Annons:
Etiketttrans
Läst 1709 ggr
Kadoor
2015-05-21 22:04

Nongender eller intergender...?

Har väldigt länge velat mellan vilket kön jag är. Som liten tänkte jag väl inte på det särskilt mycket direkt, alla förväntade sig att jag själv identifierade mig som tjej eftersom att jag har kvinnligt könsorgan och bröstväxt osv. Därför blev det automatiskt att jag gjorde som jag "borde". Men med tiden när jag har blivit äldre har jag börjat tveka och inte alls känna mig som en tjej.
I högstadiet vågade jag inte vara mig själv, så jag följde strömmen. Var helt enkelt rädd, var redan utstött och utfryst, så jag tror det bara skulle göra saker värre om jag började gå med annorlunda kläder. Dock, när jag började gymnasiet förändrades allt! Vågade äntligen gå med kläder jag trivs i, går på en underbar skola där alla är accepterade precis som de är. Så det är otroligt skönt!
Det jobbiga med detta är att veta att jag inte är en cis person, men att inte veta vilket kön jag är. Har både funderat på om jag är kille och om jag är tjej, men på senare tid har jag börjat fundera på om jag ens har ett kön! För några månader sen läste jag lite om intergender och Genderfluid, och för några dagar senare fick jag även veta om nongender. Det jobbiga här är att inte veta vilket jag är ens…

Så min fråga är: Vad är skillnaden mellan intergender och nongender? Har inte riktigt förstått förklaringen jag hittade, eller ja vet inte om jag fattade det rätt eller inte… Just nu känns det som om jag är nongender, känner inte att jag tillhör något alls. Dock kan jag känna vissa dagar att jag är mer åt "tjejhållet" och andra mer åt "killhållet"(dock känner jag mig aldrig som könet helt och hållet), borde jag räknas som intergender då?
Vet att bara jag kan bestämma vad jag identifierar mig som, men jag känner att jag åtminstone behöver svar på vad skillnaden är så att jag kan få bättre koll på vad jag ska identifiera mig. För mig känns det nämligen bäst ifall jag vet om min könsidentitet, för att sedan kunna vara mig själv(vet att jag kan det ändå, men vill ha min identitet som en trygghet ändå, även om jag inte behöver komma ut för alla vilket jag vet). Dessutom vill jag slippa min typiska kvinnokropp, men inte ha en typisk killkropp, om ni förstår haha.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
Wony
2015-05-21 22:07
#1

Spontant känns det som att Genderfluid kanske är mer passade "etikett"? Jag är det själv, och jag har dagar då jag är mer tjej, andra dagar är jag mer kille och ibland ingetdera eller en kombination/något annat odefinierat kön. Det är varierande hur mycket jag känner mig som ett kön, därav uttrycket Genderfluid.

Intergender och nongender har jag mindre erfarenhet av, dock.

Kadoor
2015-05-21 22:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Okej, har funderat på det också. När jag läste om det förstod jag det som att man känner sig som en tjej en viss dag och en kille den andra, men att det inte gäller lika mycket för kön "mellan", men det är kanske jag som har missuppfattat eller så.. Men tror jag fick lite bättre koll på det nu iaf, och nu när du skriver det så känns det mer som ett mer passande ord för min identitet. :)
Hur ska man gå tillväga om man vill göra något åt sitt "fysiska kön"? Trivs liksom inte med den kropp jag har nu, oavsett om jag känner mig mer som en tjej eller mer som en kille en viss dag.. Gud, det är så svårt att förklara men känner mig aldrig helt fullt ut som ett visst kön, de dagar jag känner mig mer som det ena eller det andra. 
Bilden får tala, haha. Vet inte om det blir så mycket tydligare, men bubblorna visar vart jag brukar känna att jag "är" på skalan, och det är aldrig ända ut till varken kille eller tjej(skulle det vart det hade jag satt bubblorna på eller under tjej eller kille)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Vyer
2015-05-21 23:42
#3

Jag ser intergender som någon mellan de binära könstillhörigheterna och nongender som någon som inte har en könstillhörighet alls…. men jag antar att inte alla ser det på det sättet.

Ett samlingsord för transpersoner som inte faller inom det binära spektrumet är "icke-binär", det kanske känns bekvämt för dig? 

Jag har inte jättebra koll på vilken hjälp och sådant som går att få, men jag vet att icke-binära får gå transutredning, i alla fall i Stockholm. Det bör vara liknande i hela landet?


Namiko
2015-05-22 05:16
#4

Jag kallar mig intergender. Känner mig som hälften tjej och hälften något annat/ingenting och växlar mellan att vara androgyn och feminin. Dock växlar det inte från dag till dag utan går ofta i längre perioder även om det går lite upp och ner mellan olika dagar med. Så jag kan har några månader/år där jag klär mig på ett sätt för att framhäva mitt biologiska kön och trivs otroligt bra med det. Sen kan det tvärväxla och då gör jag allt jag kan för att se mer androgyn ut under några månader/år. Jag antar att jag passar som Genderfluid med men intergender är ändå det ord jag har valt för att definiera mig.

Av det du beskriver skulle jag gissa på Genderfluid och/eller intergender, inte nongender, dock är jag inte påläst alls på den sista.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Wony
2015-05-22 08:05
#5

#2 För mig har begreppet Genderfluid alltid inkluderat alla kön - eftersom det egentligen bara betyder att könsidentiteten varierar mellan olika kön. Det finns många olika "sätt" att vara Genderfluid på eftersom alla är olika. Har i diverse onlinegrupper träffat på både de som växlar mellan tjej/kille och mellan mer icke-binära könsuppfattningar. Kan dock villigt erkänna att det inte finns så jättemycket information om begreppet, och det skapar problem i och med att så få vet vad det är.

Kadoor
2015-05-22 23:39
#6

#3 Då förstår jag! Förstod inte riktigt förklaringarna som jag hittade som sagt, men håller med om att det känns lite så som du förklarade. :) Var inte helt hundra så kände att det var bäst att fråga. Sen är det ju klart att det är olika hur man tolkar det, och man väljer ju själv vad man vill identifiera sig som(om man vill det då). 

Icke-binär har jag hört talas om förut, men aldrig riktigt förstått vad det innebär heller. Men nu när du skriver det så känns det också tryggt. Det eller Genderfluid. Får fundera vidare lite på vad jag väljer att kalla mig… Det borde ju vara så att man kan få hjälp i hela landet. Har inte kollat upp det men tänkte göra det så snart som möjligt. :)

#4 Okej. Låter lite som mig nästan, bara det att jag är typ 25 % tjej, 25 % kille och 50 % något mitt emellan. Och detta växlar liksom från dag till dag, vecka till vecka eller så… Brukar vara lite olika. Som jag skrev tidigare så känner jag mig aldrig fullständigt som tjej eller kille dock. 
Hm.. Tror också att Genderfluid och icke-binär är det som passar min identitet allra bäst, om man säger så. Nu när jag har fått läsa vad ni har skrivit och har läst på lite själv så känns de som det bästa. Vilket jag ska använda har jag inte bestämt mig för än dock..

#5 Precis, så tänker jag också. Att Genderfluid inkluderar alla kön. Det är synd att det inte finns mer information om det..

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
[AnimeV4]
2015-05-30 00:13
#7

Detta hjälpte mig: http://www.transformering.se/vad-ar-trans/ordlista

Jag ser mig idag som könlös intergender med lutning åt det maskulina :)

Upp till toppen
Annons: