Annons:
Etiketttrans
Läst 1700 ggr
Skogsmongot
2017-03-03 21:17

FtM utredning och hjälp

Hej, jag behöver hjälp och stöd… 

Jag är FtM och väntar på utredning i Alingsås. Min psykolog på ungdomsmottagningen skickade remiss i oktober 2016. Jag fick ett brev från Alingsås rätt omgående om att de mottagit remissen och att de i nuläget inte kan hålla vårdgarantin på 3 månader. Idag 3 mars 2017  så har jag väntat i ungefär 5 månader och inte hört något mer från dom, vilket gör att jag psykiskt håller på att gå under. 

Min psykolog påstår att hon inget kan göra för att skynda på processen och jag undrar om detta stämmer? Spelar det ingen roll att jag håller på att drunkna i ångest, dysfori och depression trots medicinering? Spelar det ingen roll att jag även har fysiska problem med mina bröst? 

Då jag mår som jag mår så känner jag att jag inte kan tänka klart/logiskt och vill ha lite tips med att komma ut och leva autentiskt. Jag har berättat för min arbetsgivare, mina kollegor, vänner och familj att jag är trans, väntar på utredning och mår dåligt. Så de viktiga personerna i mitt liv vet detta och alla har varit förstående och stöttande ❤️ 

Då jag i efterhand har kommit fram till ett namn jag vill ha så behöver jag introducera det för alla typ nu. Jag har inga problem med mitt nuvarande namn men vill fortfarande att mitt nya namn ska tas emot seriöst. Min plan är att bara berätta för de personer som jag redan kommit ut för, och sen efter att alla vi har vant oss vid det så ändrar jag det också på mina sociala medier så att bekanta och släkten får veta (de flesta helt omedvetna om min status). Jag bryr/oroar mig inte så mycket för deras reaktioner men vill att det ska mottas på ett bra sätt.

Hur skulle ni ha gjort här? Det känns som om jag måste kommentera namnbytet på något sätt, men hur??

Annons:
[AnimeV4]
2017-03-03 21:37
#1

Ring kliniken och berätta hur förjävligt du mår. Jag har börjat utreda mig på en annan klinik och de har väldigt fullt, men säger att om det blir värre kan man ringa och berätta det så kanske de kan omprioritera. Saker du kan göra för att få bevis (som tyvärr ofta behövs) på ditt mående är att gå till ungdomsmottagning, vårdcentral och psykiatri för att få in det i journalen.

Jag själv fick vänta 1 år innan jag ens fick remiss och därefter 1 år för att komma till första mötet..

Mitt namnbyte var jättesmidigt. Lärarna var jättebra på att hjälpa till med ny introduktion och stödet var stort🙂

Herveaux
2017-03-03 21:40
#2

Vad gäller väntan på vård så är köerna galet långa.
När teamet i Uppsala fick min remiss (slutet av okt -16) så meddelade dom att jag troligen skulle få tid om ca 6 mån, jag hade tur och var på mitt första besök efter 4 månader (slutet av feb -17).
Grät av glädje när jag fick kallelsen.

Så tyvärr finns det inte mycket mer att göra än att vänta eftersom köerna knappast är kortare hos utredningsteam längre ifrån dig.
Välkommen till den svenska sjuk/psykvården… 😕

Om du inte vill berätta att du är trans som en direkt kommentar till namnbytet så kan du ju vara lite småkryptisk och börja med att säga att det är ett namn du trivs bättre med eller som passar dig bättre. 

Den där biten är klurig, alla i min närhet vet, men det är svårare med personer man inte träffar så ofta…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Ftmsverige
2017-03-04 12:41
#3

Tyvärr så ser den svenska sjukvården ut såhär och man måste typ vara "frisk" för att få vara sjuk… Jag gjorde min utredning i Uppsala och så fort de mottagit remissen så började jag att ringa. De kunde inte ge mig en tid direkt, men jag gav mig inte och ringde med jämna mellanrum tills dess att jag fick en tid. Efter det första mötet så fortsatte jag att ringa för att skynda på processen. Även fastän det inte borde gå till så, så tror jag att det hjälpte mig att få en snabbare tid. Så jag rekommenderar dig att inte ge upp utan att ligga på tills att du får hjälp! Vad det gäller namnet så beroende på vilken typ av relation du har till de i din närhet så tycker jag att du kan lägga fram det på liknande vis som du skrev här. Att du talar om att det här är mitt nya namn, att du hoppas de ska respektera det och försöka kalla dig vid rätt namn. Lycka till med allt! 😊

Skogsmongot
2017-03-14 19:06
#4

Tack för svar ❤ Har haft lite mer ork nu i dagarna så har pratat med psykolog, vårdcentral och ungdomsmottagning. Har kännt efter lite och tror att jag väntar på namnbyte en stund till. Så framöver ska jag sätta in spiral så att jag slipper mens och förhoppningsvis mår lite bättre utan pms. Sen ska jag försöka få till nåt tillfällig ångestdämpande från läkare. Tyvärr verkar dom inte vilja ge mig så mkt mer än det jag har, då alternativen som finns kvar att prova är beroendeframkallande…. 👎 Och sist men inte minst ska jag prova att ha kontakt med kurator istället för psykolog, då hon är mer lättillgänglig och kanske mer passande. Men det värsta nu är att jag vet hur länge till jag måste vänta på utredning… Jag ska tydligen få vänta tills AUGUSTI. 10 jävla månaders väntetid! Det finns inte på kartan för mig. Jag kommer inte att överleva sommaren. Jag vet inte hur fan jag ska kunna göra det. Jag har sen tidiga tonåren alltid varit superobekväm på somrarna. Förra sommaren klarade jag knappt av. Finns det något alternativ för att få till en mastektomi?? Jag ska försöka skicka iväg lite mejl till Alingsås. Grejen är den att jag inte orkar göra någonting när jag mår såhär kasst, spec. inte ringa jobbiga samtal. Men psykologen harju också redan vart på och tryckt på att jag mår kasst som fan pga väntan, och de sa att köordningen är orubblig. Det spelar ingen roll vem man är eller hur mkt man lider.

Herveaux
2017-03-14 19:13
#5

En klen tröst men när jag fick min remissbekräftelse från Affektiva i Uppsala så var min väntetid 6 mån, men jag fick min första tid efter 4 mån, så det KAN gå fortare.

Edit: Oh, såg nu att jag skrev det i mitt förra inlägg. Så går det när man har minne som en guldfisk…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Ftmsverige
2017-03-27 18:55
#6

Tyvärr så går det inte att få mastektomi på annat vis än genom en remiss, åtminstone inte genom den allmänna sjukvården som är betald. Det enda alternativet till det är privat plastikoperation vilket kostar skjortan ..

Annons:
Upp till toppen
Annons: