Annons:
Etiketthbtq-i-media
Läst 1382 ggr
[AnimeV4]
2017-01-31 02:54

Socialstyrelsen ändrar sig om transpersoner

"Den transperson som i fortsättningen söker vård kommer inte att längre få sin könsidentitet klassad som en sjukdom, skriver Socialstyrelsen i ett pressmeddelande.

Bakgrunden är att Världshälsoorganisationen WHO i oktober förra året beslöt att uppdatera sina klassificeringar och bland annat ta bort klassificeringen av transsexualism från ett kapitel om psykiska sjukdomar. Nu väljer Socialstyrelsen att följa WHO:s exempel.

– Det är välkommet, men ingen överraskning, säger Frida Sandegård, ordförande för intresseorganisationen RFSL."

http://www.sydsvenskan.se/2017-01-27/socialstyrelsen-andrar-sig-om-transpersoner

Vad tycker ni om detta? Jag tycker att det låter bra, fastän det inte är något jag ens tänkt på eller följt.

Annons:
TatsuOni
2017-01-31 09:55
#1

Är inte trans själv men tycker att det var på tiden. Det har ju ingenting med sjukdom att göra.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[VCG1997]
2017-01-31 13:08
#2

Jag tycker att detta verkligen var på tiden. När man tänker på detta så är det sjukt att det har tagit så lång tid för dem att inse detta. Jag är glad över att transpersoner inte längre ska kallas sjuka. Ens könsidentitet är verkligen ingen sjukdom och att det ansetts så ända fram tills 2017 är skrämmande. Även om detta borde ändrats mycket tidigare(eller allra helst så skulle det aldrig blivit kallad en sjukdom från början), så är detta ett välkommet beslut.

TicTac
2017-03-08 07:25
#3

Måste erkänna att jag inte visste att det fortfarande var klassat som en sjukdom. Ganska galet faktiskt, att det tagit så lång tid.


You'll never walk alone

[AnimeV4]
2017-03-09 18:08
#4

#3 Jag håller med! Helt sjukt för att vara Sverige 2017! Jag är lite kluven i om det är något bra, då en känd FtM-Youtuber sa att det är bra att det är sjukdomsklassat så att man får vård (iallafall betald), om så önskas. Han bor dock i Kanada. Fast jag tror fortfarande att det räknas som en störning, så det kanske går på det i sådana fall. Rätta mig om jag har fel.

Herveaux
2017-03-09 19:25
#5

Jag tycker det är jättebra att transsexualism inte ses som en sjukdom eller störning, tycker även det är bra att könsdysfori klassas som en slags diagnos som vi kan få hjälp att lindra eller tom bli kvitt med hormoner och/eller kirurgi.
Tacksam för att vi inte behöver betala sådan vård ur egen ficka.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[AnimeV4]
2017-03-09 21:55
#6

#5 Aha, är det könsdysfor som gör så att vi blir skonade ifrån dyra kostnader? :O

Annons:
Herveaux
2017-03-09 22:34
#7

Nu är jag trött i hjärnan så här får andra mer klartänkta komma in och rätta, men som jag förstått det så får vi "diagnosen" könsdysfori, könsdysfori är i sin tur ett slags…symptom (i brist på bättre ord) av att vi är transsexuella och vissa av oss behöver vård för att lindra eller "bota" vår dysfori i form av hormoner/kirurgi osv.

Jag antar att för att könsdysfori är en accepterad diagnos så har vi rätt till gratis vård för att försöka göra den så lindrig som möjligt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Tjeja
2017-03-11 23:29
#8

Att inte titta på transsexualism som sjukdom är i sig positivt förstås. Men samtidigt skrämmer det lite när det tas ur WHO's diagnoskriterier. Det som är avsett för att minska diskriminering är jag rädd för att flera länder istället kommer att använda sig av för att spara pengar.

Dvs… risken finns att man resonerar som så att är det inte en sjukdom så har staten heller ingen skyldighet att hjälpa och bekosta sjukvård. Något många av dessa personer ändå behöver för att komma tillrätta med sina identitetsproblem, känslan av att blivit fångad i fel kropp.

Detta i sin tur kan leda till att bara de som har råd kommer kunna få den hjälpen medan de som inte är rika nog kommer förbli i sin redan utsatta situation och riskerar att faktiskt bli sjuka på riktigt i depressioner och självmord riskerar öka ytterligare i dessa grupper.

Därför är jag väldigt kluven till att WHO tagit transsexualism ur sitt diagnosregister. 

Svårt!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Herveaux
2017-03-12 10:44
#9

#8 Det är könsdysforin vi transpersoner vill/behöver vård för, inte för att vi är transsexuella.
Könsdysforin är själva "sjukdomen" som vården försöker lindra eller "bota" åt oss.
Efter utredningen får vi diagnosen könsdysfori (inte transsexualitet) vilken ger oss möjlighet att få gratis vård. 🙂

Från pappren jag fick innan utredningen började:
_"Vad är könsdysfori?
Vissa personer upplever ett obehag eller ett lidande till följd av att deras könsidentitet skiljer sig från det kön man tilldelades vid födseln.
Könsdysfori bukar beskrivas som ett tillstånd med en stark och bestående identifikation med ett annat kön och med en önskan att tillhöra ett annat kön eller en övertygelse att faktiskt tillhöra ett annat kön. Individen brukar ha en övertygelse om att kroppen är fel och ett önskemål om att korrigera sin kropp så att den stämmer med den inre upplevelsen.

Transsexuell betecknar en person som önskar eller har genomgått en social transition från man till kvinna eller från kvinna till man, vilket kan innebära en  kroppslig transition med hormonbehandling och könskorrigerande kirurgi."_

Transmannen Finn förklarar dom olika begreppen på ett bra sätt också (eng. tal):
https://www.youtube.com/watch?v=P3VtgbPkA2A

Summa summarum: Även om man är Transsexuell så behöver man inte vara i behov av vård, därför blir det lite snett om transsexualitet ses som en sjukdom då det är dysforin som är problemet som orsakar lidande.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Tjeja
2017-03-12 15:08
#10

#9 Vad jättebra förklarat! 🌺👍 

Hoppas de bevarar detta resonemang också så behöver vi inte oroa oss! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Herveaux
2017-03-12 15:15
#11

#10 🙂Det hoppas jag också!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: