Annons:
Etiketttrans
Läst 1025 ggr
monstermash
2015-10-05 20:37

"Mamma blev pappa i folkbokföringen"

"En kvinna födde ett barn och registrerades som mamma till barnet i folkbokföringen.

Sedan ändrade hon kön till man och nu har hon rätt att registreras som pappa, slår kammarrätten i Göteborg fast i en dom."

Källa

❤️

Annons:
Zepp
2015-10-05 20:41
#1

Mäh.. spelar det roll vilket kön man har.. fysisk förälder är man hur som helst!

Sen om man är en bra förälder är en helt annan sak och har väldigt lite med kön att göra!

Tycker ioförsej att man kan få lov att registreras som både mamma.. iomed att man fysiskt fött barnet och pappa för att man bytt kön!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Afturelding
2015-10-05 20:45
#2

#1 Fast man kan ju faktiskt föda barn som pappa också. Dvs, att man genomgått  en korrigering innan barnet fötts. Man blir inte kvinna för att man föder barn.

Men jag håller med om att kön är irrelevant. Bättre vore det väl om man bara är "förälder", för att inkludera föräldrar som är av annan identitet än kvinna/man/mtf/ftm. 

Men nu är det ju så här, och det är ett bra beslut av rätten 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

monstermash
2015-10-05 20:48
#3

#1 Ja, det spelar roll vilket kön man har, för många människor, måste jag bara påpeka. Om man byter kön ska man givetvis få byta kön även i folkbokföringen, och personligen tvivlar jag på att man som far vill stå kvar även som mor för att man föddes i fel kön, men om det existerar bör den individen få sin vilja igenom om möjligt. 

Absolut, kön har ingenting med lämplighet som förälder att göra, det håller jag med om :)

monstermash
2015-10-05 20:49
#4

#2 "Men jag håller med lite om att kön är irrelevant. Bättre vore det väl om man bara är "förälder", för att inkludera föräldrar som är av annan identitet än kvinna/man/mtf/ftm."

Där sa du något viktigt :)

Wony
2015-10-05 20:52
#5

#2 Instämmer, det viktiga är väl att man är förälder, inte vilket kön man är.

Zepp
2015-10-05 21:22
#6

Man får lov att kalla det vad som helst.. man kan vara man och föda barn numera!

Dvs man har trots allt en kvinnas förutsättningar att bli gravid och föda barn!

Grejen är väl till syvende och sist.. att man bara kan var två fysiska föräldrar?

Frågan är väl mest gammalt tankegods.. oså begriper jag att folk kan bli förvirrade ioförsej.. men rent folkbokföringsmässigt och juridiskt.. det sista är nog så viktigt!

Dvs.. vi kan väl som nation säga att det inte är någon skillnad mellan pappa och mamma?

Dvs det spelar mindre roll rent juridiskt, det finns inga skillnader rättsligt?

Barnet lär knappast märka av juridiska spetsfundigheter.. utan vem som är förälder i realiteten.. dvs i verkligheten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
regskylt
2015-10-06 06:08
#7

#3 jag vill stå kvar som mitt barns mamma då jag i mina ögonen hennes mamma, så vi finns ;)

monstermash
2015-10-06 11:09
#8

#7 - Naturligtvis finns ni, det skrev jag ju också, men jag tror inte ni är majoriteten. Men det är ju min personliga åsikt också :)

regskylt
2015-10-06 12:13
#9

#8 nej det tror inte jag heller. Min dotter säger dock att jag "ska bli en pappa". Så ibland säger hon pappa men oftast mamma. Ibland bara Lowe :)

regskylt
2015-10-06 12:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En liten uppdatering på hur jag ser ut nu.

regskylt
2015-10-06 12:15
#11

glömde lägga till att jag passerar både som "mamma" och "pappa" just nu :P

monstermash
2015-10-06 17:12
#12

#9 & #10 - Så rart! Fin du är :)

Upp till toppen
Annons: