Annons:
Etikettallmänt
Läst 1587 ggr
[krasnajaluna]
2017-02-22 22:51

Läggning - medfött eller ej?

Har sett denna fråga en del på andra ställen. Något som jag tycker är märkligt är att i princip alla bestämt säger, utan några bevis (som inte finns), att den sexuella läggningen är medfödd. Alltså, hur kan man vara så säker på att det gäller alla? Vissa kanske ändrar sig eller något. Konstigt när människor som annars ska vara så öppensinnade är så otroligt bestämda i just denna fråga, liksom ''det är medfött, inget snack om saken.''

Annons:
Tjeja
2017-02-22 23:07
#1

Jag håller med dig TS. Jag är inte heller så övertygad om att alla är födda med en bestämd läggning! Jag tror visserligen att de flesta faktiskt är det. Men kanske en tredjedel av befolkningen eller fler t o m är inte så rigidt bestämda i sin läggning från början utan kan säkerligen vandra lite fram och tillbaka på en skala under livets gång.

Jag tänker att det vore ju lika konstigt som om alla människor bara blev kära en gång i livet och sedan aldrig mer igen… Så bygger ju många kulturer på att man "ska" fungera.. men verkligheten är ju någon helt annat. De flesta upplever förälskelse mer än 1 gång under sitt liv (oavsett om det är besvarat eller inte så har känslan upplevts av de flesta människor).

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Herveaux
2017-02-22 23:12
#2

Jag tror att läggningen är medfödd, just för att attraktion står utanför vår egen kontroll, vi väljer inte vem vi blir attraherade av eller inte, jag tror inte man får en viss läggning pga yttre påverkan (uppfostran, miljö osv.).
Sen så krånglar vi människor till allting med en massa etiketter, normer och regler.

Om Person X bara har attraherats av tex kvinnor i hela sitt 50-åriga liv och sen blir upp över öronen förälskad i en man, har då Person X "ändrat" sin sexuella läggning eller har den alltid varit vad den är fast Person X inte har träffat en av dom få män som är "rätt" för just Hen?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Tjeja
2017-02-22 23:38
#3

#2 Jag tänker att ha något "medfött" och att man själv inte medvetet kan styra över sina känslor dvs att "attraktionen är utanför vår egen kontroll" är helt olika saker och den ena är inte alls avhängig den andra.

Det finns väldigt mycket i livet som är utanför ens egen kontroll men som inte alls är medfött för det utan förändrar sig över tid.

Den naturliga hårfärg är ett enkelt typexempel. Jag tror därför att det har med personlighet och plats i livet att göra för många. Endel föds med sitt svarta hår och det ändrar sig aldrig. Andra föds blonda, blir mörka och sedan dör grå. etc etc.

Känslor följer sällan logik och är ofta utanför vår egen kontroll, men de är allt som oftast också föränderliga. Inget i livet är konstant annat än förändring.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Herveaux
2017-02-23 00:03
#4

#3 Bara för att något är medfött så betyder inte det att det är statiskt och oföränderligt.
Jag tror många stirrar sig blinda på etiketterna också.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Tjeja
2017-02-23 19:57
#5

#4 Exakt! (främst i första men även i andra påståendet) 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Herveaux
2017-02-23 20:57
#6

#5 Vad jag menar är att man inte aktivt väljer en läggning eller vem man attraheras av. Jag tror heller inte att man "blir" eller formas till en viss läggning genom uppväxt, miljö osv.

Eftersom det inte kommer av yttre påverkan, och man inte väljer det själv, så anser jag att man är född med sin läggning, man är "programmerad" att attraheras av vissa saker, kodat i generna.

Precis som att ens hårfärg förändras under livets gång så kan det skilja lite/mycket i vad man attraheras av som 20-, 40- och 60-åring. 
För vissa förändras sexualiteten mer eller mindre ingenting under årens lopp, och för andra så kan den röra sig över hela spektrumet, men jag tror det fortfarande ligger i generna vad man attraheras av i vilken del av livet.

Här tror jag sociala och religiösa regler spelar in mycket också för hur människor upplever och lever ut sin sexualitet i olika delar av livet.

Man väljer inte sin läggning men man kan välja etiketten.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
TatsuOni
2017-02-26 12:27
#7

Jag tror som #2 men säger inte att jag absolut har rätt (menar inte att någon annan säger det heller).

Vad gäller mig själv så är jag säker på att jag är född med min läggning.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Babydino
2017-03-05 03:01
#8

Jag tänker att det delvis är medfött. 
Ett barn föds med en penis eller en vagina och detta avgör vilket kön barnet har. Man eller kvinna. 

Jag brukar alltid benämna detta det fysiologiska könet. Men det finns tydligen  (innehar tyvärr inte källor på det atm) ett kön i hjärnan också. Ett fysiologiskt kön där med. Som utvecklas innan/efter "det mellan benen" (som sagt, källan tog semester). 

Så jag tror att man kan ha sin sexuella läggning medfödd på så sätt. Att man exempelvis är i fel kropp eller att man vill tycka om "det motsatta" könet… 

Men sedan tror jag också att det är samhället som sätter pinnar i hjulen. Och formar individerna. Säger vad som är rätt och vad som är fel. Och människor simmar med strömmen. 

Är rätt övertygad om att man hade kunnat få folk att tycka om samma kön om man lärde och levde som om det var det enda rätta. 

Helt ärligt så tror jag att vi är nollställda när vi föds egentligen. Och sedan lär vi oss vad som är" rätt". Och är det inte "rätt" så känns det "fel" då det bryter mot normerna.  Om det inte fanns några regler eller normer hade vi helt enkelt älskat den vi kände för. 

Men jag förnekar inte att vi har en fortplantningsdrift. 
Men jag menar att det inte är det som ska definiera vad som är rätt/fel. 

Vi är komplexa varelser. 
Det är omöjligt att vi var menade att leva ett sådant svartvitt och monotont liv. 

Jo… om man ska lägga ägg och ruva på det tills en liten unge poppar ut eller om man faktiskt föredrar "det andra" könet. 

Annars… whatever. 

Det betyder inget.  Really.
Och det är riktigt synd om de som är butthurt och inte har något bättre att göra än att snea på folk som är the children of the unicorn poop. 🌈 ❤️
(De är betong block)

TicTac
2017-03-08 07:17
#9

Jag hörde en sociolog säga att vi alla föds bisexuella och därifrån formas vi sen. Men sen tror jag, medfött eller ej, att vissa helt enkelt har tendenser att gå åt ena eller andra hållet.  Miljöfaktorer är så starka att de för det mesta lika gärna kunde vara medfödda och genetiska för den delen.

Men jag har också hört att det är en neurologisk förändring som sker i fosterstadiet.

Andra säger att det är psykologiskt och frånvaro av en pappa är det värsta för oss killar… Jag är väl undantaget från den regeln då, som har en pappa som varit väldigt närvarande hela min uppväxt.

Det finns så många teorier… Men vad spelar det för roll? Är tanken att bota oss för att vi är fel?  🤔


You'll never walk alone

Tjeja
2017-03-08 17:41
#10

#9 "Är tanken att bota oss för att vi är fel?"  Eller hur?!

Måste man ens ha en förklaring till varför folk känner och attraheras av för kön och personer?  Är det fel att älska och attraheras av andra människor liksom?

Visst att leta förklaringar till varför folk är som de är när det kommer till tex våldsbenägenhet eller riskbenägenhet (utsätter sig själv och/eller andra för skador) Ja då kan en förklaring vara till hjälp för att hitta en lösning.

Men man behöver ingen lösning från vilket/vilka kön man attraheras av liksom!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Herveaux
2017-03-09 08:03
#11

Jag tror inte (nutida) forskning om sexuell läggning handlar om att man vill hitta en "lösning" på ett "problem", utan mest av ren nyfikenhet. Människor är vetgiriga varelser som vill veta varför saker är som det är.

Några fördelar jag kan se med forskning i ämnet är att sticka hål på fördomar,
tex att ett barn måste uppfostras på ett visst sätt för att inte bli gay osv.
Eller att folk fördömer en för att man "valt" fel läggning.

Kan man då trycka upp en bunt olika studier i ansiktet på dom så kanske dom kan få sig en tankeställare. Förhoppningsvis.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Babydino
2017-03-10 23:55
#12

Detta är den bästa tråden på internet.

Tjeja
2017-03-11 22:53
#13

#11

Det är ju skillnad på vad som är och hur det borde vara. 

I #10 ifrågasätter jag hur det är med hur jag tänker att det borde vara.

Inget i det talar emot att forska för att ändra attityder. Utan attitydändring i samhället lär vi aldrig komma fram till att konstruktiv kärlek är något positivt oavsett vilket kön man själv har/inte har eller attraheras av.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Herveaux
2017-03-11 22:59
#14

#13 Mitt inlägg #11 var inte en respons till ditt svar eller så, utan bara min åsikt om forskning på ämnet när #9 tog upp det.
Har inte påstått att något i ditt svar talar emot att forska för att ändra attityder.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Tjeja
2017-03-11 23:41
#15

#14 ok! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

älvornas dal
2017-03-18 17:47
#16

Jag tror att det är olika och att det t.o.m. kan ändras. Jag var över 30 när jag blev förälskad i en kvinna. Fram till dess trodde jag att jag var hetero och aldrig kände minsta lilla attraktion för kvinnor eller tänkte på dem på det viset. vet inte vad skulle vara medfött här.

Zepp
2017-05-29 23:09
#17

Jag tror som så att det delvis är medfött, dvs vi är parbildande djur vad jag begriper.

Och vi tenderar att hålla fast vid vårt parförhållande rätt länge till skillnad mot mer promiskiösa djurarter där avkommans mångfald är viktigare?

Dvs vår avkomma är hjälplös upp till att de avlagt univeristetsexamen iallafall?

Menna, det är väl ett rätt dåligt exempel per se, men det genetiska perspektivet hur som helst.

Se så kommer säkert miljön in oxå.. man behöver lixom inte ens få barn för hysa kärlek/åtrå till någon annan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ambrosia
2017-08-25 23:19
#18

Det är lite farligt att alla tror det är medfött. Då kanske det forskas fram vad det är som gör att vi blir tex homosexuella. Då kanske föräldrar tar bort barn som läkarna säger har en homogen tex.

tarantass
2017-08-25 23:53
#19

#18: ja. Generna för trångsynthet, för att inte låta folk vara vad de är, för att kräva att alla ska vara likadana, för att tro att vi kan förbättra sånt vi inte begriper och för att inte begripa att en sak kan ha flera orsaker behöver upptäckas först så att man kan välja bort dem istället. 😉

Förlåt, kunde inte låta bli. Är bara trött på de brister jag räknade upp. Håller med dig om risken. Vi ser det ju i hur flickebarn väljs bort i Kina och Indien och i somligas inställning till autism – bland annat.

Och på andra sidan finns förstås de som hävdar att om det inte är medfött är det en sjukdom, och så vidare. Diken på båda sidor om vägen.

Hur få en mänsklighet som är nästan oförmögen att hålla två tankar i huvudet samtidigt att förstå att sånt här säkert är en komplicerad mosaik av medfött och förvärvat, som kan se olika ut för varje person (eller undergrupp av personer, och även om man ska akta sig för att underskatta den del som faktiskt tycks vara medfödd), som är okej hos varje person, och att samma sak gäller även för heterosexuell cis-läggning: att man även om den, om man ville, skulle kunna käbbla om medfött och förvärvat och vad ska vi göra för att hjälpa dem som inte är födda så? (Barn kan man ju skaffa ändå.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
2017-08-28 21:40
#20

#18

Um.. prexis.. och vi i Sverige skall inte yvas oss jättemycket.. iomed att vi en gång var världsledande vad gäller "forskning" angående socialt utanförskap.. främst då när det gällde "raslära".

Dvs när väl en viss AH anammade större delen av vår sk "forskning" och omsatte det till politik så föll i princip hela den grejen!

Dvs utgångspunkten var litta.. nu när vi har skapat det perfekta demokratiska samhället så borde alla vara del av det, friska sunda och välmående!

Och de som fortfarande befinner sig på samhällets botten är det med andra ord fel på.. av ena eller andra skälet.. då det begav sig på grund av "rasmässiga" skäl, senare så har vi varit världsledande på genetiska orsaker till alkoholism/social utslagning!

Dvs utgångspunkten är att det knappast är något fel på samhällsbygget.. utan på individerna som inte kan dra nytta utav alla fördelarna det innebär.

Och här kommer då en brasklapp.. jag tycker per se inte att det är något större fel på själja samhällsbygget.. och självklart är det något fel när man som individ inte kan inlämma sig som en fullgod medborgare däri.. men alla har lixom inte alltid samma förutsättningar!

Och då har jag inte ens nämnt alla nymodiga bokstavskombinationer.. som ioförsej är försvårande omständigheter.. för att inte tala om olika psykiska diagnoser.

Iallafall.. lång utläggning om ditten o datten.. men, om någon person känner åtrå/kärlek till en annan person av samma kön.. så är det knappast något som helst samhälleligt problem.. så länge åtrån/kärleken är äkta.. och då är det då i så fall ett betydligt större problem utifall åtrån/kärleken inte är äkta?

Ett nytt uppslag för forskningen i så fall!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[memoirsofaclone]
2017-09-02 02:25
#21

Hade nästan glömt den här tråden, var  jag som startade den med min gamla användare. 

#18 Ja det är ju en risk, om det nu skulle vara så. Sexualiteten i sig verkar ju finnas bland det flesta, frågan är då vart den sitter, så att säga. Är det genetiskt? Har läst någonstans att människor föds med en sexualitet, frågan är om det stämmer (hur är det med asexuella t ex) samt om det i sånna fall bara handlar om sexualiteten i sig eller om det är så avancerat att man har läggningen i sig från början. Så många frågor, som nog aldrig kommer få ett riktigt svar (kanske). Tycker som sagt att det är konstigt hur vissa nästan tar illa upp om man påstår att det faktiskt kan vara så att den sexuella läggningen inte är medfödd. Just de kanske har känt så men det betyder ju inte att det behöver vara så för alla.

tarantass
2017-09-02 15:12
#22

#21

Jag tror också det kan vara på flera sätt, som sagt. Även om man ska akta sig för att utan särskilda skäl kalla en flytande och flexibel läggning för "obestämd" eller liknande bara för att den som har den kanske ser ut att "vandra fram och tillbaka" – eller till och med faktiskt är osäker, men kanske bara för att det (utanför garderoben) finns så ont om förebilder för en sådan läggning. En flytande och flexibel läggning kan ju i sig vara lika bestämd som någonsin en fast homo- eller heteroläggning.

(Bara så det blir sagt.)

Men jag tycker inte det är det minsta konstigt att "vissa nästan tar illa upp om man påstår att det faktiskt kan vara så att den sexuella läggningen inte är medfödd".

Så in i h-e som folk har fått kämpa – och så mycket som folk har fått offra – för att bli accepterade som de är. Och fortfarande får, även i Sverige. Och så mycket som just "det är inte medfött" har slängts mot dem – och då alltid underförstått "du behöver botas, för din egen skull, som alla andra sjuka". Ofta även underförstått "… innan smittan sprider sig ännu mer".

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

TicTac
2017-09-10 18:33
#23

Senaste jag hörde på ämnet var dåliga spermier… De är å andra sidan orsak till mycket konstigheter så varför inte. 😃


You'll never walk alone

Upp till toppen
Annons: