Annons:
Etiketttrans
Läst 1705 ggr
[postmortum91]
9/1/15, 10:58 PM

"vägrade låta transkvinnan Lila använda tjejernas"

Jag själv respekterar ALLA, oavsett om man är homosexuell, asexuell, transexuell, bi, hetro etc. 
Däremot säger jag att respekten borde vara ömsesidig, man måste respektera att alla inte känner och förstår hur transsexualitet fungerar och inte känner sig bekväma i att dela omklädningsrum med en transexuell person, läs artikeln så förstår ni vad jag menar. Hon i artikeln fick ett erbjudande om att få ett eget omklädningsrum, vilket hon ratade och krävde att hon ska få byta om med alla andra tjejer. Respekterar då hon deras känslor?

Det är en komplex fråga, men vi måste kunna respektera varandra för att det ska kunna fungera.

http://www.metro.se/nyheter/150-elever-protesterade-vagrade-lata-transkvinnan-lila-anvanda-tjejernas-omkladningsrum/EVHoia!wnF20D7Xx6E/

Annons:
[Agilitypuffen]
9/1/15, 11:14 PM
#1

Håller med dig på ett sätt, jag däremot hade inte brytt mig även om jag förstår att andra kan tycka det är jobbigt.

Hoseok
9/1/15, 11:15 PM
#2

Det fanns en tid i USA då mörkhyade inte fick gå på samma toaletter som vita. Om vi kan komma över det så kan vi nog också komma över folks "rädsla" för att transpersoner byter om i det omklädningsrum de faktiskt ska vara i (i detta fall, en kvinna i en kvinnas omklädningsrum). 

Antagligen så kommer någon påstå att det inte är att jämföra med rasismen som pågick i USA, men om man tänker efter så är det precis samma rädsla det handlar om. Rädslan för det "Okända" och något som byggs upp av myter och hat. 

Jag tycker vi ska övervinna rädslan för "det motsatta könet" istället för att uppmuntra barn när de är "obekväma" på grund utav en transperson.

[postmortum91]
9/1/15, 11:16 PM
#3

Men jag begränar inte Lila genom att ge henne ett eget omklädningsrum?

[Agilitypuffen]
9/1/15, 11:17 PM
#4

#2 Men det kan vara så att vissa tjejer känner sig otroligt obekväma med att byta om framför en man. Även om personen identifierar sig som kvinna har den fortfarande en mans kropp. Vi ska inte glömma att det kan vara otroligt jobbigt/stressigt för många tjejer att byta om då.

Hoseok
9/1/15, 11:18 PM
#5

#3 Fast Lila vill ju inte vara annorlunda? Hon vill bli sedd som den kvinna hon är. Hon vill inte ha ett "eget" omklädningsrum där hon måste "gömma" sig. Många transpersoner tackar ja direkt åt ett eget omklädningsrum, men alla tycker inte det är en bra lösning.

Hoseok
9/1/15, 11:19 PM
#6

#4 Men Lila är ju inte en man? Jag förstår precis vad du menar, det är precis det jag sa. "Jag tycker vi ska övervinna rädslan för "det motsatta könet" istället för att uppmuntra barn när de är "obekväma" på grund utav en transperson."

Annons:
[Agilitypuffen]
9/1/15, 11:22 PM
#7

#5 Även om hon inte vill vara annorlunda så är hon tyvärr det, eftersom jag antar att hon inte tagit några hormoner ännu. Då måste man ha förståelse för att många tycker det är jobbigt att byta om tillsammans med den personen, hennes kropp ser ju ut 100% som en mans.  Tycker inte alls det är konstigt/kränkande att skolan I så fall ger henne ett eget omklädningsrum. Helst unga biologiska tjejer kan inte tvingas att byta om tillsammans med en man, även om personen identifierar sig som kvinna.

[postmortum91]
9/1/15, 11:24 PM
#8

Det är en grej om hon hade gjort ett könsbyte, då hade det inte varit något konstigt. Men jag förstår verkligen om tjejerna känner sig obekväma med en Transsexuell som fortfarande har det manliga könsorganet.

Hoseok
9/1/15, 11:24 PM
#9

Edit: Såg nu och hörde fel av det de sa i videon.

Hoseok
9/1/15, 11:25 PM
#10

#8 Man säger könskorrigering, inte könsbyte. :) Det är en mer respektfull term mot transpersoner.

[postmortum91]
9/1/15, 11:27 PM
#11

Kneko: Respekt åt båda hållen, vad är svårt? 
Ska exempelvis 18 tjejers upplevelse undermineras så att en tjej blir respekterad eller ska man respektera ALLA och att Lila får ta det med en nypa salt och njuta av ett eget omklädningsrum. Ömsesidig respekt, vad är problemet?

[Agilitypuffen]
9/1/15, 11:28 PM
#12

#9 Jag har inte sett videon, men tolkar det som att eleverna strejkade  mot att hon skulle få vara I tjejernas omklädningsrum, rätta mig om jag har fel.

"Efter att skolans styrelse höll ett möte under torsdagen ordnade 150 elever en strejk under måndagen då de tillsammans gick ut ur skolan och vägrade komma in på två timmar."

[postmortum91]
9/1/15, 11:28 PM
#13

#7 150 elever protesterade

#8 okej då vet jag

Annons:
Hoseok
9/1/15, 11:28 PM
#14

#11 Jag har redan sagt vad jag tycker. Jag tycker man ska lära unga tjejer (och killar, alla egentligen) mer om trans istället för att uppmuntra detta beteende. "Problemet" är att det ens är ett problem.

[postmortum91]
9/1/15, 11:30 PM
#15

#14 Men nu måste man respektera hur andra känner nu när det är så att folk känner det som ett problem. Jag skriker inte rakt ut för att IKEA börjat med unisex-toaletter och för att jag är tjej och inte könsneutral?

Hoseok
9/1/15, 11:31 PM
#16

#15 Fast måste man verkligen det? Hur långt hade vi kommit med den tankegången när det kom till rasismen? "Vi måste respektera att många vita är obekväma runt mörkhyade".

[postmortum91]
9/1/15, 11:47 PM
#17

#16 Men vi begränar ingen, det är skillnaden. Jag tycker transexuella ska gå barn, adoptera gifta sig, få rösta, gå på dop, handla, få läkarvård, ge blod etc etc. Men jag begränsar inte personens livsmöjlgheter genom  att respektera tjejer som blir obekväma av en penis bland dem i ett omklädningsrum, så jag tycker inte din jämförelse är relevant i just den här diskussionen. Visst om vi diskuterade adoption, men nu diskuterar vi någon rätt oväsentligt som Lila BORDE kunde bortse från. Alla gör uppoffringar och man så länge det inte påverkar hennes livsmöjligheter ser jag det inte som någon rättighet hon ska ha så länge hon bär på en penis.

Hoseok
9/1/15, 11:58 PM
#18

#17 Fast det var ju den jämförelsen jag gjorde där uppe med toaletter. Mörkhyade fick en "egen toalett" eftersom många vita trodde att mörkhyade hade fler sjukdomar än vita hade och för att det kändes "smutsigt". Och därför kände de sig obekväma och rädda. Lila får ett "eget" omklädningsrum för att tjejerna känner sig "obekväma runt ett visst typ av könsorgan".

Det handlade om ren okunskap och rädsla. Och precis därför tycker jag vi ska Lära ut mer om transpersoner så folk har större förståelse för det. 

"Alla gör uppoffringar" Grejen är att en transperson behöver göra tusentals fler "uppoffringar" i sitt liv jämfört med folk som är födda i "rätt kropp". För att göra andra nöjda och glada.

Lestrade
9/2/15, 12:05 AM
#19

#17 Att jämföra detta med rasismen i USA är faktiskt hur bra som helst. Scenariot är väldigt likt. Det handlar om att se Lila som en människa. Inte se henne som sin kropp. Ja, folk är obekväma, men det är precis det vi måste hjälpa dem med! Hjälpa dem övervinna sin obekvämhet.

Vyer
9/2/15, 11:15 AM
#20

De som är obekväma med att byta om tillsammans med henne kan ju använda det separata omklädningsrummet. Det är liksom deras problem, inte Lilas.

Dessutom är det väldigt viktigt att tänka på att alla inte vill eller kan genomgå könskorrigerande operationer och att könstillhörighet har inget med könsorgan att göra.  

Jag har full förståelse för att kvinnor inte vill byta om bland män - men Lila är inte en man. Punkt.


Annons:
AilyAdams
9/3/15, 9:35 AM
#21

Det viktigaste i den här frågan är att lära människor att vårt könsorgan inte säger något om vem vi är, hur vi förväntas vara eller hur vi ska känna. Det är ju inte ens en nyhet, att kön så som vi uppfattar det idag är en social konstruktion. Trots detta köper folk fortfarande leksaksbilar till pojkar och rosa klänningar till flickor som om det var genetiskt betingat att äga olika saker på grund av vårt könsorgan.

Jag kan förstå de här tjejerna, mest för att jag inser hur lite förståelse de har. De behöver hjälp och stöd för att lära sig förstå och det borde skolan sätta högst på sin agenda.

Sen måste alla cis-människor lära sig att transpersoner är i minoritet och då anser jag att respekten bara gäller åt ett håll. Vi ska repektera och hjälpa dem som redan är i kris. Det är inte roligt att vara annorlunda och det blir ju inte lättare när folk behandlar dem som pestsmittade. Är det för mycket begärt att ge dem lite normalitet?

 **************************
Heter det De eller Dem?

[postmortum91]
9/3/15, 8:14 PM
#22

Jag håller inte med, ni får kalla mig för okunnig om ni vill.

AilyAdams
9/3/15, 9:19 PM
#23

#22 Om du tror dig vara okunnig, kan jag tycka det borde ligga i ditt eget intresse att ändra på det…

För många tror jag dock inte det bara handlar om okunnighet utan om vilken människosyn personen i fråga har. Hur ser de på icke-europeer, tiggare, handikappade, homosexualitet m.m? Ofta, inte alltid, stöter jag på människor som helt enkelt vet allt om dessa grupper utan att egentligen veta något… Det gör mig bara ledsen.

 **************************
Heter det De eller Dem?

[postmortum91]
9/3/15, 9:37 PM
#24

Jag tycker inte jag är okunnig, men ni tycker säkert det eftersom jag inte håller med er. Var så jag menade :P

Ang. rasism etc så är jag nog fasiken den som är mest aktiv i hela min kommun när det kommer till att jobba mot rasism, kanske inte mest aktiva, men jag är lätt på top 100 av 15 000

homeward bound
9/3/15, 10:04 PM
#25

Så om kvinnor ska tvingas byta om någon annanstans på grund av att de är trans ska kvinnor då tvingas byta om på andra ställen på grund av annat med deras kroppar? Om andra kvinnor inte vill se en icke-vit kvinna eller en kvinna som saknar ett ben eller har extra tår byta om, ska denna då snällt gå till ett eget omklädningsrum?

Rent biologiskt finns inget som en mans eller kvinnokropp då kön avgörs av våra kromosomer och det finns många olika kombinationer vilket innebär att det rent biologiskt inte finns binära kön. Sedan är det inte så att transpersoner "vill" vara det ena eller andra könet då att vara trans inte är något psykiskt.

Så vill man inte byta om tillsammans med en person för att den är trans eller något annat får man snällt stanna hemma och sura.

Vyer
9/3/15, 10:28 PM
#26

#24 Du behöver verkligen inte hålla med, men du får ju förstå om folk blir upprörda och upplever dina åsikter som cisnormativa och/eller transfobiska. 

Och jag tänker som #25 - om kvinnor med kuk inte får byta om bland andra kvinnor, vart sätter vi då gränserna? Om rasister inte vill byta om med rasifierade, ska de också delas upp? Ska jag som tjock få ett eget omklädningsrum för att andra kan tycka att min kropp motbjudande/äcklig och blir illa berörda av att se den? Ska smala ha egna omklädningsrum för att människor med ätstörningar kan bli triggade av att se smala kroppar? Det känns lika absurt.


[postmortum91]
9/4/15, 12:23 AM
#27

Ja, självklart får man bli upprörd, det har man all rätt att bli. 
Har det alltid funnits transexuella människor, varför har det blivit så "vanligt" i dagens samhälle?
Tror ni frågan är lika viktig i afrikanska länder? alltså för transpersonerna själva. Tror ni det finns lika många transsexuella var man än befinner sig i världen eller tiden, eller är det något som varierar?

Annons:
Yehet121
9/4/15, 12:34 AM
#28

#27 Ja det har alltid funnits transexuella männsikor, och det har inte blivit "vanligt", det är helt enkelt så att vi transpersoner vågar "komma ut" och få hjälp, istället för att gömma sig som förr i tiden.

Över frågan om det är lika viktigt i afrikanska länder kan jag inte svara på, eftersom jag inte bor där. Jag tror inte att det finns lika många transpersoner i varje land, men jag tror inte att det är någon stor skillnad i antal transsexuella, utan mer om hur många öppet transsexuella som det finns.

Hoseok
9/4/15, 12:38 AM
#29

#27 Det har blivit "vanligt" för att det är mycket mer acceptabelt att vara transperson nu jämför med förut. Men det betyder INTE att det är Tillräckligt. I Sverige så blir man inte lynchad för att man är homosexuell eller transperson längre. Transpersoner kan få hjälp att må bättre och nå sitt mål idag, det kunde man inte förr i tiden. 

Så simpelt är det. 

Angående afrika-frågan: Afrika är stort. Du får nog vara mer specifik med vilken del av afrika du faktiskt syftar på.

AilyAdams
9/4/15, 8:47 AM
#30

#27 Många av världens HBTQ-personer ses fortfarande som kriminella i många länder, med olika påföljder som straff. Hur lätt är det att komma ut då?

I Nigeria är det till och med belagt med dödsstraff och så sent som i år kastade IS HBTQ personer från hustak och om de inte dog av fallet stod människor nedanför och stenade dem till döds. Vem vågar komma ut länder där sådant här händer?

Procentuellt tror jag det finns lika många i alla länder i världen. Sverige har bara helt enkelt blivit ett bättre land än många andra men inte ens här är det bra.

Det handlar inte ens om att vara för och emot, det handlar om medmänsklighet.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Wony
9/4/15, 12:26 PM
#31

Jag kan bara instämma. Det är inte vanligare, utan det är ett mer accepterande klimat än tidigare. Skulle tro att fler transpersoner vågar komma ut i dag än tidigare, då det är mer accepterat. Men det gäller inte överallt, på många ställen är det inte accepterat över huvud taget, och det betyder inte att färre är transpersoner där, utan att färre vågar komma ut som det.

Aleya
9/20/15, 7:43 PM
#32

Gällande omklädningsrum: När barnen är små så får alla byta om på samma ställe(så var det då när jag var liten) och ingen bryr sig.

När man sedan blir större så börjar man dela upp och ha sig. Och jag tror att det är där man undermedvetet lär sig att det är det enda rätta.

Vilket är trist. Att vi i samhället lär oss det redan som små.

Jag har i vuxen ålder bytt om med kollegor som är manliga, och jag kunde ärligt inte bry mig mindre om dom ser mig naken. Och jag har sagt att jag kan gå ut eller vänta om dom känner att det är genant.

Nu kan jag inte svara på hur jag som ung hade reagerat om en som är Transsexuell skulle vilja dela omklädningsrum.

Men jag tror det är två saker som spelar in i detta upproret:

1.Föräldrarna och deras åsikter.

2. Att vissa kanske av ren blyghet för att visa upp sin kropp känner sig obekväm.

Dock har jag sedan länge känt att det hade bra att haft ett omklädningsrum för oss som inte bryr sig om med vem man byter om med. Vi lever inte på 1800-talet mer.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Yehet121
9/20/15, 7:53 PM
#33

Jag håller med #32

Jag har en kompis(tjej) som inte vågar eller vill byta om med tjejerna, så hon byter om inne på toaletten inne i omklädningsrummet, väntar runt en kvart varje gång på att gå in och duscha för att hon inte vill att någon ska se henne och om toaletten inte är tillgänglig så byter hon om i ett hörn där det inte är några andra tjejer. Hon är så obekväm och blyg med sin egen kropp och jag tycker synd om henne.

 Istället för omklädningsrum för kvinnor och män så kanske det borde finnas omklädningsrum för folk som är okej med att byta om med vem som helst, och omklädnigsrum för folk som är känner att de inte vill visa sig själva för någon annan.

Aleya
9/20/15, 8:05 PM
#34

#33 kul att höra att fler är av åsikten till ett neutralt omklädningsrum. Nog för att det säkert skulle finnas knäppa människor som skulle gå dit för att få "ögongodis" att se på. Men det är en annan huvudvärk man skulle få ta itu med sen. Men det skulle absolut behövas. Och har man tur så kanske någon tänker om.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
homeward bound
9/20/15, 8:26 PM
#35

#32 Fast hur spelar elevernas blyghet eller föräldrars åsikter roll i det här fallet? Ska rasistiska föräldrar kunna säga att deras barn inte ska behöva byta om med muslimer? Ska barn slippa byta om med barn med synliga funktionshinder för att de tycker att det är otäckt?

Wony
9/20/15, 8:28 PM
#36

#35 Det spelar roll på så sätt att det kan åtminstone delvis förklara varför det blivit som det blivit. Det är ingen som säger att det är positivt eller rättfärdigande, snarare en bakomliggande orsak.

WolfLady
9/20/15, 8:33 PM
#37

Vi har liknande diskussioner i min nya klass. Jag tog upp ämnet då jag fick en nyckel till killarnas omklädningsrum fast jag flera månader tidigare berättade för lärarna att jag är en transtjej.  Nycklarna är kodade och funkar bara till ett omklädningsrum. Jag blev arg, ledsen och besviken…

Vissa tycker att det ska byggas till fler omklädningsrum och andra föreslår bås i omklädningsrummen m.m.

Aleya
9/20/15, 8:35 PM
#38

#35 med blyghet så menar jag att ett fåtal av  tjejer känner att detta är biologiskt en man och han(som dom ser det) kommer säkerligen stå och njuta av att se på deras nakna kroppar och bli upphetsad.(jag har hört liknade resonemang förr så därför kör jag på detta exemplet)

Med föräldrarna så får dom säkert höra hur onaturligt och okristerligt(nu tog jag kristendom som exempel) det är att en Transsexuell ska byta om med tjejer, eller liknande saker. Så dessa ungdomar får en liknande syn som sina föräldrar.

Jag är inte för deras demonstration om du tror det, jag gav två förklaringar till varför denna debatten uppstod alls.

Jag tycker det som sagt är dumt att folk ska bete sig på detta viset.

Har inte sagt att någon ska slippa nått. Jag har däremot skrivit att det ska finnas omklädning för oss som inte bryr oss om vem vi byter om inför.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

bellanova
9/21/15, 10:40 PM
#39

#32 #33 #38

Jag har helt samma uppfattning Och det finns ett par killar i vårat omklädningsrum också Och…ingen bryr sej.Så är det för alla jag känner Det visar sej ju att när man väl har vant sej vid  könsneutrala omklädningsrum o duschar så funkar det utmärkt. Och så ovanligt är det ju inte heller typ GMU många sjukhus osv.

Och jag har varit ledare på ridläger där det funnits en kille med  Självklart får han sova ihop med tjejerna o byta om tillsamans Annars skulle han ju hamna utanför gruppgemenskapen Gäller samma på andra läger,scouter osv efter vad jag hört

nagev
9/22/15, 3:07 PM
#40

Det handlar väl mkt om respekt här . Jag har tonåringar i huset som ofta har kompisar av båda könen som sover över.Så klart byter dom om tillsammans o tom duschar samtidigt Men då är dom goda kompisar och visar respekt för varann och d funkar det utmärkt o utan att nån uppenbarligen känner sig förnedrad.

Men är man respektlös kan jag mkt väl förstå att transpersoner liksom en del andra ,spec tjejer,känner sej obekväma att byta om könsblandat.

Men det handlar ju också om att samhället tvingar på oss en norm som alla inte tycker ärnödvändig.

I skolan så kan man mkt väl ha gemensamma omklädningsrum i småklasserna och först när puberteten kommer så kan man erbjuda dom som känner för det annat omklädningsrum medan dom som inte bryr sej lkaväl kan fortsätta att dela

bellanova
9/23/15, 9:41 AM
#41

#40 Men absolut så.

Och på resor med kompisar delar man så klart rum könsblandat och duscar ihop med.Och dom flesta vandrarhem har könsblandade sovsalar både här hemma o utomlands t.ex Australien Ibland är det blandad dusch och ibland inte Helt en fråga om respekt! Och då funkar det Jag tror attdenna utveckling fortsätter och leder till fler könsblandade omkldnings rum Det ser ju rätt dumt ut när ett pr kommer till et badhus och sen måste dom stanna o öppna väskan för att ahn eller hon ska ta ut sina grejer och sen gå på var sitt håll

Och problemet mamma+son eller pappa+dotter var dom ska gå försvinner ju också då.

Så låt oss ha gemensamma omklädningsrum överallt  men som kan ha tillgång till bås där dom som är för pryda kan byta om ostört.

Annons:
Upp till toppen
Annons: