Annons:
Etikettallmänt
Läst 1790 ggr
Liv03
2016-05-01 17:33

Osäker på könsidentitet

Hej, jag är 12 år, född men en feminin kropp och har känt mig som en tjej. Men det här året har jag varit jätteosäker, det känns alltid fel när en tant går förbi och säger: hej små flickor!! Eller när man måste välja tjej- eller killomklädningsrum, eller när det bara går att kryssa i kvinna eller man. Jag har köpt kläder från "killavdelningen" senaste tiden och försökt prova mig fram. Men jag är fortfarande osäker. En period försökte jag intala mig själv att detta bara är fas som jag kommer över, att jag bara ogillar att man delar upp kvinnor och män (jag är feminist!!!). Men det går aldrig över!! Jag vet inte vilken könsidentitet jag har!! Ibland vill jag vara tjej men ofta så vaknar jag upp på morgonen och undrar vem jag egentligen är. Det står tydligt att jag inte är kille, men jag vet inte om jag är queer, tjej eller icke binär. Jag är inte 100% på vad som är skillnaden på icke binär och queer. Jag har försökt prova mig fram med kläder och utseende, jag vill klippa upp håret till kort hår men jag får inte för mina föräldrar, för att jag har så "fint och tjockt hår, det vore synd om vi klippte av allting". Jag säger er, ni vill INTE ha fint, tjockt hår, då är man tvungen att ha samma frisyr ända tills man bli 18!! Det jobbigaste (för mig) är att vara osäker. Jag har varit osäker på min sexuella läggning innan. Jag kom fram till att jag är homosexuell, men nu kan jag inte vara säker där heller om jag inte vet min könsidentitet. 1. Vad finns det för könsidentiteter? De jag vet är queer, intergender och icke binär, men jag är inte 100% på vad alla betyder. 2. Vad ska man göra om man är osäker, ska man bara vänta tills man blir säker? 3. Vad tror ni att jag är? Ställ gärna frågor!

Annons:
Yehet121
2016-05-02 09:48
#1

Sexuell läggning och könsidentitet hänger inte ihop alls, så du kan helt klart vara säker på din läggning och inte vara säker på din könsidentitet. 

Mitt tips om man är osäker är att söka så mycket information som möjligt, gå till någon och prata om din könsidentitet, t.ex RFSL om dom finns där du bor, annars är ungdomsmottagningen bra att gå till.

[AnimeV4]
2016-05-03 02:46
#2

Tillägg till de bra tipsen du fick av #1: Jag har "bytt" könsidentitet flera gånger och är osäker ändå. Ibland tar det tid tills man förstår själv. Jag är 20 och fortfarande förvirrad🙂

Loris M
2016-05-06 18:39
#3

Jag tycker inte att du nödvändigtvis måste definiera vem/vad du är redan nu. Du är fortfarande väldigt ung och det kanske kan vara bra att låta det växa fram. Läs på under tiden så hittar du de svaren du söker så småningom. På RFSL- s sida finns det väldigt bra och informativa begreppsordlistor som förklarar de begrepp du undrar över över. Kanske känner du igen dig i någon/några av dem.

http://www.rfsl.se/hbtq-fakta/hbtq/begreppsordlista/

http://www.transformering.se/vad-ar-trans/ordlista

teddyc0rn
2016-05-13 08:02
#4

Tycker alla här över kommit med en massa bra råd och saker du kan göra, kom bara ihåg att försöka involvera dina föräldrar till den gränsen du känner dig bekväm med. Önskar jag gjort det, så att de inte fått en kalldusch när jag kom ut.

Lycka till! 😃

https://morrharochmustasch.wordpress.com/

Liv03
2016-05-16 21:13
#5

Tack för alla tipsen!!! Kan man känna sig säkrare med tiden, ska jag bara läsa på och vänta tills allt faller på plats?? Jag bara undrar om jag kan vänta och se eller om jag borde veta nu.

[AnimeV4]
2016-05-16 21:28
#6

Ja, det tycker jag absolut att du ska göra! Om du har en person du är trygg med (kurator, förälder, kompis) kan det kännas bra att prata med dem om det också🙂

Annons:
teddyc0rn
2016-05-17 11:26
#7

Försök prata med andra personer som känner lika dant, kan hjälpa dig att sätta ord på saker som kanske inte tidigare gått att beskriva!

Har dock läst ditt inlägg igen nu och som #1 skrev kan i detta fallet könsidentitet och sexuell läggning hänga ihop, eller inte hänga ihop men typ. Vill du ha en "label" på din sexuella läggning kan det vara svårt om du inte känner dig säker i din könsidentitet. T ex identifierade jag mig som osäker istället för lesbisk när jag fortfarande var osäker på min könsidentitet.

Rörigt, men jag förstår hur TS menar med detta!

https://morrharochmustasch.wordpress.com/

Salish
2016-05-21 11:42
#8

Absolut, man kan känna sig säkrare med tiden! När jag var 12 hade jag ingen aning om vad alla de där begreppen ens betydde, eller att de ens fanns! Kom ihåg att du måste inte bestämma dig precis just nu, det är okej att vara osäker eller att inte veta! Mitt tips är att försöka prata med andra som känner likadant!

KentHjärta
2016-05-28 12:57
#9

Binära könsidentiteter är man och kvinna

Icke-binärt är alltså alla könsidentiteter som inte passar in som 100% man eller 100% kvinna. Ex på icke-binära könsidentiteter är genderfuid, demiboy, demigirl, Bigender, agender

Queer är ett sjukt brett begrepp. Det finns så sjukt många olika sätt att identifiera sig med begreppet. Men i grund och botten med queerteorin är att ifrågasätta våra könsroller och normer, varför vi har etiketter som gay, man, kvinna, vit, svart, bi osv

Man kan vara queer som i könsidentitet, man kan vara queer som i läggning, eller bara allmänt queer. Det är jätte olika från person till person hur man identifierar sig med begreppet

Hoppas jag kunde förklara lite lätt om begreppen du skrev om ^^

Liv03
2016-06-06 16:50
#10

Tack för alla råd och fakta!!!!! Jag har börjat titta på Amanda Chronicles på Youtube och kan reflektera till henne!!! Jag är en lite maskulin tjej, jag trivs bättre i killkläder än tjejkläder och jag ska klippa av mitt hår på lördag med min kompis i smyg när mina föräldrar är borta (min pappa har ju klagat på att jag busar för lite så nu får han vara tyst!!), så nu känns det jättebra!! Amanda har nämnt i en video där någon frågade om hon är tjej eller kille, hon svarade att hon är tjej men ibland när någon kallar henne för tjejen, flickan eller liknande så känner hon bara, "nej". Och jag är likadan!!! Jag vill bli sedd som en människa, en person, individ, inte som en tjej.

Upp till toppen
Annons: