Annons:
Etikettallmänt
Läst 631 ggr
pannkaksrullar
2016-05-14 09:56

Släkten är homofober, jag är bi

Ja, som rubriken lyder, jag är tjej och Bisexuell. Egentligen vet jag inte om jag kan kalla mig själv Bisexuell, då jag egentligen inte tänder lika mycket på tjejer som killar men jag är däremot kär i en tjej av samma kön. 

Iallafall så är det inte så populärt att gilla någon av samma kön i min släkt. Min farbror som jag älskar väldigt mycket har vid flera tillfällen uttryckt sig direkt hatiskt kring homosexualitet. Han sa en gång att om hans barn var homosexuella skulle han kasta ut dem för alltid, och han såg dessutom väldigt seriös ut. Han har lite problem med sig själv, så kanske kommer det därifrån men det spelar väl egentligen ingen roll. 

Min mormor uttrycker sig också ofta väldigt konstigt när homosexuella kommer på tal, detsamma gör min pappa. De skämtar ofta om det på ett ganska obehagligt sätt som får mig att känna mig väldigt obekväm. När jag själv sitter där med tankarna upptagna av en tjej, så känner jag hur fan ska jag någonsin kunna vara mig själv bland min släkt och familj? Jag älskar de alla väldigt mycket och jag vill verkligen inte att deras syn på mig ska ändras på ett negativt sätt, men om de får vet att jag är Bisexuell så kommer den att göra det. Många av dem kommer antagligen också säga att den är en "fas" och försöka trycka in det i hjärnan på mig. Min farbror kanske aldrig mer prata med mig. Min pappa kommer bli besviken. 

Till råga på allt vill jag alltid klä mig i killkläder och gärna ha kort hår. Min pappa tjatar alltid om klänningar och kjolar, så varje gång jag går in på herravdelningen känner jag bara hur han blir så otroligt besviken och konstig emot mig. Jag vill ju bara vara mig själv, men det verkar inte vara okej…😕

Annons:
Wony
2016-05-14 10:34
#1

Först av allt, så måste man inte tända lika mycket på killar och tjejer för att vara Bisexuell. Känner du att du är det, så är du det. Det kan bara du bestämma. 

Och jag känner igen delar av det du skriver, även om min släkt kanske är något mer accepterande. Jag är Genderfluid och vågar inte komma ut pga homo- och transfobiska åsikter i släkten. Vet inte riktigt vad man kan göra åt det, mer än att försöka tänka att det inte är en själv det är fel på, utan de som försöker förändra en till att vara någon man inte är som har problem.

pannkaksrullar
2016-05-14 18:16
#2

#1 Tack för svar! Vad bra, jag har varit lite förvirrad kring detta. Men då kan jag nog konstatera att jag är Bisexuell. :)  

Vad jobbigt! Jo, du har nog rätt. Det är väl bara att försöka ignorera dem. Men det är svårt, det är ju ändå ens släkt som man växt upp med.

Liv03
2016-05-16 21:40
#3

Jag vet inte riktigt hur du ska göra, men du kan ju försöka prata med de. Du kan försöka förklara situationen, att du är kär i en tjej, att du inte har "blivit" Bisexuell utan du "är", har alltid varit och kommer alltid att vara. Mitt tips är att de ska få fråga dig och säga vad de tycker om det, men låta dig prata, och de måste lyssna på dig. Jag vet inte exakt hur din släkt är men jag hoppas att de kan lyssna, ta till sig och acceptera. Hoppas att det går bra för dig!!!!

teddyc0rn
2016-05-17 11:22
#4

Vet inte hur det är i ditt fall, men i min familjs fall, gammal prästfamilj bestående av konservativa, var det mycket prat och lite handling. Det är hur obehagligt som helst jo tack jag vet, men det gäller att stå upp för både dig själv och andra hbtq+ människor. Brukar min pappa slänga ur sig en taskig kommentar får han en tillbaka.

Det går också att blanda in lagar och rättigheter, du har rätt att älska och ha sex med precis vem som helst förutsett att detta sker med samtycke. Dina föräldrar eller släktingar har ingen som helst påverkan på det och får enligt lag inte diskriminera dig pga detta.

Kom bara ihåg att du ska sätta din säkerhet framför något annat. Det finns hemska exempel på detta. Det kan vara värt att vänta tills du flyttar hemifrån och har det ekonomisk stabilt så att du har någonstans att ta vägen om det skulle vara så. Vet dock inte hur gammal du är, men detta är ju bara ett av många alternativ.

Hoppas det löser sig och du kan låta din regnbågsfärg lysa igenom 😃

https://morrharochmustasch.wordpress.com/

Upp till toppen
Annons: