Annons:
Etiketttrans
Läst 917 ggr
Adrian7
2017-07-03 17:57

Utredning utan föräldrars godkännande?

Hej, lite bakgrund: jag är en transkille på snart 17 år och jag har en del frågor. Jag har vetat att jag är trans sedan jag var 14 och jag kom ut till några vänner när jag var 15 och mina väldigt inte-stöttande föräldrar när jag var 16. Mina systrar (som är vuxna och som jag kan flytta in hos om jag skulle bli utkastad) stöttar mig dock. Min fråga är om man kan ställa sig i kö för en könsutredning när man är under 18 utan sina föräldrars godkännande? Jag undrar också om man kan få en remiss genom BUP och hur i så fall, vad ska man säga? (Jag har ingen erfarenhet av dem heller). En annan, mer personlig, fråga är vad ska jag göra när jag berättar för mina föräldrar att jag vill köpa en binder och ha den i skolan och de säger nej och hur ska jag förklara att jag vill gå vid namnet Adrian och han-pronomen i skolan? (Det finns ingen chans alls att de kommer stötta de här besluten, speciellt inte eftersom att jag är under 18. De är sjukt religiösa och min mamma är deprimerad vilket gör att hon blir typ självmordsbenägen varje gång jag nämner något relaterat till att jag är transsexuell). Dock så har jag som sagt mina systrar och många accepterande kompisar, så jag vet att jag KAN ta mig igenom det här. Behöver bara hjälp i hur jag ska göra för att inte förlora mina föräldrar helt.. Tack i förväg😊

Annons:
[AnimeV4]
2017-07-03 18:35
#1

Kika här och hör av dig till klinikerna! http://www.transformering.se/korrigering/transvard/utredningsteam 

Angående namnet så gick jag under mitt nya namn i skolan trots att jag inte hade bytt juridiskt då. Dock så har de det gamla namnet i systemet tills det ändrats på Skatteverket. Det beror säkert på personalens åsikter, tyvärr.

Förvänta dig inte att dina föräldrar eller folk runtomkring kommer att använda rätt namn eller pronomen. Dina föräldrar har ju känt dig i +17 år så det kan vara svårt att få det rätt även om de försöker. Angående binder tycker inte jag att de har med det att göra. Behöver du hjälp att beställa kan vi lösa det.

Har du någon vuxen att prata med? Ex. kurator eller psykolog? De kan vara bra att ha!

Darkylucy
2017-07-16 19:03
#2

du ska ju följa din egen väg vara sej nåt tycker det är fel eller rätt vare sej det är dina föräldrar fast så länge du under 15 måste du lyda dina föräldrar och så lännge du bor hemma men du måste tycka presis som du vill när du är 18 år kan du gör presis som du vill du måste ha en egen tro följ din egen väg är det ända man har friheten att bestämma skälv😈

the darkynessLyssnar på musik

Darkylucy
2017-07-16 19:05
#3

tror ochså med tiden att dom acpepterar dej som du är kan ta tid dom har sin religon och vill du ska hitta nån vilcket du kommer göra fast kan ta lite tid för dom att förstå det bara😕

the darkynessLyssnar på musik

Upp till toppen
Annons: