Annons:
Etikettdiskriminering
Läst 3223 ggr
redheadgeorgeous
2015-06-01 10:56

Bisexuell och gift med en man.

Jag har många gånger sedan jag gifte mig med min man för snart 2 år sedan blivit utsatt för diskriminering på nätet. Det är ofta många killar som skriver att eftersom jag är gift med en man kan jag inte vara Bisexuell och jag kan ju inte skriva det öppet eftersom det är ett hån emot honom som man.

Min man har vetat sedan vi började skriva att jag är Bisexuell, han accepterar det och har absolut inga problem med att jag är öppen om det. Att jag är gift med en man har ju heller ingenting att göra med detta, eftersom jag är Bisexuell vare sig jag är gift med honom, om jag hade varit gift med en kvinna eller singel. Dom verkar tro att så fort jag blir tillsammans eller gifter mig med ett speciellt kön så blir jag hetero/homo, men jag kan inte vara Bisexuell när jag är bunden till någon.

Har någon annan varit med om detta dumma påstående?

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

Annons:
Fridaaaa
2015-06-01 10:58
#1

Då kan man ju inte gifta sig med varken man eller kvinna om folk ska resonera så. Ursäkta uttrycket, men korkat sagt av dem och inte logiskt för 5 öre.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

TatsuOni
2015-06-01 15:24
#2

Har stött på det förut och blir lika irriterad varje gång jag hör det😕


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Wony
2015-06-01 16:13
#3

Jag skulle inte säga att jag är Bisexuell, men har hört de argumenten ganska ofta ändå, oftast i diskussioner med andra. Det är lika tragiskt varje gång.

Något jag också ofta hör är att "om man inte vill genomgå könskorrigering så kan man inte vara trans". Som om det vore själva definitionen på hela paraplybegreppet trans… 😕

Loris M
2015-06-01 17:55
#4

Det handlar om okunskap. Förstår att du blir irriterad. Det som jag inte förstår är varför sådana människor inte slår upp olika begrepp innan de vräker ur sig diverse dumheter. Idag är det så enkelt att få tillgång till information.

vallhund
2015-06-01 18:13
#5

Tack o lov inte i den närmaste kretsen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

AilyAdams
2015-06-01 22:02
#6

Jag är inte så öppen med min sexualitet alls, så vet inte. De som vet har ju tagit del av den informationen därför att jag vet att de inte resonerar på det viset i varje fall.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
Afturelding
2015-06-02 11:58
#7

Monosexism är jättevanligt. Trots att jag är öppen med min pansexualitet så envisas folk med att kalla mitt förhållande för heterosexuellt etc. Och ibland går det så långt som du beskriver i TS, att det blir rena trakasserier.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

redheadgeorgeous
2015-06-02 12:46
#8

#7 Jag skriver på sidor att jag är Bisexuell, men du har jag börjat fundera över om jag är Pansexuell eftersom jag inte ser någon person för ett kön utan som en människa att älska. Dock blev det ännu värre med trakasserier och frågor när jag skrev ut mig själv som Pansexuell. Det blev så pass jobbigt att jag inte orkade med det.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

Afturelding
2015-06-02 12:56
#9

#8 Jag vet precis vad du menar. Jag håller i hittills, men vissa dagar är det hemskt jobbigt. Jag har funderat på att skriva bi på sidor där toleransen inte är lika hög för människors olikheter (utanför hbtq+ nätverk osv). 

Jag upplever ofta att man som bi/pan stängs ute från båda håll, både från heteronormativiteten och från hbt-gemenskapen.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

redheadgeorgeous
2015-06-03 14:47
#10

#9 Jag vet precis vad du menar. Tror att det kan ha mycket att göra med "trenden" att vara Bisexuell kom. Under den tiden var jag yngre och hade inte varit ute som Bisexuell mer än 2-3 år så det blev väldigt mycket emot mig också att jag var fakebisexuell. Men då hade jag hunnit bli så säker i min sexuella läggning att jag inte brydde mig. Däremot nu med Pansexuell känns det inte lika lätt att stå emot.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

vallhund
2015-06-03 14:59
#11

#10 Varför skulle du stå emot om din partner är med på det?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

redheadgeorgeous
2015-06-03 16:04
#12

#11 Ibland orkar man inte med att dumma frågor och kommentarer. Jag vill absolut inte hålla undan att jag är Pansexuell, men när folk inte kan behärska sig och vara trevliga så är det bara jobbigt.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

Fenix_Chicci
2015-06-06 22:58
#13

Jag kom ut sin Bisexuell när jag var 17, är egentligen lesbisk men då vågade jag inte ta steget till att erkänna det. Men då fick jag iallafall höra att det var nog bara en fas och om jag verkligen var säker för att många bara säger att de gör det för att bli mer intressant osv. Och sen var det som att det här med att jag gillade tjejer också existerade inte, fast jag sagt att jag var bi så var jag fortfarande hetero i allas ögon och ansågs vilja ha endast killar. Blev mycket bättre när jag började på en ny gymnasieskola, där behövde jag aldrig förklara mig och tack vara mina vänner jag funnit där vågade jag äntligen inse att jag är gay och den dagen jag berättade det togs det emot med en klackspark, alla visste ju redan ;)

Men jag skulle inte bry mig om vad alla andra tycker, det kommer alltid finnas idioter som vräker ur sig skit. Det viktigaste är att du, din man och de människor du vill ha runt omkring dig accepterar dig för den du är.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Annons:
Gur4m1
2015-06-08 12:48
#14

JAg har noterat i amerikanska filmer så framställs man som homosexuell eller heterosexuell. Bisexuell "finns inte". En tjej som är bi men är med en kvinna är lesbian och en kvinna som är med en man är hetero. Detta nterade jag först (men nog undermedvetet reflekterat över det tidigare) väldigt tydligt i "orange is the new black" där Piper, huvudpersonen faktiskt är gift eller iaf sambo med en man, men sedan uppdagas det att hon hat ett passionerat förhållande med en kvinna (FÖRE mannen) och allablir helt "OMFG you are GAY!". Så när hon blir attraherad av kvinnor i fängelset så blir det problem för 1. man kan inte (i problematiseringen i filmen) pendla mellan könen, 2 inte vara attraherad av mer än en åt gången ;) och detta irriterar mig oerhört, för jag tror absolut att vi svenskar, där jag iallafall aldrig haft problem att förstå att en person kan ha fler än en attraktion, men även attraheras av  olika kön, färgas av det vi ser på tv.

De där männen du får kommentarer från TS, är de från USA? :D

Tänker som gamertjej kommer man i kontakt med internationella förmågor och man märker att även om Sverige kan bli bättre på mycket så har vi på många sätt ändå kommit långt. Dilemmat asså, som bi så uppmanas man att behöva välja tjej eller kille, och som heterotjej får man alltid uppmaningen från killar "Åh girl on girl är så hett, ALLA tjejer är mer eller mindre bisexuella!"

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

redheadgeorgeous
2015-06-12 16:25
#15

#14 Jag förstår precis vad du menar och det där med att man inte kan ha flera relationer samtidigt är också något som stör mig, då jag även är polyamorös. Nu när du nämner det om att det är så i amerikanska filmer så kan jag faktiskt komma på mig själv med att det är nog så. Konstigt, men det verkar som att det är antingen homo eller hetero som gäller där.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

TatsuOni
2015-06-14 11:39
#16

#14 Har också tänkt på och stört mig på det länge. Finns så många exempel i både filmer och serier där t ex en tjej är superkär i sin pojkvän. Det tar slut och hon faller för en tjej. Då är hon helt plötsligt lesbisk och killar finns inte ens på kartan längre.  Suck…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Hoseok
2015-06-14 18:11
#17

Det har säkert redan nämnts i tråden, men det finns något tankesätt att Bisexuell är det som folk är när de är osäkra. De är inte säkra på sin läggning om de är bisexuella. 

Vilket är idiotiskt..

vallhund
2015-06-14 18:42
#18

#17 Aldrig hört talas om.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Hoseok
2015-06-14 19:01
#19

#18 Kan bero på att det indikeras mer än vad det sägs rätt ut. Framför allt inom HBTQ, av någon konstig anledning. 

För mig är det ett ganska välkänt fenomen att folk tar bisexualitet oerhört oseriöst. Men det kanske bara är jag som råkats utsätta för så mycket hat.

Loris M
2015-06-14 20:41
#20

#17 Jag har också fått den uppfattningen. Hittade en tråd här på forumet där man försöker intala en ung tjej precis det du säger. Tjejen skriver tydligt att hon tror att hon är Bisexuell men flera i tråden menar att hon är bara osäker. När hon skriver: "Men jag gillar ju fortfarande killar också!" så får hon till svar på ett ungefär: Ja, men så kände jag också när jag var yngre. Du är nog lesbisk, ska du se!" 

Tråkigt! Speciellt när det är yngre personer som får höra det. Det verkar som att många tror att Bisexuell är bara ett "övergångstillstånd" innan man kommer på vem man egentligen är. Nämligen, homosexuell.

Annons:
Wony
2015-06-14 20:49
#21

Jag har också hört det, vilket är oerhört tragiskt. Det är som om vissa anser att en person inte kan vara Bisexuell, utan att man enbart kan dras till ett kön. Samma som att man bara kan identifiera sig som ett kön… Det hör jag ofta, och om man som jag är Genderfluid så heter det att man "är osäker".

Hoseok
2015-06-14 20:58
#22

#21 Den får jag höra ofta, men oftast är det från folk som bara inte förstår och försöker förstå. För många är det en konstig sak det där, att jag är både tjej och kille. Att jag ibland är tjej. Att jag ibland är kille. Det går inte ihop i folks huvuden, och det har jag full förståelse för. Jag brukar göra det enkelt för alla parter och säga antingen jag är kille eller jag är tjej, beroende på vad jag känner i dåläget. Sen kan jag gå överkurs med dom som är intresserade och förklara att jag ibland faktiskt känner mig som en tjej, även om jag idag presenterade mig som kille.

Det gör mig inte till förvirrad, jag är bombsäker på min könsidentitet.

Cindy S
2015-06-16 20:07
#23

Jag är glad för denna tråd. Vettiga människor man kan tala om bisexualitet är sällsynta.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

henning82
2016-04-08 16:19
#24

Jag är man, 33 år och ser mig själv som bi-trans. Är varken Transvestit? eller feminin, för med trans menar jag att jag utan större eftertanke skulle kunna göra ett könsbyte. Och när jag fantiserar om män i sängkammaren önskar jag att jag var kvinna.

Upp till toppen
Annons: