Annons:
Etiketttrans
Läst 1220 ggr
[[AcsJulia]]
7/3/15, 5:19 PM

Sterilisering?

Jag är en icke binär transperson. Då mycket av mitt enormt skadade psyke krestar kring detta med fertilitet, så vill jag såklart göra något åt det. Grejen är det att jag bara är 20 och mina psykologer vägra lyssna trots att jag varit säker i över tio år, samt påpekar problemet gång på gång. Istället menar de att jag skulle vara förvirrad eller behöver tid. Samt att jag nog vill ha barn i framtiden (adoption, någon?!). Jag känner mig så uppgiven och överkörd och ledsen… Vet inte vad jag ska ta mig till! Finns det ingen transperson eller annan här som fått dispens för tidigarelagd sterilisering?

Annons:
homeward bound
7/3/15, 6:24 PM
#1

Transpersoner som genomgått en utredning får steriliseras (eller ta bort allt om man så vill) från arton års ålder då transsexualism är en av få anledningar då man kan få tillåtelse (man ansöker nämligen) till sterilisering tidigare, vilket tidigare var ett tvång. Du måste alltså ha en diagnos

[[AcsJulia]]
7/3/15, 8:45 PM
#2

Jag har det! Så hur beter jag mig om mina psykologer bara slingrar sig?

homeward bound
7/4/15, 12:48 PM
#3

Du skickar en ansökan till rättsliga rådet

[[AcsJulia]]
7/4/15, 3:32 PM
#4

Hur gör jag det..? Jag får verkligen ingen som helst hjälp från psykologerna här!

homeward bound
7/4/15, 7:52 PM
#5

Jag ansökte via mitt team (om jag minns rätt) och ag tror du borde kunna göra det också- Säg till psykologen att du vill skicka in en ansökan och undrar hur och om psykologen säger emot påpekar du att det inte är dens beslut och att psykologen inte har ett skit att säga till om i saken.

Tjeja
7/15/15, 11:03 PM
#6

Jag bara har en liten fundering när det gäller detta dock.

Jag undrar om det inte är så att det är lag på att man måste vara 25 innan man får sterilisera sig? Och detta då oavsett könskorrigering utan är det som gäller som standard för alla som skulle vilja sterilisera sig oavsett kön.

Så var det förut i alla fall, att en i övrigt fysiskt frisk person var tvungen att fylla 25 först för att få sterilisera sig.

Skulle det i så fall kunna bidra till du upplever att psykologerna och psykriatrikerna slingrar sig Ts? Att du oavsett din könsidentitet inte skulle kunna få igenom en sterilisering innan 25 ändå nu när lagen om tvångs sterilisering vid könsbyte är borttagen? Kanske t o m så att de (sykologerna) inte ens riktigt vet svaret på den frågan ännu. Då det kanske inte funnits några prejudicerande fall i detta sammanhang tidigare eftersom lagändringen ännu är förhållandevis ny?

Kanske det mot all förmodan skulle vara lättare att få igenom en sådan önskan om sterilisering om du ville spara och frysa in könsceller för eventuella framtida önskemål eller behov "om nu i fall att du trotts allt skulle ändra dig"(så som dem gärna resonerar)?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[[AcsJulia]]
7/17/15, 10:04 AM
#7

Jag vet ärligt talat inte hur de resonerar… Men dispens för sterilisering har jag rätt till som könsdysforisk! Huruvida mina psykologer gillar det personligen rör mig inte i ryggen. Om det har ändrats i och med lagändringen… Kanske! Jag får kika på det!

Upp till toppen
Annons: