Hej, jag är 12 år, född men en feminin kropp och har känt mig som en tjej. Men det här året har jag varit jätteosäker, det känns alltid fel när en tant går förbi och säger: hej små flickor!! Eller när man måste välja tjej- eller killomklädningsrum, eller när det bara går att kryssa i kvinna eller man. Jag har köpt kläder från "killavdelningen" senaste tiden och försökt prova mig fram. Men jag är fortfarande osäker.
En period försökte jag intala mig själv att detta bara är fas som jag kommer över, att jag bara ogillar att man delar upp kvinnor och män (jag är feminist!!!). Men det går aldrig över!! Jag vet inte vilken könsidentitet jag har!!
Ibland vill jag vara tjej men ofta så vaknar jag upp på morgonen och undrar vem jag egentligen är. Det står tydligt att jag inte är kille, men jag vet inte om jag är queer, tjej eller icke binär. Jag är inte 100% på vad som är skillnaden på icke binär och queer.
Jag har försökt prova mig fram med kläder och utseende, jag vill klippa upp håret till kort hår men jag får inte för mina föräldrar, för att jag har så "fint och tjockt hår, det vore synd om vi klippte av allting". Jag säger er, ni vill INTE ha fint, tjockt hår, då är man tvungen att ha samma frisyr ända tills man bli 18!!
Det jobbigaste (för mig) är att vara osäker. Jag har varit osäker på min sexuella läggning innan. Jag kom fram till att jag är homosexuell, men nu kan jag inte vara säker där heller om jag inte vet min könsidentitet.
1. Vad finns det för könsidentiteter? De jag vet är queer, intergender och icke binär, men jag är inte 100% på vad alla betyder.
2. Vad ska man göra om man är osäker, ska man bara vänta tills man blir säker?
3. Vad tror ni att jag är? Ställ gärna frågor!