Annons:
Etiketttrans
Läst 846 ggr
Salish
8/11/15, 5:59 PM

Utredningsteamet i Alingsås

Väldigt snart ska jag försöka få en remiss till ett utredningsteam, och får jag min vilja igenom kommer de antagligen skicka mig till Alingsås för det är närmast där jag bor. Dock har jag ju hört väldigt många skräckhistorier om transvården i Sverige. Jag har fått den uppfattningen att den generellt sätt är väldigt könsstereotyp och binär, så jag oroar mig för att jag inte skulle få den vård jag behöver bara för att jag inte riktigt följer normerna för vad som är typiskt manligt osv, plus att jag inte helt 100% identifierar mig som man, utan bara kanske 80%. 

Så, jag undrar om det är någon som varit hos dom i Alingsås som skulle vilja dela med sig om sina erfarenheter, hur de blivit bemötta osv. Eller om ni varit på ett annat ställe och blivit väldigt bra bemötta. Finns det möjlighet att välja vilket team man vill utredas hos?

Annons:
regskylt
8/11/15, 7:15 PM
#1

Allingsås har jag ingen erfarenhet av, men Linköpings har jag bara fått bra upplevelser av, förutom att jag hamnade mellan stolarna i och med att kuratorn slutade och en ny tillsattes, men annars bara gott.

Jag skulle nog säga att skippa att säga hur många % du identifierar dig om du känner dig osäker, det kanske kan göra mer skada än nytta.

Vill du genomkö korrigering med hormoner och så? kirurgi innanför byxorna är inte relevant.

Salish
8/11/15, 8:13 PM
#2

Ja alltså jag tänkte skippa den delen för säger jag det så kommer dom bara säga "nä du är inte trans nog så du kan inte få hormoner", vilket jag vill ha, och överkroppskirurgi.

Yehet121
8/11/15, 10:22 PM
#3

Jag känner ungefär likadant när det gäller hur många % man känner sig som man och kvinna, och jag kommer inte nämna det när jag börjar min utredning, då jag inte vill riskera att bli utan hormoner med mera. Även om kanske inte skulle bli utan hormoner så jag att det känns bättre att ta det säkra över det osäkra.

Salish
8/12/15, 9:17 AM
#4

Ja absolut… Känner det samma. Hoppas bara att de inte utesluter mig för att jag inte följer den stereotypa bilden av en transman, kan vara rätt feminin osv ibland men det finns ju cis-män som är det också så jag förstår inte varför det skulle vara annorlunda för mig liksom.

Salish
8/12/15, 1:06 PM
#5

Eller kanske inte feminin, men att jag ändå är rätt queer, fast jag samtidigt identifierar mig för det mesta som man.

Upp till toppen
Annons: