Annons:
Etikettfunderingar-hbtq-status
Läst 1577 ggr
love-child
2017-02-22 23:09

Har min fyraåring fel kön?

Har en liten kille som jag älskar över allt i världen. Nu till frågan. Hur tidigt märker man om man är född i fel "kön"? Har tvbå pojkar med ett år i mellan men skillnaden på dom är enorm! Min 4 åring vill ha klänningar, vill bli prinsessa alternativt häxa (hahaha) när han blir stor. Han vill ha smink och önskar sig tjejsaker på jul å födelsedagar. Han kan vara ganska tuff oxå men det kan ju även tjejer vara. Bara en liten fråga. Kommer ju att älska honom oavsett vem hur han blir. Någon som vet hur tidigt man liksom vet, om ni förstår min fråga.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Annons:
[Vårnatt]
2017-02-22 23:15
#1

Bara för att man tycker om tjejsaker behöver det väl inte betyda att man inte vill vara en kille?

Tjeja
2017-02-22 23:17
#2

Det vet nog bara ditt barn själv hur just Hen känner. Du får väl vara varsam och se hur Hen vill vara. Kanske inte känner sig som vare sig det ena eller det andra utan en blandning utav båda?.. det visar sig nog med tiden.

Det är bara vi vuxna som hakar upp oss i våra egna huvuden att vi liksom vill "veta" vad och hur något skall bli. Vi har svårt med tålamod och vill ha svar direkt istället för att bara låta saken vara som den är och utveckla sig själv. (oavsett vad det gäller tänker jag.. så är vi lite så som människor) 

Prova att fråga dig själv varför du "behöver veta och när".. Kanske det är något du faktiskt behöver svar på av någon anledning.. eller så är det bara vår egna typiska bekvämlighet att vi som människor vill dela in allting i "fack" som spökar med dig i ditt eget huvud och känslor fast det egentligen är oväsentligt så att säga. ? 🙂 

Jag tänker att om du märker att ditt barn börjar må dåligt på grund av sitt "fel kön" så är det dags att göra något. Men så länge Hen mår bra behöver du kanske inte veta mer heller.

Förstår att du oroar dig ifall ditt barn känner att det har fel kön och vill hjälpa så tidigt som möjligt då. Men å andra sidan är en 4 åring kanske ännu lite för ung för att göra så mycket än ändå? Deras kroppar har fullt upp med att bli människor ännu, och inte varken det ena eller andra könet än..

Så frågan är kanske, är det viktigt att veta nu? eller kan det vänta tills barnet kommit lite närmare puberteten? Mycket hinner ju hända innan dess tänker jag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2017-02-22 23:26
#3

kompletterat inlägget ovan

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Herveaux
2017-02-22 23:27
#4

Jag var på mitt första besök i min egen könsutredning i måndags och där pratade vi då (givetvis) om när och hur jag kom fram till hur jag ser på min egen könsidentitet.
För min egen del så kom dom första tydliga tecknen på att någonting var fel i puberteten och läkaren bekräftade att det är det allra vanligaste.
Det är - enligt honom - rätt så ovanligt att man vet redan som barn.
(ingen exakt ålder nämndes dock.)

Vill ditt barn vara prinsessa och pyssla med smink så låt honom göra det. 🙂
Det behöver inte betyda mer än att det är vad han är intresserad av och tycker är roligt just nu.

Min bästa kompis storebror vägrade gå till dagis om han inte fick ha klänning när han var i samma ålder. Han ville bli en stor röd ros när han blev stor.
Åren har gått och idag är han en hetero, gift, tvåbarnsfar…och civilingenjör.  

Låt ditt barn vara vad han vill, förstår att du vill väl, men jag lovar, om någonting är fel så kommer ni komma underfund med det. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Tjeja
2017-02-22 23:42
#5

#4  "Han ville bli en stor röd ros när han blev stor. "😃  Hi hha ha ha… helt underbart!

När jag var 3 år var min högsta önskan att bli 4 och få vara i de stora barnens lekrum på dagis! (de hade ju roligare klättergrejor)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Herveaux
2017-02-22 23:49
#6

#5 Japp. Ungar är riktiga visionärer! 😃


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Aleya
2017-02-23 00:07
#7

Efter att ha sett många dokumentärer så skulle jag säga att känna att nått är fel kan börja så tidigt som när barn kan börja uttrycka sig på något slags vis. Minns ett tvillingpar, där ena kände sig som pojke och verkligen hatade sin tvilling för att hon var det han inte ville vara. Och dessa var unga barn. Och det visades redan ca vid kanske 2 eller 3 års ålder. Och nu var dom väl ca 5 eller 6 år. Och det var verkligen bråk mellan tvillingarna. Så ja man kan helt klart känna så ung att man känns att nått är fel.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

love-child
2017-02-23 12:37
#8

Ja visst är barn härliga. Anledningen till att jag frågar är inte att jag har bråttom att veta. Han får ta på sig vad han vill, sminka sig när han vill mm. Anledningen till att jag undrar är väl mer nyfikenhet och lite orolig att jag ska göra fel. Naturligtvis är det mer saker som liksom sticker ut, inte bara att han vill ha smink och bli prinsessa. Har fem barn varav en dotter. Känner liksom inte igen hans ideer och tankar. Min väninna har sju barn 5 pojkar och ingen av dom är särskilt intresserade av prinsessor och smink mm. Säkert bara jag som är hönsmmamma. Vill bara att han ska känna sig trygg i sig själv.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

spacebirds
2017-02-23 16:58
#9

det bästa och viktigaste du kan göra i nuläget, tycker jag, är bara att supporta och låta ditt barn göra och tycka om det han tycker om (och det låter det som att du gör!! mer sånt!), och inte lägga så stor vikt på kön och könsidentitet. de tankarna kommer att komma och antagligen kommer barnet i fråga om några år själv kunna uttala sin identitet, men tills dess är det onödigt att lägga värderingar och press på att definiera sig! Ju längre barn får vara barn utan press av könsroller och normer desto bättre, skulle jag säga! :)

love-child
2017-02-23 17:42
#10

Tack för alla svar.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

TicTac
2017-03-08 07:21
#11

Jag gillade också flicksaker när jag var liten, men det gick över. Förstod på min pappa att det kanske inte var okej. 😐

Varför var han egentligen förvånad över att jag var gay när jag väl kom ut?? 😃


You'll never walk alone

love-child
2017-03-09 01:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Ha ha ha, Nä det kan man undra. 😉 Han e så fin som han är och jag är inte orolig för honom. Han kan bli gay, trans, vad han vill. Han kommer å vara min underbara lilla unge ändå. Allt jag kan göra är väl att försöka stötta under hans resa i livet. Kanske blir  han precis som sina andra bröder. Han springer omkring här i sin fina klänning hela dagarna å ibland med sin bröstsköld på och pirathatt. hahaha, Underbara unge ❤️

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Aleya
2017-03-09 05:26
#13

#12 så fin unge, man blir så glad ☺. Men ett tips är att inte lägga ut bilder rakt av på sitt barn på internet. Och särskilt om dom är yngre. Man saker försvinner ju inte från internet tyvärr och särskilt inte bilder. Ett tips från mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
love-child
2017-03-09 20:46
#14

Ganska oskyldig bild som tur är. Skulle däremot aldrig lägga ut en bild där något av mina barn inte har kläder. Tror inte att någon har användning av den här bilden. Men tack för tipset.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

TicTac
2017-03-10 07:55
#15

En Ninjaprinsessa! 👍

Bildkälla: https://www.facebook.com/mygayday/


You'll never walk alone

love-child
2017-03-10 14:31
#16

Hahahaha, underbara ungar. Skönt att det finns andra föräldrar som låter sina barn få vara dom de är

Wish i was a little bit stronger Förlägen

ViktoriaTomaszewski
2017-04-06 17:22
#17

Min lillebror gick alltid runt i mina gamla prinsessklänningar och målade naglarna. Nu idag spelar han GTA och är som en typiskt tonårspojke.

Upp till toppen
Annons: