Annons:
Etiketttrans
Läst 1138 ggr
Yehet121
8/9/15, 5:32 PM

Komma ut för klass och lärare!

När skolan börjar om någon vecka så ska jag komma ut för min klass och mina lärare om att jag är transkille, mina närmsta vänner i klassen vet redan och är helt fantastiska. Jag har mejlat alla lärare som jag vet att jag ska ha nu och min mentor om det och hon ska informera de lärare som jag inte har haft än. Men jag har ingen aning om hur jag ska komma ut för klassen. Först så tänkte jag att jag inte skulle komma ut förrän jag har avslutat utredningen, men det är sista året på gymnasiet så jag vill kunna vara helt mig själv nu i år. Har ni några tips om hur jag ska komma ut, eller egna historier att dela med er av? Behöver verkligen hjälp :)

Annons:
fia1116
8/9/15, 5:54 PM
#1

Jag har tyvärr inga tips eller egna erfarenheter kring ämnet men jag önskar dig lycka till och hoppas att ditt sista år på gymnasiet blir så bra det bara kan! ❤️

Kerstinfalk
8/9/15, 5:57 PM
#2

Gick inte en fin människa vid namnet Sam ut offentligt på SVT för några månader sedan. Du kanske kan söka efter chatten som Sam svarade på frågor i.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/tioarige-sam-foddes-som-iris

Loris M
8/9/15, 6:01 PM
#3

Du kanske kan prata med din mentor och se om hon har några idéer. Det kanske skulle kännas tryggare för dig att hon också är med när du pratar med klassen.

Yehet121
8/9/15, 6:28 PM
#4

#1 Tack så mycket! <3

Yehet121
8/9/15, 6:29 PM
#5

2# Jo jag läste om honom då, riktig modig liten kille!

Maria
8/9/15, 6:29 PM
#6

Grattis till början på ditt fria härliga liv❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Yehet121
8/9/15, 6:35 PM
#7

#3 Jag har haft kontakt via mejl med min  mentor och vi har kommit fram till att det blir på en av hennes lektioner eller på klassrådet. Hon frågade om jag ville att skolsköterskan skulle vara med för att kunna förklara men det vill jag helst göra själv. Min mentor har inte så bra koll själv på transgrejer så hon hade inga förslag på hur, men hon skulle kolla lite med skolsköterskan. Jag vet inte riktigt hur jag ska börja när jag ska berätta, på vilket sätt jag ska göra det och jag har inte valt något namn än, och det kanske blir förvirrande med att jag kommer ut men att dom fortfarande ska säga mitt födelsenamn när dom pratar med mig.

Kerstinfalk
8/9/15, 6:40 PM
#8

Du kan berätta att du egentligen är samma människa men att du vill betraktas utifrån ett självvalt pronomen och att du hoppas att detta val respekteras.

Loris M
8/9/15, 6:51 PM
#9

#7 Du kanske kan avvakta med att berätta tills du kommit på vilket namn du vill? Skulle vara bra om du kunde berätta ditt nya namn också samtidigt så att alla vet. Men förstår att du vill berätta så snart som möjligt. Jag tänker att du kanske inte behöver berätta så mycket egentligen. Det kanske räcker med att du berättar att du är en transkille och sedan kort berätta vad det innebär för dig. Samt varför det känns viktigt för dig att berätta för klassen. Sedan kan du kanske ge dem möjlighet att ställa frågor om de vill veta något mer. 

Jag beundrar ditt mod och önskar dig lycka till! ❤️Jag är säker på att du kommer att inspirera många i ditt klass och att våga stå för den man är. Det finns så många unga människor som är så osäkra på sig själva och att höra din berättelse kan säkert hjälpa många.

Yehet121
8/12/15, 12:41 AM
#10

Jo jag skulle kunna vänta tills jag har valt ett namn. Det här med namn är så svårt, man måste gilla det, känna sig bekväm med det, och jag har en hel lista full med namn som jag gillar och är bekväm med. Sen så vill man ju helst att namnet passar med ens efternamn också, och då blir det ännu svårare. Så detta kommer nog ta ett tag för mig. Sen när skolan har börjat så kommer jag uppdatera lite om hur jag valde att göra :)

Charlie001
8/23/15, 12:44 AM
#11

Jag va i samma sits som dig för någon vecka sen, vet inte om du berättat redan men ändå :), jag kom ut till min mentor för kanske 1-2 veckor sen. Sen när skolan började så vart jag lite sen då bussen va sen :P men när jag knacka på dörren så kom han ut och sa "jag vill prata lite snabbt med dig" och min första tanke va att han skulle vägra använda rätt pronomen och namn, men nej, han va helt cool med det och ba: "hur vill du att vi ska göra? Ska jag kalla dig Charlie?" Osvosv. Så när vi kom in i klassrummet så satte jag mig och första skoldagen började helt perfekt, när han började kalla mig Charlie så såg några killar i klassen lite förvånade ut (jag hade redan kommit ut till mina kompisar). Killarna är ganska HBTQ fobiskt så när dom frågade om jag bytt namn så sa jag bara Ja. Sen på rasten ville lärarn prata igen så vi gick on i kontoret och han undrade hur jag ville göra med dom andra lärarna, så jag frågade om han kunde berätta för dom och det sa han att han skulle :))) Själva skolan börjar på måndag med riktiga scheman osv *suck* så får bara hoppas och se hur dom andra lärarna gör. Hoppas att ni alla som också vill komma ut har like förstående och stöttande lärare som jag fick

Yehet121
8/23/15, 1:34 AM
#12

Det var ett bra sätt att göra det på, nu har jag tyvärr redan haft en vecka av lektioner annars hade det varit ett bra sätt att göra det på för mig också. Jag har bestämt att jag ska hitta mitt namn innan jag kommer ut i skolan för att göra det lättare för både mig och folk i min omgivning. Och namnvalet går väldigt trögt, så många potentiella namn, skulle helst använda allihop, men det blir alldeles för många namn xD

[WiresInABox]
8/24/15, 12:57 PM
#13

Lycka till! 

Jag kom ut för min klass via en "ha en presentation om vad du vill"-uppgift. Jag är så gott som färdigbehandlad och passerar som man (men jag vill ändå komma ut då jag mår bra av att vara ärlig med min bakgrund då det känns som att förneka en stor del av vem jag är om jag skulle leva stealth och hålla det hemligt) så det är ju säkert lite annorlunda att komma ut då. Men i alla fall kändes det väldigt bra för mig att komma ut på det viset. Det var dessutom något av det läskigaste jag någonsin gjort!

Annons:
Upp till toppen
Annons: