Annons:
Etiketttrans
Läst 2201 ggr
WolfLady
2015-11-08 23:56

Finns det ett tredje fysiskt kön?

Jag fick ganska nyligen en väldigt intressant tanke. Att vara  en hbtq-person innebär delvis att gå mot normerna för vad som är ok. Jag gör det i form av min transidentitet. Det handlar om att jag inte känner mig bekväm i det binära könssystemet. Det finns olika sätt att vara Transsexuell på. Vissa nöjer sig med hormoner, andra vill genomgå olika operationer m.m. Det är helt ok om en transkvinna eller transmän vill behålla sitt fysiska kön som den föddes med. Min fundering är, hur blir det om en inte känner sig bekväm med att kalla sitt kön för vad den traditionellt sett kallas? Finns det ett tredje fysiskt kön? Om inte, hur kan vi få fram ett godkänt namn för det?  Hoppas jag inte var för otydlig…

Annons:
komigentammie
2015-11-09 01:03
#1

Antar du tänker på intersexuell//icke-binär/hen.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

monstermash
2015-11-09 13:29
#2

Min fundering är, hur blir det om en inte känner sig bekväm med att kalla sitt kön för vad den traditionellt sett kallas? 
Menar du om man föds i fel kön, eller att man inte gillar att kalla t.ex sitt underliv "snippa" som tydligen är inne just nu? 

Finns det ett tredje fysiskt kön? Om inte, hur kan vi få fram ett godkänt namn för det?  Hoppas jag inte var för otydlig…

Jag vet inte om jag förstår riktigt vad du menar, men kan du möjligtvis tänka på tvetydigt könsorgan? Det är en missbildning som gör att människan föds med två kön istället för ett, och är väldigt ovanligt.

WolfLady
2015-11-09 16:02
#3

#1 & #2

Det jag syftar på är könsorgan. Som det ser ut - och verkar just nu finns det bara namn för två olika genitalier. Om jag har könsorgan som ser ut som en snippa och inte vill kalla det för snippa, hur gör en då? Jag syftar inte på synonymer, utan av samma anledning till att icke-binära inte vill kalla sig man/kvinna, han/hon m.m, så kanske det finns de som tänker samma kring sina genitalier.

Salish
2015-11-09 16:33
#4

Tänker du på intersex? Det finns ju många olika varianter av det.

WolfLady
2015-11-09 17:10
#5

#4 Det är mycket möjligt att jag tänker på intersex. Har inte så bra koll på det så får läsa på lite. Jag vill eventuellt operera mig och just nu känner jag mig inte bekväm med att kalla mina genitalier för vad de normalt brukar kallas.

Salish
2015-11-09 19:43
#6

Ah men då tänker du nog inte på intersex förresten… Intersex är ju när en är född med könskromosomer/hormoner/genitalier som skiljer sig från normen. Annars kan du ju kalla dem för något helt annat.

Annons:
WolfLady
2015-11-09 20:00
#7

#6 Jag får helt enkelt försöka komma på något passande namn och under tiden använda något mer neutralt som "genitalier" bland annat 🙂

komigentammie
2015-11-10 04:19
#8

Förstår jag rätt om du inte vill kalla ex. din snopp för snopp / din fiffi för fiffi?
Får jag fråga hur det kommer sig? Varför vill du ha ett annat ord för vad du har mellan benen?

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

WolfLady
2015-11-10 17:30
#9

#8 Du har förstått rätt! Det är så att jag gärna vill operera mig och eftersom jag inte är nöjd med det jag har nu vill jag inte kalla det för det eller andra så därav anledningen till att jag gärna vill ha ännu ett alternativ. Även om jag opererat mig är det inte säkert att jag vill kalla fiffi för fiffi. Grovt sagt är jag inte nöjd med mina genitalier…Min fråga är, varför ska det inte kunna finnas annat än snopp och fiffi om det finns icke-binära?

komigentammie
2015-11-11 14:04
#10

Aha! Då hänger jag med bättre. Jag vet inget neutralt/icke-binärt ord för genitalier men intressant fråga indeed. Jag hoppas du finner svar!! Lycka till 😃

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

WolfLady
2015-11-12 22:23
#11

#10 Åh, vad bra att du förstår bättre 👍

WolfLady
2015-11-16 19:06
#12

Jag vill spinna vidare lite på den här tråden. Om det inte redan finns, borde det inte finnas neutrala/icke-binära ord för genitalier? Jag känner mig inte bekväm med att kalla mina genitalier för vad de normalt sett brukar kallas för. Jag är sugen på att operera mig, dock vet jag inte om jag fortfarande skulle vilja kalla dem för vad de är. Tycker att oavsett vad borde det finnas icke-binära ord för genitalier. Därför vore det kul om det började ploppla upp neutrala ord för ens könsorgan, eller vad säger ni? 🙂

Tjeja
2015-11-18 22:21
#13

Man kan ju kalla sitt könsorgan för just detta "könsorgan" eller "underliv" för de orden i sig säger ingenting om "vilken sort".   

Själv kan jag emellanåt kalla könsorgan för "kalaset" eller "festen" för det tycker jag är gulligt… man kan ju ha "hett i kalaset" när man är kåt liksom 😉.

Å andra sidan är jag personligen då inte så mycket för "runda ord" så jag använder i stort sätt aldrig ord som kuk och fitta etc då det bara låter hårt och känslokallt för mig. Då är lite kul och gulligt trevligare. Så vida jag inte är superhungrig på sex, men då andvänds sällan själva könsorden ändå för mig, utan är jag kåt så säger jag att "jag är hugrig och vill ha dig" eller "ta mig" eller vad som liksom.. eller om jag använder runda ord så blir just könet sällan benämnt ändå just i situationen utan snarare det man vill "jag vill ha sex", "jag vill knulla" liksom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
WolfLady
2015-11-22 10:58
#14

#13 Eftersom jag redan använder ordet "genitalier" funkar det inte för mig att använda "könsorgan" eller "underliv". Jag vill ha ännu ett konkret alternativ och inte synonymer. Personligen gillar jag en blandning. Oftast använder jag lite hårdare ord för jag gillar att vara smått provocerande. Sedan försöker jag anpassa språket beroende på situation.

Tjeja
2015-11-22 11:47
#15

Snoppa då kanske? en språkligt feminin version av det manliga könsorganet?

Eller Snipp den manliga böjningen på det feminina könsorganet.. vilket som känns bäst?

Eller "Kutta" om man gillar hårda ord? Kuk-fitta..

Fuk-= fitt-kuk…? 

*brainstormar förslag*

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

WolfLady
2015-11-22 14:58
#16

#15 Haha, vet inte riktigt vad som passar bäst…Med tiden kommer jag säkert komma på något passande. Jag är inte enbart ute efter förslag utan vill ta upp detta ämne till ytan för diskussion eftersom det känns som att det inte pratas om så mycket.

Tjeja
2015-11-22 16:29
#17

Ja det ämnet har väl så gott som aldrig tagits upp i media i alla fall vad jag vet.? Vore ju obekligen bra och rimmligt att ha ett könsord som blev allmänt vedertaget för ett tredje köns genitalier.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: