Annons:
Etiketttrans
Läst 2323 ggr
horribleatnames
4/29/15, 12:49 PM

Så trött och arg

Varning för långt rant inlägg

Nu är jag fett trött på både transteamet i Linköping och på "psykteamet" i Kalmar. Överläkaren i Linköping tyckte: "Dom måste kolla upp det här med adhd". Han tyckte det lät som att jag har det och att dom i Kalmar sjabblat sej rejält. Det han sa sen gjorde mej irriterad då, nu är jag asförbannad: "Adhd utredningen måste göras först, innan transutredningen kan göras". Öh… ursäkta? Jag protesterade där och då att jag vägrar låta transutredningen vänta, men han lyssnade inte utan pladdrade på om att adhdutredningen var viktigare etc. Göra båda utredningarna parallellt var inget alternativ eller? Speciellt med tanke på att dom i Linköping INTE gör adhd-utredningen? Nänä…. 

Jo, visst fine. Den är viktig, men inte f** är den viktigare än transutredningen. Hade jag varit känsligare hade jag gått därifrån och förmodligen gjort det otänkbara, men nu är jag inte det och skulle aldrig kunna göra det. Iallafall, nu så här typ två veckor senare är jag rosenrasande. "Psykteamet" i Kalmar anser att eftersom jag inte kommit på gruppmötena så tänker dom inte boka nån tid + att dom fortsätter säja "du har växt ifrån adhd:n lilla vännen" och klappar mej på huvudet. Och till det här teamet är jag tvungen att gå för att få komma tillbaka till transteamet i linköping. För kollar dom inte upp och utreder ifall jag har adhd vägrar dom boka en ny tid med mej. Dom lyssnar inte ens på min förklaring till varför jag inte kommit. Dels har dom lagt mötena på tider då jag har lektioner och jag prioriterar min utbildning först av allt. Dessutom går det inte att boka om gruppmötena för "dom andra kan inte nån annan tid". Okey, så då ska jag lida för det? Tack…

Så, här sitter jag mellan stolarna. Som alla andra gånger jag sökt hjälp av vården. VARFÖR ska det vara så svårt att hjälpa folk? Det var väl därför dom utbildade sej till diverse olika doktorer m.m. för att jobba inom vården? För att dom ville hjälpa? Eller jag har totalmissat nåt?

Så fett trött på hela cirkusen 😕

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Annons:
TatsuOni
4/29/15, 3:00 PM
#1

Man blir verkligen mörkrädd av Sveriges vård😕 Jag förstår ärligt talat inte hur en adhd-diagnos skulle spela någon roll vad gäller din könstillhörighet eller utredningen av den…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

horribleatnames
4/29/15, 3:14 PM
#2

Inte jag heller. Det är ju knappast pga adhd som jag identifierar mej som ftm. Eller har jag missat nåt?

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

TatsuOni
4/29/15, 3:46 PM
#3

Nej adhd har verkligen ingenting med ens könstillhörighet att göra😐 Det är hemskt att det ska få vara så här😕 Önskar dig verkligen lycka till med allt!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Wony
4/29/15, 4:34 PM
#4

Jag instämmer i att det inte bör ha något med din könstillhörighet att göra. Blir dock fundersam på varför läkaren ansåg att adhd-utredningen behövde göras först? Gav han några anledningar förutom att den ansågs viktigare? Vill de se till att du är stabil i det avseendet innan vidare utredning? 

Om ingen anledning gavs bör du nog försöka klaga hos din patientnämnd. Dit kan man söka sig om man anser att man behandlats fel.

[AnimeV4]
4/29/15, 11:42 PM
#5

Vad hemskt! Hoppas verkligen att du hittar något bättre ställe som hjälper dig.. :/

Sitter lite med samma problem. Jag utredde mig smått i Stockholm och fick bekräftat social fobi, tvångshandlingar, ångest och depression. Jag är alltså inte utredd för ADHD/ADD, asperger eller borderline som jag önskar.

Jag passade på att ta upp att jag ville ha en könsutredning och frågade om han på något vis kunde remittera mig eftersom jag har svårt att prata i telefon (jag var tvungen att ringa utredningsteam själv för att slippa gå via VC) och då sa han att det inte var någon idé för att de aldrig skulle inleda någonting om jag inte påbörjat en terapi.

Låter det också helt åt helskotta, eller beror det på mina diagnoser? Jag kan tillägga att jag ser mig som Intergender och inte har könsbyte som mål, men jag vill fixa till brösten.

homeward bound
4/30/15, 12:28 AM
#6

Mitt bästa tips är (tyvärr) att helt enkelt blåljuga. Jag råkade ut för samma sak då mitt utredningsteam ville att jag skulle utredas för autism utan att först diskutera saken med mig. Utredningen skulle ha inneburit ett avbrott på i värsta fall flera år så jag valde att ljuga och övertyga dem att vad de trodde var autism i själva verket bara var en depression som nu gått över.

Annons:
regskylt
4/30/15, 5:48 PM
#7

Som jag sa efter att vi träffades efter mötet i Linköping; det är sjukt dåligt. Inte rättvist och för övrigt så "växer" man inte ifrån adhd…. :(

regskylt
4/30/15, 5:48 PM
#8

Som jag sa efter att vi träffades efter mötet i Linköping; det är sjukt dåligt. Inte rättvist och för övrigt så "växer" man inte ifrån adhd…. :(

regskylt
4/30/15, 8:51 PM
#9

Jag har för övrigt samma överläkare som trådskaparen, och är inte utredd för psykiska sjukdomar, men lider sannolikt av bipolär sjukdom. jag har dock gått på antidepp och har regelbunden psykologkontakt men inte diagnos eller någon konkret behandling. Men jag genomgår utredning "ändå". Känns sjukt att det är så olika.

Det är först senaste halvåret/året jag "inte lider" av min sjukdom, och jag hade mina första besök med överläkaren innan dess.

horribleatnames
5/3/15, 10:14 AM
#10

#4

Jag har ingen aning. Allt han sa var att "det verkar som att du lider av detta och därför bör det utredas". Jag bara… hur f** kom du fram till detta utan att ens fråga ett skit som är relaterat till adhd? 😡

#6

Överläkaren i Linköping var precis likadan. Han vägrade lyssna på mej när jag sa att jag vägrar gå igenom en annan utredning först som dessutom kommer skjuta på transutredningen ett år framåt i tiden och då är det inte ens säkert att dom ens kommer prata med mej då heller. Med min vanliga "tur" kommer det bli så 😕

#9
Dom borde inte få plocka folk på det viset. "Vi tar den, men skiter i den och den där borta sätter vi på en annan utredning och sen säjer vi nej" typ.

Så fett trött på hela cirkusen! 🤮

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

molnflygare
5/3/15, 11:23 AM
#11

Herregud, vad trött och ledsen jag blir när jag hör sådant här 🤮 Har hört liknande historier om teamet här, längre söderut, så jag håller tummarna för att de plötsligt inte upptäcker någon diagnos hos mig nu när jag väntat i snart 10 månader på att ens komma dit. Jag förstår verkligen #6, det är så sjukt att ljuga för vården blir en utväg för att få den vården man behöver 🤦‍♂️ Ta hand om dig TS, låter för jävligt det där…

horribleatnames
5/3/15, 12:03 PM
#12

#11

Jag hoppas dom gör det dom ska! Jag får nog tyvärr göra som #6 sa, blåljuga och hoppas på att det funkar…

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

regskylt
5/3/15, 2:25 PM
#13

Om jag minns rätt när jag pratade med kuratorn och psykologen i teamet om andra "sjukdomar" så vill de att sånt ska vara klart så de kan hjälpa patienten på bästa sätt och utesluta att det finns andra orsaker till att patienten känner sig i fel kön. många kommer fram till under utredningen att de inte är trans alls.. 

I mitt eget fall så hade jag på eget initiativ påbörjat behandling för min manodeprisivitet och samtal innan jag bad att få min remiss skickad..

Det är dock förjävligt att man hamnar mellan stolarna och att landsting inte kan samarbeta. Jag har turen att jag tillhör samma landsting som utredningsteamet.. Jag har en positiv upplevelse av folket i teamet men förstår att andra inte har det.

En annan fundering jag har till att en del blir nekade och måste utredas för andra saker först är att det är möjligt att de bedömer vad man har berättat och gått igenom tidigare? Möjligt att ju mer historia man har med psykvården ju svårare blir det. Jag har en väldigt kort historia inom psykvården och transexualism kom upp på tal väldigt tidigt i min kontakt med öppenvården. Men det är jag det.

Jag hoppas verkligen det löser sig för alla som har strul med sina utredningsteam. Lider med er som har strul :(

Annons:
horribleatnames
5/3/15, 2:31 PM
#14

#13

Jag har inte haft nån kontakt med psykvården alls tidigare för jag har inte behövt det. Känns dessutom konstigt att jag ska tvingas gå igenom adhdutredning pga att jag var mobbad i grundskolan, nåt jag berättade för överläkaren. Som om det är ett kriterium för att en adhdutredning ska göras….

Ska ringa och skälla på "psykteamet" (öppenvården) på måndag. Är så fett trött på hela cirkusen….

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

regskylt
5/3/15, 11:12 PM
#15

#13Hela cirkusen är konstig. Men jag har fått mer förståelse för varför det är viktigt med rätt diagnoser innan TS-utredning sätts igång då jag först nu faktiskt frågade min sambo (läkarstudent) om varför det är viktigt. Han förklarade att om patienten har exempelvis adhd så behövs det utredas och ha en fungerande behandling, för när man börjar med exempelvis testosteron så ställer det till i kroppen då det är hormoner och besvären man har av adhd kan förvärras av de tillförda hormonerna. Man skräddarsyr behandling för varje TS-patient och för att få fram den bästa behandlingen måste allt runt om fungera. Jag som är bipolär hade inte fått genomgå utredning för två år sedan eller tidigare för hur jag var då och utan under behandling för det. 

Det är dock dåligt att landstingen är dåliga att kommunicera med varandra och tyvärr är det vanligt och patienten hamnar i kläm :(

homeward bound
5/4/15, 1:09 AM
#16

15# Dock är det uppenbarligen ett mycket dåligt sätt att lägga upp det. Transsexuella patienter lider en extremt hög risk för självmord och en avbruten utredning är i sig en risk för detta. Alltså bör de alltid utredas parallellt och problemet är snarare att man ser transsexualitet som en psykisk sjukdom vilket det inte finns något stöd för och också är anledningen till att EU vill ändra på detta.

regskylt
5/4/15, 5:13 AM
#17

Jo helt rätt där. Det är ju skillnad på utredning och behandling.

horribleatnames
5/4/15, 11:22 AM
#18

#15 Kan förstå detta men ute att dom inte kan göra båda utredningarna samtidigt. Det är ju inte direkt så att dom kommer ge mej testo direkt dom börjar transutredningen eller? Tycker det är dåligt gjort över lag då jag vet att det så kallade "psykteamet" där jag bor fullkomligt skiter i hur deras patienter mår. Dessutom är dom skitsöta på att starta en utredning av vilket slag som helst. har vänner som gått hos domoch fått höra "det är inget fel på dej, lilla vännen" och fått en klapp på huvudet innan dom skickades hem. Inte peppar på att gå tillbaka dit alltså…

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

regskylt
5/4/15, 1:13 PM
#19

#18 det är riktigt skit.. prata med överläkare i linköping och fråga om han kan prata med dem i kalmar om att det måste göras?

horribleatnames
5/4/15, 1:59 PM
#20

#19

Jag sa det till honom när jag träffade honom första gången, men han verkade inte lyssna. Sa att jag inte litar på dom på "psykteamet" och att jag hellre går till nån av dom andra psykatriställena i kalmar (finns två till), men tydligen kan bara ölandsteamet fixa detta. Liksom, hur svårt kan det vara för ett annat psykteam att skicka resultaten till dom i linköping? Urk

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Annons:
horribleatnames
5/5/15, 11:17 AM
#21

Fick en tid med skitteamet i kalmar efter tjat från min sida och bråk från deras sida. "Inget fel på dej, lilla vännen"-talet och klapp på huvet. Önskar seriöst att fler psykteam, både privata och allmänna, kunde ta hand om det här. Litar inte för fem öre på öppenpsyk i kalmar….

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

horribleatnames
6/2/15, 5:52 PM
#22

Nu har jag fått brev från Neuropsykiatriska teamet för vuxna i Kalmar. Dom har fått en remiss MEN det är väntetid på 10-12 månader. Nope. NOPE. Jag vägrar vänta så länge på att få komma dit och göra utredningen. Tänker påpeka detta för "psykteamet" imorgon när jag ska träffa överläkaren där.

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

horribleatnames
6/2/15, 8:46 PM
#23

Glömde tillägga i förra inlägget om rötägget jag träffat på i samband med studierna. Skulle träffa handledaren för B-uppsatsen vi skulle skriva i kursen jag går. Det första han sa när vi träffades var: "Jag har en fördom att X är ett mansnamn men jag ser att du inte är det." Öh…. Snacka om att jag blev arg. Satt där med binder på så boobs syntes inte och jag såg typ ut som en kille. Till saken är den att han var ny och vi hade inte träffats förut överhuvudtaget. Efter hans kommentar kunde jag verkligen inte prata med honom, varken irl eller via mail, pga all j**la ångest som uppstod vid bara tanken. Sen satt han resten av mötet och gjorde sej lustig över könsidentiteter och använde fel pronomen när han pratade om FtMs och MtFs, etc.

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

homeward bound
6/3/15, 6:37 AM
#24

#23 man har rätt till utredning/vård inom tre månader och kan det inte erbjudas kan man kräva att kommunen betalar en privat utredning. Skriv till din rektor och säg att du behöver byta handledare, det går förmodligen lättare om du talar om att han utsatt dig för kränkande behandling.

horribleatnames
6/3/15, 9:00 AM
#25

#24

Ska prata med överläkaren idag och kräva att utredningen påbörjas nu, eller så får kommunen stå för det som du sa.

Det är för sent vad gäller uppsatsen. Och ärligt talat så skulle jag inte orka göra nåt åt det ändå, mer än den anmälan jag gjort mot handledaren.

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

molnflygare
6/3/15, 11:43 AM
#26

#25 Jag är ledsen att säga det men utredningar om icke-somatiska (dvs, psykiska) sjukdomar ingår inte i vårdgarantin (väntade själv i 8 månader på könsutredningsteamet). Det finns en möjlighet att välja ett annat utredningsteam än det i Kalmar om det är långa väntetider, men förbered dig i så fall på att krångla med sjukresor och så vidare om du inte har mycket pengar på fickan eller bor nära länsgränsen till ett annat team.

På 1177 kan du läsa mer: http://www.1177.se/Skane/Regler-och-rattigheter/Vardgarantier/?ar=True

Upp till toppen
Annons: