Annons:
Etiketterinsemination-graviditetbarn
Läst 890 ggr
crimson
2015-05-20 20:12

Sprid din säd för en bättre framtid!

Idag var jag hos reproduktionsklinik(eller liknande namn), och fick höra att de har brist på spermadonationer. Varför tror ni det är så? På kliniken trodde de att det var pga det var lite avskilt(Huddinge), vad tror ni?

Snoppbärare, kan ni tänka er att donera sperma? Om inte, varför?

Snippbärare, skulle ni vara ok med att ta emot donerad sperma? Varför/varför inte?

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Annons:
ChristineL
2015-05-20 20:20
#1

Är det brist över lag eller just den kliniken?

Jag tror att det kan vara brist för att en helt enkelt inte vet något om det. Eller vet för lite.

Som snippbärare skulle jag absolut kunna tänka mig att ta emot donerad sperma om det visade sig vara fel på min mans spermier, eller om jag levde i ett homosexuellt förhållande.

Puminmumin
2015-05-20 20:38
#2

Det var brister på alla sjukhus som gör detta. Synd då det kommer att vara ett måste för att t ex vi ska kunna få barn. Det är långa köer och det skulle minska om fler kan tänka sig donera sperma. Jag skulle inte ha några problem med att donera ägg. Men där är det inte lika stora brister. När man som i vårt fall är ciskvinna och transman så kommer dom att leta sperma från en donator som ligger så nära min killes utseende och gener som möjligt. Så om inget passar in så får vi vänta. När det kommer till detta så har man inget att säga till om. Det är då det funkar idag

Wony
2015-05-20 21:06
#3

Jag tror att det dels är relativt okänt, dels kanske det pratas för lite om det i allmänhet. 

Nu är jag förvisso snippbärare, men jag har inte några som helst planer på att skaffa barn. Alls. Och om jag mot förmodan skulle det så skulle jag nog inte ha några större problem med att ta emot donerad sperma ifall att min pojkväns inte skulle "duga".

crimson
2015-05-21 12:31
#4

Jag, som transman, känner att jag absolut skulle kunna tänka mig att ta emot donerad sperma, däremot kan jag inte tänka mig bära ett foster. Nog för att jag är bekväm med min manlighet, men någon stans går gränsen för mig med.  Däremot vill jag väldigt gärna att barnet vi får ska ha lite av mig i sig, annars känns det lite som att det skulle vara min flickväns barn, och jag bara skulle vara mammas pojkvän/man, inte pappa. Jag vet ju egentligen att det är fånigt, och de kommer ju inte ha någon annan pappa, men jag känner ändå så.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

tyffi
2015-05-27 06:24
#5

Crimson, om du får barn så tror jag nog att du kommer ty dig till det barnet oavsett även om du inte är biologiskt med det. 

🙂

Upp till toppen
Annons: