Annons:
Etikettallmänt
Läst 629 ggr
Loris M
10/6/15, 5:41 PM

HBTQ, normer och inkludering i skolan

Skrev precis på min sajt om det här, men kom att tänka på att det kan vara intressant för er också. 🙂

Nu har MUCF (Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor)  tagit fram stödmaterial för lärare för att öka kunskap kring HBTQ frågor och motverka kränkande behandling. Materialet vänder sig visserligen till högstadie- och gymnasielärare, men jag tycker ändå att det finns väldigt mycket nyttig information som säkert kan uppskattas av er också. Bl.a. tar de upp olika begrepp som Cisperson, bifobi, Heteronormen m.m. och förklarar vad det betyder. Samt skriver om lagar och rättigheter när det gäller HBTQ personer. Just det här sista tänker jag kan vara bra för era unga medlemmar som kanske inte känner till sina rättigheter än. De tar även upp skolans demokratiuppdrag, likabehandlingsplan m.m.

Det är väldigt många gånger just i skolan som många blir både missförstådda och kränkta tyvärr. Mycket handlar om att alla lärare inte har den kunskapen som krävs för att arbeta förebyggande, främjande och inkluderande. Då kan ju ni upplysa dem och visa de deras egna dokument som de ska jobba efter, tänker jag. 🙂

Här kommer ni till skriften (ca 50 sidor) på MUCF-s hemsida som kan laddas ner eller beställas kostnadsfritt. 

Via den här länken kommer ni direkt till skriften i PDF format.

Annons:
Wony
10/6/15, 8:05 PM
#1

Tack för inlägget! Själv hade jag nog missat att den texten ens fanns, om det inte varit för inlägget här, så verkligen jättebra av dig att lägga in den. Tror det kan uppskattas av många! 👍

Upp till toppen
Annons: