Annons:
Etikettdiskriminering
Läst 773 ggr
WolfLady
11/9/15, 8:27 PM

Sifointervju

För några veckor sedan blev jag intervjuad av en person från SIFO. Ämnena i sig var väldigt svåra och jag kände mig väldigt dum. Det fanns två saker jag reagerade väldigt starkt på - frågor kring min etniska bakgrund och hur Hen tog sig rätten till att definiera min könsidentitet.

Det började med att intervjuaren frågade om jag är man/kvinna och jag hinner inte ens svara då Hen försökte svara åt mig för personen tänkte fylla i att jag är en man vilket är galet! Efter intervjun började intervjuaren fråga var jag kom ifrån, att Hen blev paff för att jag, enligt denne, inte ser svensk ut och pratade väldigt bra svenska med tanke på att jag inte ser svensk ut. Tog dessutom för givet att jag är adopterad…Väldigt dåligt må jag säga!

Blev uppringd nyligen av en av deras kvalitetskontrollanter och jag berättade att det är olämpligt att få frågor kring ens etniska bakgrund och att det inte har något vikt för intervjun och att intervjuaren inte bör ta någons könsidentitet för givet. Jag sa att det bör finnas fler alternativ än man/kvinna. Kan säga att jag känner mig så stolt med tanke på min ärlighet kring detta för det är svårt när en inte befinner sig inom ramarna för normerna.  I mitt fall är skadan redan skedd för jag har redan blivit kränkt, däremot känns det bra att jag eventuellt kommer göra skillnad för andra icke-binära och rasifierade personer 🙂😊

Annons:
komigentammie
11/11/15, 2:05 PM
#1

Heja!!! 😃❤️

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

WolfLady
11/12/15, 10:23 PM
#2

Woho! 😃

Upp till toppen
Annons: