Annons:
Etikettkönskorrektion
Läst 1712 ggr
Aleya
10/10/15, 4:23 PM

Könskorrigering(MtF)

Jag vill starta med att jag själv inte är särskilt HBTQ någonstans, men brinner för ämnet. 🙂
Men jag tänkte att nu ska jag utbilda oss mindre vetande lite. 🙂
Men jag har sedan jag var barn varit intresserad av exempelvis olika drag queens och tyckt att vara gay, trans eller queer det är inget fel.(kanske dåligt exempel, men jag tar det. 😎)

Men jag har däremot känt att jag saknar kunskap själv om hur exempelvis en som är trans MtF gör när hon tuckar, eller hur det blir efter en könskorrigerande operation. Eftersom jag inte går i dessa tankar själv.

Så en dag så tänkte jag att jag skulle kolla upp hur tucking går till. Och då fann jag youtubaren PrincessJoules. 🙂
Hon hade en otroligt informativ och rolig beskriven video hur det gick till. Och sen var jag fast och tänkte att det finns kanske fler som vill veta, men kanske inte vågar fråga här, eller känner att det känns som en dum fråga eller någon annan anledning.

Så därför frågade jag sajtvärden om jag fick starta denna tråden. Och nu är den öppnad. 🥳

Så därför öppnar jag med det jag personligen tycker kommer först, att lära sig tucking.
Så här kommer det en liten beskrivning av det.

Kommer lägga upp lite andra saker gällande korrigeringen sen. 🙂

Hoppas att vi som inte kan så mycket blir klokare, och att detta kanske hjälper någon.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Wony
10/10/15, 4:39 PM
#1

Jättebra av dig! Just att lära sig mer om något man inte kan något om, och att dela denna kunskap med andra är ett väldigt bra sätt att snabbt sprida kunskap och lära ut saker. Och som du säger, det kan ju finnas de som undrar men inte vågar fråga, eller vågar ta initiativet till att starta diskussioner om det. Så verkligen bra av dig! 👍

Aleya
10/10/15, 4:56 PM
#2

#1 Jag tackar ödmjukast. Det jag är mest rädd för själv är att jag använder någon beteckning som inte är okej. Men då får folk gärna säga till. 🙂
Men jag kommer köra på med lite videos från PrincessJoules som jag tror kan  vara intressant för de stora massorna. 🙂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
10/10/15, 5:00 PM
#3

Som många vet så krävs det mer än bara hormoner för att kunna känna sig som det rätta könet.
Här vill jag visa hur detta kan påverka en människa.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
10/11/15, 12:18 PM
#4

Nu blev det lite fel ordning. Men jag vill visa vad hormoner gör med kroppen också. Ganska intressant hur man kan manipulera med kroppens egna hormoner. 🙂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

regskylt
10/11/15, 5:10 PM
#5

#3 för många så räcker det med hormoner för att känna sig i rätt kön.

Aleya
10/11/15, 5:14 PM
#6

#5 Bra att du säger det. 👍
Som sagt är jag ny på detta, och det kommer säkert komma fler fel.🤓

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[WiresInABox]
10/11/15, 6:34 PM
#7

Jag har tre undringar angående den här tråden. 

1. Jag tycker det känns lite märkligt att någon som inte själv är mtf och själv är ganska oinsatt ska sprida den här kunskapen, då du varken har förstahandsperspektivet eller tolkningsföreträde.  Det borde vara vi som är transpersoner själva som gör det. Just i detta fall är det inte så farligt visserligen då det är på ett forum där vem som helst har utrymmet att starta en tråd (har funderat på att göra det), men i ett större perspektiv är det ganska vanligt i media mm att andra tar transpersoners utrymme och att vi själva inte får sprida våra egna berättelser, erfarenheter och upplevelser, det är så vanligt att jag inte kan låta bli att irriteras lite av det även i mindre sammanhang som detta. Det uppskattas stort att du länkar till en mtf-kvinnas youtubevideor så förstahandsperspektivet ändå finns där…. men tänker att det kanske räckt med "jag har hittat en bra youtube-kanal om mtf, kolla om ni är intresserade!" eller nåt. Inte blanda in så mycket egna tyckanden eller rangordning om vad som är "viktigast" eftersom det som du själv säger lätt kan bli fel då.

2. Tycker också det känns konstigt att vi transpersoner är någonting att ha som intresse, som om vi var något exotiskt djur. 

3. Du ville bli tillsagd om du skrivit något som är fel, så här är ett: att du skriver att information om tucking är det som man borde börja med upplever jag som att det könsorganet är det mest väsentliga att fokusera på. Nu är jag inte mtf själv, men däremot ftm, och om någon icke-transperson/cisperson skrev att det viktigaste att känna till när det kommer till ftm är hur man packar (=fyller ut underkläder så det ser ut som man har penis, så typ ftm's "motsvarighet" till tucking) skulle jag faktiskt ta illa upp, som att könsorganet är det som är det viktigaste. Det är väldigt många som känner att våra könsorgan inte är någon big deal alls och jag är less på att det är vad cispersoner är mest fokuserade på, som om det är det mest avgörande. Det är det inte! Såklart finns det de för vilka det ÄR en big deal men man kan bara inte anta det, det är rätt respektlöst att i första hand fokusera på vad folk har mellan benen (vilket jag tycker du gör genom att benämna tucking som det som ska komma först).

Aleya
10/11/15, 6:58 PM
#8

#7 du är helt fri att tycka som du tycker, varför jag dock tyckte att detta var en tråd som jag tyckte skulle finnas är för att det verkar så himla "hemligt" vissa saker som sker vid könskorrigering för cis(det finns säkert dom som vet mer än andra).

Och jag har inte påstått att jag gör rätt eller fel med denna tråden, och du anser att denna tråden är bara skit så får du så gärna starta en egen som då är ur det rätta perspektivet.

Jag frågade, jag fick starta en tråd, och skulle nu folk bli helt förbannade över denna tråden så skriv till sajtvärden. Jag startade den för att dels lära mig, men för att kanske andra som är här och läser och inte vågar fråga kanske blir lite klokare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

monstermash
10/16/15, 12:01 PM
#9

Jag tycker det är fint av dig att skapa tråden.

Det är inte många, trots erfarenhet, som väljer att dela med sig av kunskapen och då kommer det dyka upp människor som inte är lika insatta. Dessutom är ingen fullärd och jag är övertygad om att det är många som inte vågar skapa såna här trådar för att de själva inte är så insatta, och är rädda att bli påhoppade, men faktum är att informationen behöver spridas.

Du är även tydlig med att du kan ha fel och att det är dina åsikter om ämnet.

Upp till toppen
Annons: