Annons:
Etiketttrans
Läst 1008 ggr
Yehet121
2015-08-08 03:00

Hur ska jag få mamma att godta namnbyte?

Hej, jag är FtM och ska snart börja utredningen för att få diagnosen Transsexuell. Visst hade jag funderat lite över namn och så innan men direkt efter att jag kom ut för mina närmsta vänner och familj så har det varit fast i mitt huvud, allt jag går och tänker på är namn. Just nu så kollar jag på namnlistor på internet och frågar folk jag känner om dom vet några fina killnamn. Det finns flera namn som jag tycker är fina, men det känns inte som att jag passar med dom, sedan finns det namn som jag känner att jag passar med, som folk säger är konstiga när jag frågar vad de tycker. Min mamma bråkar dessutom med mig om namn, först trodde jag att det var lite på skoj för det har hon skojat om förut, men hon är helt allvarlig och håller på och säger "Det är föräldrarna som döper sina barn." och så nästan kräver hon att jag ska behålla namnen jag fick när jag föddes, vilket irriterar mig enormt.

 Jag har en lista med namn, som ständigt fylls på, tyvärr.

Cedric, Benton, Lucas(Luke), Kian, Nicolas(Nico), Dorian, Delsin, Lorenzo(Enzo), Dallas, Emmett, Zachary(Zac).

Jag tycker väldigt mycket om de här namnen, och det är så svårt att ens börja välja bort eller försöka att välja bara ett.

Ni får gärna berätta vad ni tycker om namnen, om ni har några tips på hur jag ska göra med min mamma, och om ni har några egna namn tips :) 

Sorry för långt inlägg :)

Annons:
Calcifer
2015-08-08 03:04
#1

Älskar Cedric och Lucas (och Dorian). Det enda att tänka på tycker jag är hur det kommer uttalas av de som inte har koll på det där med språket. Dvs, kommer de uttala namnet som du vill eller kommer du spendera resten av livet med att sucka och säga "nej, det uttalas xxx"? Jag har själv det problemet då jag uttalar mitt namn med engelskt uttal men det gör naturligtvis ingen annan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
2015-08-08 03:40
#2

Jag skulle bara sätta ner foten och avsluta diskussionen med något typ "Du döpte din dotter, jag döper din son". 

Varför inte prova dig fram med namnen? Om du presenterar dig för folk (som du förmodligen inte kommer träffa igen) med ett namn åt gången?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Yehet121
2015-08-08 12:47
#3

#1 Jo det med uttalet har jag också funderat på, och att behöva rätta folk när det gäller uttal gör jag redan nu med mitt mellannamn Mimmy. Folk uttalar det som Mimmi, men egentligen så ska det uttalas som slutet på namnet Emmy. Min mamma mixade Emmy och Mimmi och nu har hon problem med att jag nästan bara gillar namn som inte är svenska. Så jag skulle nog inte tycka att det var så farligt med att rätta folk när det gäller uttal.

Yehet121
2015-08-08 12:56
#4

#2 Jag prövade det och det vägrade hon svälja. Sen så började hon tjata om namn, frågade varför jag inte kunde välja ett svenskt namn och började berätta att det skulle bli mycket svårare med jobb, att hitta bostad och andra saker med dom namnen på min lista. Jag blev tvungen att säga ifrån med "Det spelar ingen roll om jag väljer ett svenkt namn, det kommer redan vara svårt för mig med allt det där just för att jag är en transkille, så då kan jag lika gärna välja ett namn som jag tycker om. Och jag planerar inte på att stanna i Sverige hela mitt liv heller." Då blev hon bara tyst och gick ut från mitt rum, så denna morgon var rätt så obekväm.

VildaVittra
2015-08-08 13:33
#5

#4 Du kan hälsa henne att jag som har "utländskt" namn, har bostad och haft jobb (är sjukskriven nu, annars skulle jag ha det nu också). Det är ju dessutom västerländska namn du valt. 

Kan du annars inte låta henne välja mellannamn, det kan du ju då säga att du kan använda om  nu det du väljer ger de problem som hon tror.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
2015-08-08 14:46
#6

Ja alltså, du ska ju göra som du själv känner. Jag har inget problem heller med att folk i regel uttalar mitt namn annorlunda än jag gör. Men jag hade en kompis i skolan som hade ett engelskt namn och hon tyckte det var jättejobbigt att aldrig få namnet uttalat rätt. Så det beror ju helt på vad man själv känner.

Ang. att din mamma inte stöttar namnbyte… alltså, när man är nyfödd kan man inte veta vilket namn som egentligen är bäst. Man har ingen personlighet än, man har inte utvecklats alls, osv. Jag tycker det är rätt vanligt att man när man blir äldre inte riktigt känner sig som sitt namn. Jag hoppas din mamma börjar stötta detta.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Salish
2015-08-08 14:53
#7

Dorian är såå fint, funderade på det själv faktiskt!

Yehet121
2015-08-08 16:28
#8

#5 Jag ska hälsa det till henne. Att låta henne välja mellannamn känner jag är lite riskabelt då hon för någon dag sedan sa att om jag hade blivit född som kille så hade jag hetat Martti eller Walter efter min morfar och farfar. Och de namnen som hon ger som förslag tycker jag inte om alls, men jag har inte visat henne hela listan än så vem vet, hon kanske ändrar sig.

Yehet121
2015-08-08 16:41
#9

#6 Ja, så är det ju, jag känner många som har ändrat bara stavningen på sitt namn eller ändrat namn helt för att de inte gillade det som dom föddes med.

Det som nästan är jobbigast med hur mamma reagerade med över att jag vill byta namn är att hon vill att jag ska behålla alla namn som jag föddes med, vilket skulle betyda att jag skulle ha minst 4 namn. Och när jag byter namn så vill jag gärna ha 2 st mellannamn precis som jag har nu, men jag vill ändra dem till namn som jag har valt. Hon tycker att om jag byter namn utan att behålla mina gamla så förlorar jag en del av mig själv och hon förlorar en del av att vara förälder. Men hon förstår inte att det för mig inte ändrar mig som person, jag har kvar alla minnen från förr, jag är samma person som hon har uppfostrat i 18 år. Jag kommer ta med henne till några möten sen när utredningen kickar igång så att hon också får ta del av den.

Yehet121
2015-08-08 16:43
#10

#7 Jag vet visst är det! Jag älskar alla dem här namnen, och jag vill ha ett namn som ingen jag känner har så på så sätt så är det lätt :)

Upp till toppen
Annons: