Annons:
Etikettallmänt
Läst 2101 ggr
Scorpio97
2015-10-12 14:46

Könsfrågan i enkäter och liknande

Hej, jag går på tredje året på gymnasium och ska därför snart skriva mitt gymnasiearbete. I mitt gymnasiearbete ingår det att skicka en enkät till en del av eleverna på min skola. Eftersom jag eventuellt vill jämföra svaren mellan olika kön, måste jag såklart ha med frågan vilket kön personen är som svarar.

Därför skulle jag veta hur ni tycker det är bäst att frågan och svaren formuleras? Förra året gjorde jag en enkät i naturkunskapen, och skrev då "Vilket kön är du?" med svarsalternativen "Tjej", "Kille" och "Annat/vill inte svara". Jag fick då ett mejl någon dag senare från en person (som var MtF) som tyckte det var förolämpande svarsalternativ, för hon upplevde att om man inte var tjej eller kille så var man  bara något annat konstigt eller så skämdes man för att man inte tillhörde något av dom "vanliga" könen. Hon hade därför inte svarat på enkäten. Därför vill jag försöka undvika detta denna gång. För jag vill naturligtvis att alla kön ska kunna svara på enkäten (:

I enkäter jag själv har fått från andra elever har frågan ibland formulerats "Vad identifierar du dig som?" med alternativen "Hon", "Han", "Hen". Vore detta bättre? Jag kan även göra ett alternativ som är "Övrigt" och med en liten skrivruta, så att man om man vill kan definiera vilket kön man tillhör.

Hur skulle ni vilja att frågan ska formuleras i en enkät? (:
Jag är ju själv cis-kvinna och det gör att jag alltid har haft ett självklart alternativ på sånna här frågor, för kvinna eller tjej finns ju alltid som svar. Det gör såklart att jag har lite svårt att sätta mig in i hur det skulle kännas om mitt kön inte fanns med som svar, och jag hoppas att jag inte trampar på några tår när jag skriver den här tråden. Ni får gärna säga till om jag har formulerat mig fel eller missförstått något.


//Jessie

Annons:
Afturelding
2015-10-12 14:49
#1

Hon/han/hen är bra, eller kanske också kvinna/man/trans/annat, då får du ju verkligen med dig alla 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Wony
2015-10-12 14:49
#2

Jag som är Genderfluid skulle verkligen uppskatta ett "övrigt" med svarsfält eller "annat" med svarsfält. Personligen är jag nöjd för det mesta så länge det är fler alternativ än "han" och "hon". Eventuellt kan du ha ett "vill ej uppge" för jag vet att det finns de som helst inte skriver det.

Scorpio97
2015-10-12 15:05
#3

#1 Jo, jag skulle kunna ha med trans också. Men det känns som att det finns andra könsalternativ som också borde vara med också, exempelvis Genderfluid. Så då är jag lite orolig att jag kanske får kommenterar att om jag nu tog med trans, varför tog jag inte med *annat kön* också. Förstår du hur jag menar? 
Men det kanske bara är jag som tänker så?

#2 Ja, ett "Vill inte säga"-alternativ är en bra idé. Jag förstår att vissa kanske fortfarande är i processen att för sig själv definiera vilket kön dom tillhör, eller rent allmänt inte vill säga bara, så det ska jag ta med. 

Min lärare påpekade risken med oseriösa svar om man tar med en övrigt med svarsruta, men om det känns bättre för personer som har en könsidentitet som avviker från normen så är det såklart något jag tar med ändå.


//Jessie

Afturelding
2015-10-12 15:08
#4

#3 Fast trans är ju ett paraplybegrepp 🙂 En transperson kan lika gärna vara Bigender som MtF, t.ex. Det innefattar alla. Men det kan vara bra att ha ett "annat" också för folk som är icke-binära, eller helt enkelt inte vet (som jag).

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Scorpio97
2015-10-12 15:13
#5

#4 Aha, då hade jag missuppfattat. Jag har alltid trott att trans enbart är när man är MtF eller FtM. Men då skulle jag kunna ta med det också (: 

Men Kvinna, Man, Trans, Annat/Övrigt (ev med skrivruta) samt Vill inte uppge. Låter det bra?


//Jessie

Wony
2015-10-12 15:15
#6

#5 Jag tycker det låter jättebra! Då finns det flera alternativ som bör inkludera alla.

Annons:
Salish
2015-10-13 01:21
#7

En som är trans kan ju vara man eller kvinna, så ett alternativ kan ju då vara man, kvinna, annat (med en ruta de själv kan fylla i) och vill inte svara. Hon som var MtF hade väl lika gärna kunnat kryssa i tjej, eller?

[WiresInABox]
2015-10-13 07:11
#8

Håller med #7, många (obs; inte alla) som är trans är ju man eller kvinna också! Jag ser mig som både man och trans så då hade jag velat kryssa i båda alternativen.

Scorpio97
2015-10-13 10:20
#9

Ja, det har ni helt rätt i. Men uppenbarligen så kände hon sig av någon anledning inte trygg med att kryssa i kvinna, jag vet såklart inte varför.

Det går att göra så att man kan välja flera av alternativen, alltså kryssa i flera rutor.


//Jessie

monstermash
2015-10-14 15:23
#10

Kanske trodde personen att du menade att man behövde kryssa i biologiskt kön?

Scorpio97
2015-10-14 15:29
#11

Det går att göra "undertext" vid frågorna, alltså för att förtydliga frågan mer vilket jag gjorde i den enkäten. Jag kommer inte ihåg exakt hur jag formulerade mig, men jag skrev att jag inte menade biologiskt kön utan socialt kön/vad man identifierar sig som. Men det är klart att hon kan ha missat den texten eller att jag inte förklarade tillräckligt tydligt vad jag menade.


//Jessie

Wony
2015-10-14 15:33
#12

Bra att det går att skriva en förklarande text åtminstone. Det minskar ju risken för missförstånd, vilket jag tycker är bra. 🙂

Scorpio97
2015-10-14 15:40
#13

Ja, det är ett bra att det finns (:  

Hur tycker ni det ska formuleras förresten, om jag ska förtydliga frågan i undertexten? Jag vet att inom engelskan används "gender" och "sex", finns det motsvarande inom svenskan? Är socialt samt biologiskt kön det motsvarande, eller har jag missuppfattat det?

Eller blir det tillräckligt tydligt om frågan är "Vad identifierar du dig som?" (med svarsalternativen jag skrev i #5), så att "hjälptexten" inte behövs?


//Jessie

Annons:
Wony
2015-10-14 15:43
#14

Vi har helt enkelt inte lika bra ord som engelskans "gender" och "sex", vilket är synd. Jag själv vet inte om jag skulle gilla socialt vs biologiskt, men det är helt klart ett sätt att skriva som skulle kunna fungera. Å andra sidan är ju frågan "vad identifierar du dig som" ganska tydlig i sig.

monstermash
2015-10-16 11:59
#15

Det verkar som att du är tydlig nog redan, så kör på det du! :)

Upp till toppen
Annons: