag
4/24/15, 11:21 PM

Frågor & min bästa vän.

Jag vill fråga och prata om lite saker.  vrf kommer folk ut? jag förstår ju vrf men förstår ändå inte. Lixom vrf ska man "tvingas" att komma ut bara för man glilar samma kön eller liknande. Jag har inte sagt jag är pan till något utom en kompis från england som frågade haha😊

 Detta kanske låter konstigt jag vet ej.. Vill inte direkt komma ut men  ibland.. jag vet inte hur ja ska förklara det, så känns de lixom som jag vill men de försvinner typ efter en dag och de har hänt några gånger. Jag vet att min bästa kompis inte har något imot gay personer. Men.. när vi sover över så sover vi lixo i samma säng hos henne och är nära som bästa kompisar är men det känns som de skulle försöras om ni förstår. Vissa tror ju att bara för man är gay så gillar man alla typ ju… Jag ska ändå börja ett annat gymnasium än henne snart ändå men ah.. 

Han tänkt om jag typ får en flickvän att mina föräldrar får "lista" ut( eller vad man ska säga) att jag är gay. Men de kanske dom redan har en hint om då jag är rätt "killig". Och om jag får en pojkvän så kommer jag antagligen säga det eller om jag får nån nära kompis i framtiden. Jag tor jag lixom fick reda på jag gilla oxå tjejer under slutet av sommarn, början av hösten?

skulle vara kul och höra vad ni tycker och tänker om detta..

Annons:
Sugar Mist
4/25/15, 12:02 AM
#1

Alltså, jag går inte och spatserar runt med min läggning direkt, varför skulle jag göra det? För mig är min läggning lika självklar som heterosexuella läggning och det är för mig lika självklart att komma hem med en person(oavsett könsidentitet) som för en hetero att komma hem med en av det motsatta könet. 
Frågar folk så svarar jag ju, men jag går inte och förvarnar folk om min sexualitet direkt. 

Och för övrigt, min bästavän fick reda på att jag var pan hösten 2013(sa på en teater "fan den där tjejen var ju ASSNYGG! och hon frågade om jag var lesbisk och jag ba nä panna) och hon vart lite förvånad de första 5 min men sen brydde hon sig inte, hon skiter i om vi sover i samma säng eller inte, hon vet att jag inte tänder på henne.

-

Novelia
4/25/15, 12:13 AM
#2

Kanske lite OT men vad är pan för något? Och hbt?

I have no sympathy for people without empathy

Sugar Mist
4/25/15, 12:21 AM
#3

#2 Pan är Pansexuell, sen för andra frågan: http://sv.wikipedia.org/wiki/HBTQ

-

[Horse24]
4/25/15, 12:34 AM
#4

#2 Pansexuell betyder att man kan vara intresserad av båda könen, läste på nätet och stod att vissa pansexuella säger att de är mer intresserade av personen än könet. Stod på RFSLs hemsida, där finns en begreppslista som verkar riktigt bra. HBT står helt enkelt för homosexuella, bisexuella och transpersoner.

Jag tycker inte att man ska behöva komma ut, man ska inte behöva göra någon stor grej av det, ifall det inte känns bäst så såklart :). Om man har en annan läggning (inte heterosexuell) så är det ju inget konstigt med det. Men som sagt, tycker man att det känns nödvändigt så gör man det. Känns det onödigt är det bara att strunta i det. Inget måste direkt.

Sugar Mist
4/25/15, 12:40 AM
#5

#4 Skulle vilja säga att som Pansexuell är man attraherad av personen oavsett könsidentitet.

-

[Horse24]
4/25/15, 12:58 AM
#6

#5 Ja precis, det var det jag försökte skriva. Ville få fram skillnaden mellan pan- och Bisexuell. Men läste bara direkt från RFSLs hemsida så kanske blev lite knasigt :).

Annons:
[WiresInABox]
4/25/15, 8:24 AM
#7

Jag kommer ut för att jag mår bra av att vara ärlig mot mig själv gentemot mig själv och andra. Kommer jag inte ut antar folk automatiskt att jag är cis-man och hetero, p g a att det är normen i samhället, och då känner jag mig begränsad i vad jag kan säga och dela med mig av vilket leder till att jag blir väldigt hämmad och mår psykiskt dåligt. Jag lever i både sammanhang där jag inte kommit ut som transman och/eller bög och sammanhang där jag HAR kommit ut, kan ju lätt säga att jag känner mig mycket friare och bekvämare i sistnämnda. Jag blir nästan sur när folk ifrågasätter att jag ska behöva komma ut, jag tycker det är jätteviktigt! För kommer jag inte ut sätter de flesta stämplar på mig som jag inte vill ha och som inte alls stämmer, då måste jag få sätta mina egna stämplar på mig.

Och vissa verkar ju tycka att det är onödigt att komma ut som gay om man är singel, det är jag inte heller riktigt med på. Dels på grund av ovanstående, men också att jag inte riktigt fattar varför min sexuella läggning bara "gills" om jag är i någon typ av förhållande. Som att det bara skulle vara viktigt då? Jag känner att min sexuella läggning ofta är relevant, jag tycker att singel-heteros är ganska öppna med sin läggning också liksom (typ pratar om snygga kändisar, pratar om det förflutna eller framtidsdrömmar, blir ihopparade av kompisar osv). Sen är det såklart lättare och lite mer naturligt att komma ut om jag har någon att visa upp, jag har t ex inte kommit ut som bög rent verbalt i mitt kollektiv men jag har nu dragit hem en kille flera gånger och hånglat/haft sex så det fattar de nu (vi är ganska dåliga på att vara diskreta ljudmässigt osv + om någon frågat om det är en kompis har jag sagt att nej, det är min dejt), det känns ju såklart bra att slippa säga typ "jag är bög" med ord och få det att verka som en stor grej. Men ser det ändå inte som det enda sättet att komma ut, hade jag inte haft honom hade jag ändå velat berätta det på något sätt ändå.

Och måste tillägga att jag pratar endast utifrån mig själv! Om någon mår bra utan att behöva komma ut så ska jag inte säga att det är fel att inte komma ut, eller tvinga någon att komma ut bara för att jag själv mår bra av att göra det! Vi är ju olika liksom.

ChristineL
4/25/15, 9:52 AM
#8

Jag tror att många skulle må mycket bättre av att släppa pressen att behöva "komma ut". Jag har aldrig kommit ut som heterosexuell, jag är bara en kvinna som råkar tända mer på män än kvinnor. Däremot tror jag att jag kan vara lite biromantisk, men jag har inte rotat djupare i det.

Jag önskar att mina barn ska slippa känna att dom måste "komma ut", min förhoppning är att vi ska ha en så pass öppen kommunikation att det ska falla sig naturligt för dom att få presentera vem som helst, eller ingen alls, som sin partner, oavsett vad som finns mellan benen.

Wony
4/25/15, 9:56 AM
#9

Jag personligen vill gärna komma ut eftersom de flesta antar att jag är en cis-kvinna annars… Men för min del handlar det ju om könsidentitet, inte läggning. Och könsidentiteten är ju starkt sammanflätad med mig som person så jag ser det som oerhört viktigt att få lov att vara mig själv fullt ut.

Vyer
4/25/15, 10:13 AM
#10

För min del handlar det mycket om att samhället är så normativt och personer pratar/frågar utifrån ett normativt perspektiv. Jag känner ofta att jag hamnar i valet att tvingas komma ut eller att känna att jag ljuger/döljer något. 

Till exempel: en vanlig fråga bland nyare bekantskaper och kollegor är: "Har du en pojkvän?" istället för "har du några partners?"

I första frågan antas det att jag är heterosexuell kvinna och monogam, vilket jag inte är men kanske inte orkar ha en utläggning om. Svarar jag nej kommer de antagligen tro att jag är singel och det stämmer ju inte heller.

I den andra frågan kan jag svara ett "ja" och sedan själv välja hur mycket info jag vill ge ut. Då behöver jag inte "komma ut" för det finns inga antagningar om vad jag är.


LillaSötaJag
4/25/15, 10:08 PM
#11

Oj tack för alla svar :) kul att höra olika åsikter!

Novelia
4/29/15, 2:44 PM
#12

#4 tack. Vad är det för skillnad på PAN och BI? (Hoppas ni inte tycker att jag kapar tråden, ber om ursäkt isåfall)

I have no sympathy for people without empathy

Sugar Mist
4/29/15, 7:40 PM
#13

#12 Det förklaras i #5. Bisexuell är när man bara attraheras av kvinnligt och manligt kön, men som Pansexuell är det typ inga "gränser", man skulle kunna beskriva det som att man ser förbi könet och ser personen.

-

Annons:
Novelia
5/10/15, 11:44 AM
#14

#13 ser fortfarande inte skillnaden förutom att man skapat ännu ett ord för att komplicera saker. Den som är bi ser väl också personen?

I have no sympathy for people without empathy

Wony
5/10/15, 12:10 PM
#15

#14 Se det såhär - den som är pan attraheras till person utan något egentligt fokus på könet. En Pansexuell kan också attraheras av personer som inte tillhör de traditionella könen.

Saxat från wikipedia:

Pansexuality, or omnisexuality,[1] is sexual attractionromantic love, or emotional attraction toward people of any sex or gender identity

Och om bisexualitet:

Bisexuality is romantic attraction, sexual attraction or sexual behavior toward both males and females,[1][2][3] and may also encompass romantic or sexual attraction to people of any gender identity or to a person irrespective of that person's biological sex orgender, which is sometimes termed pansexuality.[4][5][6]

Dvs, vissa bisexuella attraheras av alla oavsett kön, medan det finns de som bara attraheras av två kön (man och kvinna). En som är Pansexuell kan dock dras till alla kön. Däri ligger skillnaden.

Och ja, den som är bi ser också personen, men dras i de flesta fall till vissa specifika kön, vilket en Pansexuell inte göra.

[WiresInABox]
5/10/15, 12:25 PM
#16

Pansexuell och Bisexuell diskuteras i lexikon-trådarna om respektive ord, jag trodde det var lite därför lexikonet fanns, att man ska kunna gå dit och kolla upp ord man inte fattar? Känns ju rätt meningslöst annars.  Det är lite tråkigt när trådar spårar ur och blir helt off topic och börjar handla om helt andra saker än det de ursprungligen handlade om, när det ändå redan finns diskussion om det i trådar som är så lätta att hitta som de som är kopplade till lexikonet. Jag tycker ursprungsdiskussionen i denna tråd hade varit intressant att följa men det känns lite som bi/pan har tagit över. Sorry om jag verkar dryg som påpekar detta :P Vänder mig inte till någon speciell person. 

Men nu när det ändå är försent kan jag säga att om jag attraherades av fler kön än män skulle jag säga att jag var Bisexuell oavsett för att slippa alla sådana här diskussioner. Min teori är att det är olika begrepp för samma sak, att när synen på kön allmänt vidgades valde några att vidga begreppet bisexualitet till att innefatta fler kön än två, medan några valde att använda ett nytt begrepp… och sedan har man hittat på skillnaderna i efterhand. För jag har fortfarande inte hittat en vettig förklaring på skillnaderna. OM det varit så att bisexualitet bara hade inneburit män och kvinnor hade jag köpt det men vet många bisexuella som tänder/blir kär i fler kön/icke-kön än så eftersom de har vidare syn på begreppet bisexualitet än bara "två kön"… så det håller liksom inte.

Novelia
5/10/15, 1:03 PM
#17

#14 aaah, nu förstår jag. Tack! :) jag är inte så insatt i det här med osäkra könsidentiteter, men dock intresserad att lära mig mer därav mina frågor. Ditt svar var väldigt pedagogiskt och bra. 

#16 Jag ber om ursäkt för att jag inte slog upp det i ett Lexikon. Jag antar att jag inte är särsilt forumskorrekt.

I have no sympathy for people without empathy

Kadoor
5/18/15, 12:07 AM
#18

Jag tror att det är väldigt individuellt, om man vill komma ut eller inte. Sen tycker jag personligen att det är så otroligt dumt att man ens ska behöva komma ut. Folk borde sluta ta för givet att man är hetero eller en cis-person bara för att man inte har kommit ut som någonting annat… 
Men jag tror att vissa kanske känner att de mår bra av att komma ut, medan andra inte bryr sig om det vilket jag tycker är bra. Man ska göra som man vill helt enkelt. :) 
Själv vill jag komma ut någon gång för familjen och så, just för att få bort det där med förväntningarna om att jag ska skaffa kille osv.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Upp till toppen
Annons: